Uudenkaupungin autotehtaalla kaksi akkukennojen aiheuttamaa tulipaloa tällä viikolla, yritys selvittää palojen taustoja - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Uuden­kaupungin auto­tehtaalla kaksi akku­kennojen aiheuttamaa tulipaloa tällä viikolla, yritys selvittää palojen taustoja

Keskiviikkona syttyneen akkukennon annettiin palaa loppuun ulkotiloissa. Akkupalot ovat erittäin hankalia sammutettavia.

Valmet Automotivella kootaan henkilöautojen akkuja, jotka painavat noin 290 kilogrammaa.

12.1. 21:28

Uudenkaupungin autotehtaan akkutuotantolinjalla syttyi keskiviikkona tulipalo. Pelastuslaitoksen mukaan tehtaan tuotantolinjalla oli kärähtänyt akkukenno, mistä oli syntynyt savua.

Henkilökunta oli poistattanut akkukennon tuotantolinjalta ulkotiloihin. Kytevän akkukennon oli annettu palaa loppuun ulkona. Paikalla oli kolme pelastuslaitoksen yksikköä, jotka varmistivat palon valvotun ja turvallisen sammumisen.

Akkupalot ovat hyvin haastavia ja työläitä sammuttaa. Tässä tapauksessa paras vaihtoehto on ollut antaa akun palaa loppuun valvotusti.

Kyse oli jo toisesta Valmet Automotiven autotehtaalla syttyneestä tulipalosta tällä viikolla. Maanantaina tehtaan tuotantolinjalla oli syttynyt tuleen akkumoduuli.

Pelastuslaitoksen mukaan keskiviikkona syttynyt tulipalo ei muuten liittynyt maanantain tapaukseen, mutta palo syttyi tälläkin kertaa samassa rakennuksessa ja samalla tuotantolinjalla.

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki sanoo, että toistaiseksi ei ole tarkkaa tietoa siitä, mitä akkulinjastolla on keskiviikon palon alla tapahtunut. Mäen mukaan ennen tätä viikkoa akkutehtaalla ei ole syttynyt tulipaloja.

”Sisäinen tutkinta on aloitettu edellisestä palosta ja aloitamme selvityksen myös toisesta. Tällä hetkellä ei ole tarkemmin kerrottavaa”, Mäki sanoo.

Viime syksynä Valmet Automotiven autotehtaalle valmistui tuotantolinja, jossa valmistetaan korkeajänniteakkumoduuleja ja -akkupaketteja sähköautoteollisuuden tarpeisiin. Akkupaketti koostuu useammasta moduulista, jotka taas muodostuvat useammasta akkukennosta.

Sähköautojen akkupalon sammutus ja akun jäähdyttely palon jälkeen voi vaatia jopa kymmeniä tuhansia litroja vettä. Akku voi myös syttyä uudelleen sammuttamisen jälkeen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut