Asiantuntijat kertovat, missä lemmikin pitäisi tarkalleen olla automatkalla - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Takapenkillä hyppivä koira on valtava turvallisuusriski – Asiantuntijat kertovat, missä lemmikin pitäisi tarkalleen olla automatkalla

Koiran kuljettamiseen autossa pitäisi suhtautua samalla vakavuudella kuin turvaistuimen asentamiseen. Mutta mihin koira kannattaa sijoittaa autossa?

Liikenneturvan mukaan koiran pitää olla tavaratilassa kytkettynä niin, ettei se pääse karkaamaan matkustajatilaan tai ulos autosta, kun ovia tai ikkunoita avataan.

10.10. 14:00

Yksi istuu turvavöissä takapenkillä, toinen makaa häkissä takakontissa.

Mitä useammin kuljettaa koiraansa autossa, sitä enemmän lemmikin turvalliseen matkustustapaan kannattaa panostaa. Vaikka markkinoilla on tarjolla koiranomistajille lukuisia erilaisia kuljetusvaihtoehtoja, liikenteessä törmää edelleen koiriin, joita pidetään autossa vapaana. Se on riski sekä lemmikille että kuljettajalle.

Äkkipysähdyksen sattuessa myös muutaman kilon painoinen kytkemätön koira muuttuu hengenvaaralliseksi.

Itäkeskuksen Faunattaren myymäläpäällikkö Anna-Kaisa Tarkiainen muistuttaa, että mahdollisen kotieläimen olemassaolo kannattaa huomioida jo autoa hankittaessa. Monilla autovalmistajilla onkin tarjolla lisävarusteena erilaisia veräjiä ja turvaristikoita.

”Koiran matkustustapaan on syytä panostaa ihan samalla tavoin kuin lapsen turvaistuimeen”, Tarkiainen sanoo.

Kun pentu tulee taloon, se kannattaa kouluttaa autoiluun jo varhaisessa vaiheessa, Anna-Kaisa Tarkiainen painottaa.

Mistä sitten tietää, mikä on omalle mustille auton turvallisin paikka? Kuljettajan syli se ei ainakaan ole.

Tarkiaisen mukaan auton takaosaan integroitava häkki on koiralle kaikista turvallisin matkustusvaihtoehto, rodusta riippumatta. Samoilla linjoilla on Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder.

”Auton takaosa on koiralle ehdottomasti turvallisin paikka. Tilan on oltava sellainen, että koira mahtuu istumaan, seisomaan ja makaamaan mukavasti.”

Häkki tekee autosta poistumisesta turvallisempaa. Sen ansiosta koira ei pysty hyppäämään takaluukun auettua omin päin ulos, vaan vasta omistajan avatessa häkin oven.

Mikäli omaan autoon ei pysty integroimaan metallihäkkiä, takapenkin ja takakontin väliin voi asentaa turvakalterin. Se on monesti vaihtoehto, joka sopii etenkin suurten koirien kuljettamiseen. Sen avulla varmistaa, ettei koira pääse hyppäämään takapenkin selkänojan yli matkustamon puolelle. Tarkiaisen mukaan nyloniset turvaverkot ovat jo mennyttä maailmaa.

Koira voi matkustaa myös kevythäkissä tai kuljetuslaatikossa, mutta tuolloin tulee varmistaa, että laatikko pysyy paikoillaan auton liikkuessa ja erityisesti silloin, jos eteen tulee äkkijarrutus. Tuollaisessa tilanteessa kaulapannan ja hihnan avulla turvavöihin kiinnitetty koira voi pahimmillaan kuristua.

Koiran turvallisuuden kannalta turvavälineitä ei kannata tilata pilkkahintaisista kiinalaisista verkkokaupoista.

Tarkiainen kertoo, että monesti jo autosta voi päätellä, miten usein siellä kuskataan koiraa. Satunnaisesti mökille lähtevää fifiä kuljetetaan todennäköisesti eri tavalla kuin aktiivista harrastuskoiraa. Myös koiran koko vaikuttaa oleellisesti siihen, millä tavalla se autossa matkustaa. Kaikki haukut eivät mahdu kuljetusboxeihin.

”Monesti ensin ostetaan turvavyövaljaat, ja myöhemmin ne halutaan vaihtaa vielä turvallisempaan vaihtoehtoon”, Tarkiainen sanoo.

Tätä juttua tehdessä hiljattain remonto–idussa Itäkeskuksen Faunattaren myymälässä ei ollut nähtävillä autoiluun sopivia häkkejä, kuljetuslaatikoita tai turvatelineitä, mutta niitä kaikkia voi tilata erikseen.

Tällä hetkellä myymälän autoilutuotteista menevät parhaiten kaupaksi valjaat ja turvavyön istuimeen sopivat jatkopalat. Niiden lisäksi tarjolla on myös turvavyövaljaita, mutta myymäläpäällikön kokemuksen perusteella asiakkaat panostavat mieluummin sopivan kokoisiin ja istuviin valjaisiin.

Siitä huolimatta myymälään tassuttelee aina silloin tällöin koiria, joiden kävelystä näkee, että valjaat ovat väärää kokoa. Silloin ne voivat olla kainalosta niin ahtaat, että koko eläin on jännittynyt.

”Valjaat eivät saa nousta liian ylös, vaan vedon tulee kohdistua kaulasta hieman alaspäin.”

Oikean kokoiset ja laadukkaat valjaat ovat oleellinen osa koiran turvallista automatkustamista. Tarkiainen huomauttaa, että kaupan on myös kevytvaljaita, jotka eivät sovellu autoiluun.

Siksi ensi kertaa autoilua harkitsevan koiranomistajan kannattaa jutella myyjän kanssa ennen lopullista ostopäätöstä. Suomessa kaikki eläinkauppojen autoilutuotteet ovat Tarkiaisen näkemyksen mukaan oikein käytettynä turvallisia ja laadukkaita häkeistä turvavöihin.

”Niitä ei kannata tilata mistään eBaysta tai Kiinasta.”

Koiranomistajan kannattaa varmistaa, että koiran turvavyö on testattu ja että se täyttää turvallisuusmääräykset. Lisäksi turvavyöhihnan on oltava riittävän lyhyt, jotta koira ei putoa jarrutuksen aikana takapenkin jalkatilaan.

Tarkiainen vinkkaa, että matkapahoinvoinnista kärsivän koiran oloa voi helpottaa sillä, ettei se näe vaihtuvia maisemia. Joitakin koiria voi auttaa nuolumatto tai aktivointilelu, jonka sisälle voi piilottaa herkkuja.

Agria Eläinvakuutuksen vahinkotilastojen perusteella koiralle auton sisällä tapahtuvat tapaturmat liittyvät monesti kolareihin ja niiden seurauksena tulleisiin ruhjevammoihin ja loukkaantumisiin.

Osa vahingoista sattuu sen seurauksena, kun koira hyppää autoon tai poistuu sieltä.

”Koiran yhteentörmäykset auton kanssa ovat tavallisimpia liikennetapaturmia, joihin vakuutuksesta haetaan korvausta. Auto voi esimerkiksi töytäistä koiraa tai osua siihen. Pahimmassa tapauksessa koira jää auton alle ja menehtyy”, Linder kertoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: