Nopeuden rajoittimet tulossa kaikkiin autoihin vuodesta 2022 - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022 – EU-säädöksen on tarkoitus säästää 25 000 henkeä 15 vuodessa

EU:n laajuisista uusista liikenteen turvallisuutta lisäävistä säädöksistä on päästy yksimielisyyteen komission ja jäsenmaiden kesken.

27.3.2019 8:39

Kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin on tulossa järjestelmä, joka estää ylinopeuden ajamisen. Säädös tulee voimaan vuonna 2022, mutta vaatii vielä Euroopan parlamentin hyväksymisen.

Muita pakollisia uudistuksia on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja eräänlainen ”musta laatikko”, joka kerää auton tietoja, joita voidaan käyttää mahdollisten onnettomuuksien selvittämisessä.

Hätäjarrutusjärjestelmän tarkoitus on estää erityisesti jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle ajaminen, kertoo European Transport Security Council (ETSC).

Uusi ”turvallisuusloikka”

Uudistuksista on sovittu Euroopan komission, parlamentin ja jäsenmaiden edustajien kanssa. EU-parlamentin odotetaan hyväksyvän uudet säädökset syyskuussa. Niihin saattaa vielä tulla hienosäätöä.

Uudistuksia pidetään merkittävänä ”loikkana” maanteiden turvallisuudessa.

– Viimeisten 50 vuoden aikana on ollut vain muutamia asioita, joita voisi kuvata isoiksi harppauksiksi liikenteen turvallisuudelle Euroopassa. Turvavöiden määrääminen pakollisiksi oli yksi tällainen, kertoo ETSC:n johtaja Antonia Avenoso.

– Jos nyt sovituille uudistuksille annetaan vihreää valoa, siitä tulee samanlainen turvallisuusloikka. Ne tulevat estämään 25 000 kuolemaa seuraavien 15 vuoden aikana, sanoo Avenoso.

Perustuu GPS-tekniikkaan

Nopeuden rajoittimien tekniikastakin on vielä sovittava. Siinä voi olla videokamera, joka tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Järjestelmä voi perustua myös GPS-tekniikkaan.

Järjestelmä kertoo kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen ja hiljentää automaattisesti nopeutta, jos se ylittää rajoituksen. Kuljettaja pystyy kuitenkin ohittamaan rajoittimen, todennäköisesti painamalla voimakkaasti kaasua.

Tätä pidetään välttämättömänä, koska on tilanteita, joissa auton kiihdyttäminen voi olla turvallisempaa kuin rajoituksen noudattaminen.

Jos järjestelmä käyttää kameroita nopeusrajoitusten tunnistamiseksi, Suomessa se voi johtaa ongelmiin.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut