Näin soitat hätäpuhelun salaa uhkaavassa tilanteessa - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Toimi näin, jos joudut soittamaan hätäpuhelun salaa uhkaavassa tilanteessa

Hätäkeskuspäivystäjät on koulutettu toimimaan myös tilanteissa, joissa soittaja ei voi puhua suoraan tai puhelu voi katketa äkillisesti. Tärkeintä on saada apu paikalle silloin, kun sitä todella tarvitaan.

Hätäkeskuspäivystäjä kuuntelee sanottavan asian lisäksi soittajan äänensävyjä ja hengitystä sekä puhelun taustaääniä.

27.11.2019 21:53

Soittajan äänensävy, hengitys ja taustaäänet – muun muassa näitä asioita hätäkeskuspäivystäjä kuuntelee tarkkaan vastatessaan hätäpuheluun.

Suomen hätäkeskuksissa työskentelevät ammattilaiset on koulutettu selvittämään, milloin soittaja on avuntarpeessa ja minkälaista apua kohteessa tarvitaan.

– Heillä on kokonaisvaltainen lähestyminen tähän asiaan. Päivystäjät on koulutettu kuuntelemaan ihmisen äänensävyä ja väriä sekä taustaääniä. Myös hengitys on yksi merkittävä asia, kertoo operatiivisen yksikön päällikkö Juha-Veli Frantti Hätäkeskuslaitokselta.

Pizzatilaus hätänumeroon

Amerikkalaisnuori päätyi Suomessakin otsikoihin neuvokkuutensa ansiosta, kun soitti kotiinsa apua kekseliäällä tavalla.

Nuoren äiti oli joutunut kotiväkivallan uhriksi, kun tytär soitti hätäkeskukseen. Hän ei kuitenkaan halunnut paljastaa pahoinpitelijälle soittavansa paikalle poliisin, joten nuori ilmoitti hätäkeskukseen haluavansa tilata pizzan.

Hetken hämmennyksen jälkeen hätäkeskuspäivystäjä ymmärsi nuoren soittavan pizzan sijaan apua ja lähetti poliisin tytön ilmoittamaan osoitteeseen.

– Onko se toinen vielä siellä? päivystäjä kysyi varmistaakseen, että uhkaava henkilö oli yhä paikalla.

– Kyllä, tarvitsen ison pizzan, soittaja vahvisti paljastamatta avunpyyntöään.

Nohevaa toimintaa

Tapaus Atlantin takaa on Frantille tuttu.

– Siinä on ollut noheva soittaja ja hyvin noheva päivystäjä, joka on nopeasti pystynyt ymmärtämään, ettei kyse ole pilapuhelusta, Frantti sanoo.

Aivan vastaavanlaista tapausta Frantin tietoon ei Suomesta ole tullut. Hätäpuheluita kuitenkin soitetaan Suomessakin monenlaisista tilanteista.

Hätäkeskuspäivystäjien tarkkoja ohjeistuksia Frantti ei voi julkisuuteen paljastaa. Päivystäjille on kuitenkin koulutettu toimintamallit, joihin tukeutua, mikäli epäilee soittajan olevan vaarassa tai että puhelua kuuntelee vieressä kolmas osapuoli.

Hätäkeskuksen apuna on myös uusi teknologia. Älypuhelimiin voi nykyään ladata 112-sovelluksen, joka jakaa soittajan sijainnin hätäkeskuksen tietoon hyvin tarkasti.

– Sovellus ei välttämättä kerro, soitatko talon kolmannesta kerroksesta, mutta alue tiedetään nykyään hyvin tarkkaan, Frantti kertoo.

Avuntarvitsijat, joille soittaminen taas ei onnistu, voivat hälyttää apua tekstiviestillä. Tekstiviestipalveluun tulee kuitenkin rekisteröityä ennalta, jotta se toimii.

Pyri turvaan

Tärkein ohje avun soittajalle on kuitenkin tämä: Pyri soittamaan paikasta, missä olet turvassa.

– Tärkein asia on poistua uhkapaikalta. Puheluita on soitettu lukitusta vessasta tai vaatekaapista.

Puhelun alussa voi myös heti kertoa, jos ei välttämättä pysty puhumaan pitkään. Tällöin päivystäjä tietää varautua puhelun yllättävään katkeamiseen ja saamaan tärkeimmät tiedot avuntarpeesta mahdollisimman nopeasti.

Äärimmäisessä tapauksessa vähäisilläkin tiedoilla voi saada paikalle avun. Hätääntyneellä äänellä huudettu osoite ja avunpyyntö tuo paikalle avunpyynnön sisältöön liittyen joko poliisin, sairaankuljetuksen tai pelastusyksiköitä.

– Kuten sanottua: Äänensävy, mitä ehtii sanomaan ja taustaäänet – kaikki vaikuttavat, Frantti painottaa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut