Kiinnostaako viisivuotias henkilöauto, jolla on ajettu 80000–100000 kilometriä? - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Kiinnostaako viisivuotias henkilöauto, jolla on ajettu 80 000–100 000 kilometriä?– Katso, mitkä mallit keräävät hylkäämiseen katsastuksessa johtavia vikoja

Hieman alle 100 000 kilometriä ajettu viisivuotias käytetty henkilöauto on suosittu ostokohde. Näinkin nuoriin autoihin pesiytyy – merkistä riippuen – vikoja, jotka johtavat katsastuksessa hylkäämiseen.

Traficomin mukaan uusia autoja hylätään eniten etuakseliston ja käyttöjarrun vikojen vuoksi.

8.2.2020 16:12 | Päivitetty 8.2.2020 16:15

Traficomin tuore tilasto kertoo, että viime vuonna Suomessa katsastettiin 23 804 sellaista henkilöautoa, jotka oli otettu käyttöön viisi vuotta sitten (2014) ja joilla katsastushetkellä oli ajettu keskimäärin 80 000–100 000 kilometriä (mediaani).

Sellaisista autoista, jotka hylättiin katsastuksessa tai pantiin suoraan ajokieltoon, löytyi yhteensä 1 452 vikaa. Luku ei kerro hylättyjen autojen määrää, koska yhdessä autossa saattoi olla useita vikoja.

Suoraan ajokieltoon johtaneita vikoja näinkin uusista autoista löytyi vain 38 kappaletta. Näitäkin vikoja yhdessä autossa saattoi olla useampia.

Traficomin mukaan uusia autoja hylätään eniten etuakseliston ja käyttöjarrun vikojen vuoksi. Vanhemmilla autoilla yleisin hylkäyssyy on etuakselisto. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.

Alla oleva grafiikka kertoo, kuinka monta hylkäykseen tai ajokieltoon johtanutta vikaa kustakin automallista löytyi sataa katsastuskertaa kohden. Luku ei kerro hylättyjen autojen määrää, koska yhdessä autossa saattoi olla useita vikoja.

Listalle on otettu vain malleja, joita katsastettiin yli 100 kertaa vuoden 2019 aikana.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos