Saarikko: Kuljetusalan ahdinkoa halutaan helpottaa, mutta hallitus ei vielä kyennyt päättämään tukitoimista

Biopolttoaineen jakeluvelvoitteeseen puuttumisesta on ministeriöissä eriäviä näkemyksiä. Toisena vaihtoehtona ovat yritystuet.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko kertoi varautumisen ministerityöryhmän kokouksesta mediatilaisuudessa Helsingissä 22. maaliskuuta 2022.

22.3. 12:59

Helsinki

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoo, että hallituksen varautumisen työryhmä ei saanut vielä aikaan päätöstä siitä, miten kuljetusalan ongelmia pitäisi helpottaa. Vaihtoehtoina ovat Saarikon mukaan joko yritystuet tai väliaikaiset muutokset biopolttoaineen jakeluvelvoitteeseen.

Jakeluvelvoite tarkoittaa liikennepolttoaineen jakelijoille säädettyä velvoitetta toimittaa vuosittain kulutukseen vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Velvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä.

Saarikon mukaan jakeluvelvoitteen uudelleen arvioinnista on erilaisia näkemyksiä ministeriöiden välillä. Kyse on siitä, voidaanko jakeluvelvoitetta laskea väliaikaisesti.

Velvoitteen pysyvä hylkääminen ei kuitenkaan ole esillä. Biokaasun tuotannon vahvistaminen voisi olla osa ratkaisua.

”Päätös ei ole helppo. Kaikki tietävät, että jotain pitää tehdä”, jotta kuljetusalan ahdinko ja sitä kautta huoltovarmuus voidaan turvata.

Jakeluvelvoitteen väliaikaiseen alentamiseen liittyisi Saarikon mukaan se hyvä puoli, että se ei lisäisi julkisen talouden menoja.

Ratkaisuja nopeasti

Saarikon mukaan nyt on löydettävä nopeasti vaikuttavia ratkaisuja, jotka eivät vaaranna Suomen pyrkimystä eroon fossiilisesta energiasta. Juuri Venäjän fossiilisesta energiasta eroon pääseminen on pidemmän aikavälin tavoite.

”Me olemme oikealla uralla ja sitä on vain kiihdytettävä entistä kovempaan vauhtiin. Tästä on hallituksessa yksimielisyys. Aivan lähikuukausille tarvitaan kuitenkin akuutteja ratkaisuja, jotka perustuvat vielä fossiiliseen maailmaan niin, että mikään tuotannossamme ei pysähdy”, Saarikko sanoi.

Saarikon mukaan näköpiirissä ei ole nyt varmuutta siitä, milloin polttoaineiden hinnat maailmanmarkkinoilla kääntyvät laskuun.

Asia oli esillä varautumisen ministerityöryhmän kokouksessa tänä aamuna. Ryhmä kuuli myös tilannekatsaukset pankkisektorin ja elinkeinoelämän tilanteesta Venäjän hyökkäyksen jälkeen.

Varautumisen työryhmä päätti viime viikolla auttaa kotimaista maataloutta 300 miljoonan euron tukipaketilla huoltovarmuuden turvaamiseksi.

Vaikutuksista eri arvioita

Saarikon mukaan ministerityöryhmä ei pystynyt päättämään kokouksessaan nopeista toimista kuljetusalan tukemiseksi myöskään siksi, että ministeriöiden välillä on näkökulmaeroja siitä, kuinka vaikuttava jakeluvelvoitetoimi olisi ja miten se vaikuttaisi jo täällä oleviin investointeihin.

Saarikon mukaan jakeluvelvoitteen väliaikaisen poistamisen vaikutuksista on erilaisia arvioita eri ministeriöissä. Toimea vaikuttavana pitävät näkevät Saarikon mukaan, että vaikutus polttoaineen hintaan voisi olla useita kymmeniä senttejä, mutta jotkut taas eivät näe toimea vaikuttavana.

”Kyllä sen kokonaan nolliin vieminen olisi varmasti vaikuttavaa, mutta onko se viisasta suhteessa tähän isoon tavoitteeseen ja käynnissä oleviin investointeihin”, Saarikko sanoi.

EU-sääntelyn perusteella uusiutuvista lähteistä peräisin olevien polttoaineiden osuus liikenteessä tulee olla 14 prosenttia loppukulutuksesta vuoteen 2030 mennessä.

Ministerityöryhmä kokoontuu seuraavan kerran viikon päästä tiistaina. Saarikko kertoi haluavansa tällöin päätöksiä asiasta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut