SAK:n mainos kritisoi rajusti irtisanomissuojan muutosta - Kotimaa - Satakunnan Kansa

SAK:n uusi mainos nosti tunteet pintaan, pidetään mauttomana ja valheellisena – "Pyritään viestimään työntekijän kokemaa ahdinkoa ja epävarmuuden tilaa"

SAK:n puheenjohtaja on Jarkko Eloranta.

18.9.2018 13:33

SAK:n mainos hallituksen valmistelemaa irtisanomissuojan muutosta vastaan on nostanut tunteet pintaan. Se raivostuttaa erityisesti yrittäjiä.

Esimerkiksi viestipalvelu Twitterissä on pitkä viestiketju, jossa mainosta paheksutaan ja pidetään valheellisena, mauttomana ja rimanalituksena.

Mainoksesta syntyy väkisinkin mielikuva, että työntekijä saisi potkut jouduttuaan onnettomuuteen tai työtapaturmaan. Mainoksen tekstin mukaan hallitus valmistelee mielivaltaista irtisanomislakia ja tavoitteena on estää sen toteutuminen.

Kuka mainoksen on tehnyt, SAK:n yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta vastaava johtaja Hannu Jouhki?

–Se on syntynyt yhteistyönä meidän viestinnän ja mainostoimisto Make Helsingin kesken.

Miksi olette valinneet tällaisen tavan vaikuttaa?

–Pyrimme konkretisoimaan suunnitteilla olevan lain mahdollisia vaikutuksia ja siitä tulevia pahimpia riskejä. Jäseniltämme kentältä tulleet viestit puoltavat tällaista lähestymistapaa samoin kuin se epäoikeudenmukaisuus, jolla laki osuisi jäseniimme.

–Pyrimme tavoittamaan myös ne, jotka eivät ole seuranneet lakiin liittyvää keskustelua. Kuvamaailmalla pyritään viestimään työntekijän kokemaa ahdinkoa ja epävarmuuden tilaa, johon hän joutuisi lain takia.

Ketään tuskin irtisanotaan työtapaturman takia. Miksi rinnastatte irtisanomisen ja työtapaturman?

–Viesti sen takana on se, että työpaikalla saattaa olla esimerkiksi vaarallinen työkäytäntö, joka pitäisi nostaa esiin ja vaatia siihen muutosta.

–Jos Suomeen tulee hallituksen kaavailema laki, niin epäkohdan osoittavaa ihmistä saatetaan pitää hankalana ja työpaikan luottamuksen heikentäjä. Pahimmillaan epäkohtia ei enää tuotaisi esiin.

Monessa yrityksessä työturvallisuus on nykyisin keskeisenä toiminnan mittarina ja siihen kiinnitetään paljon huomiota. Miksi haluatte vähätellä tätä työtä?

–On ihan totta, että monet yritykset tekevät esimerkillistä työtä työturvallisuudessa, mutta kaikkialla ei ole näin. Viestinnällä on visualisoitu lakiesityksen epäkohtaa.

–Tässä ehkä kuvataan työpaikan riskitekijöitä ja uhkakuvia, jos laki tulee voimaan. Tässä vaiheessa viestintämme suuntautuu erityisesti hallitukseen ja muihin työmarkkinaosapuoliin, jotta lakiesitys vedettäisiin pois. Nyt viestintämme fokuksessa eivät erityisesti ole yrittäjät.

Onko mainos rimanalitus ja mauton?

–Keskustelu on ollut rankkaa puolin ja toisin viime kuukausina. Työntekijöistä on puhuttu halventavilla nimillä. Heitä on kutsuttu esimerkiksi laiskureiksi. Pahimpia ei nyt saa edes mieleeni. Äännepainot ovat olleet aika raskaita.

–Vastaamme asialliseen palautteeseen kertomalla, miksi SAK:n liittojen työtaistelutoimia tehdään ja miksi me etujärjestönä vastustamme suunniteltua lakia.

Tuleeko uusia mainoksia tai kampanjoita muissa kanavissa?

–En mene yksityiskohtiin siitä, mitä tapahtuu ja missä, mutta vähän samalla tavalla kuin järjestöllisissä toimissa niin viestintäkin elää mukana, jos tilanne pitkittyy.

SAK aiheutti kohun vuonna 2007 mainoksella, jossa Oiva Lohtander esitti porsastelevaa johtajaa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: