Sanoman mediatalossa alkaa yt-neuvottelut – mainosmyynti miinuksen puolella, vaikka uutisten kulutus kasvussa - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Sanoman mediatalossa alkaa yt-neuvottelut – mainosmyynti miinuksen puolella, vaikka uutisten kulutus kasvussa

Sanoman mediatalossa alkoi yt-neuvottelut. Vaarassa on 80 työntekijät pestit.

8.10.2018 12:46 | Päivitetty 8.10.2018 13:02

Sanoma Media Finland käynnistää yt-neuvottelut. Sanoma Media julkaisee muun muassa Helsingin Sanomia, Ilta-Sanomia, ET-lehteä, Aku Ankkaa ja Huuto.net-vertaiskauppapaikkaa.

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajan Pia Kalstan mukaan neuvottelut eivät koske koko Sanoma Media Finlandia, vaan kohdennetuin osin mediamyyntiä, painoja ja mediayksiköitä.

–Neuvottelujen piirissä ovat mediayksiköistä kohdennetut osat Helsingin Sanomista, Sanoma Life Stylestä ja Sanoma Kidsistä. Kohdennetuin osin mukana ovat myös mediamyynti ja painot.

Enimmillään neuvottelut voivat johtaa yhteensä noin 80 työsuhteen irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen.

Sanoma Media Finlandilla on tällä hetkellä noin 1 750 työntekijää.

"Vaikea olla lannistumatta"

Helsingin Sanomien pääluottamusmies Jussi Ahlroth toteaa, että henkilöinfossa oli paljon surullisia ihmisiä.

–Meillä on taas paljon pureskeltavaa. Juuri nyt on todella vaikeaa olla lannistumatta, kun tuntuu, että hyvän journalismin edellytyksiä karsitaan jatkuvasti.

Hän lisää, että ihmisten on vaikea ymmärtää yt-neuvotteluja, vaikka ilmoitusmyynti ei olekaan sujunut odotetusti.

–Toimitukset ovat tehneet tosi hyvää duunia, ja se näkyy esimerkiksi tilaajamäärien kasvuna, mutta tulos on tämä.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Helsingin Sanomien toimituksen osalta Design- ja HSTV-yksiköitä, joissa on tällä hetkellä yhteensä 26 toimittajaa.

Uutisten kulutus kasvussa

Kalstan mukaan perinteisen median tuotot laskevat, vaikka uutisten kulutuksen ja digitaalisen median suosio ovat taas kasvussa.

–On totta, että sanomalehdet houkuttelevat nuoria lukijoitakin, mutta mainosmarkkinat laskevat.

Printtilehden puolella mainosmyynnissä on laskua 11 prosenttia.

–Erityisesti lasku näkyy printin mainosmarkkinoiden lisäksi aikakauslehtien tilausmarkkinassa.

Hän lisää, että kustannustasoa pitää sopeuttaa tuleville vuosille.

Päällekkäisiä töitä karsitaan

Kalstan mukaan medialiiketoiminnan muodonmuutos on jatkuvaa.

–Kehittäminen on jatkuvaa. Päällekkäisiä töitä pyritään karsimaan. Tehostaminen ei välttämättä tarkoita työmäärän lisäämistä.

Samaan aikaan, kun rakennetaan kasvua ja uutta liiketoimintaa, joudutaan uudelleenorganisoimaan ja hakemaan tehokkaampia tapoja toimia.

–Valitettavasti se tarkoittaa vähennyksiä osalle henkilökuntaamme. Eiväthän nämä mitään iloisia uutisia ole kenenkään kannalta, Kalsta summaa.

Uutista on päivitetty 8.10. kello 13: Lisätty pääluottamusmiehen kommentit.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: