YouTubeen videosisältöä lataavia tubettajia luotsaavat nyt "tubetallit" – "Tekeminen on selkeästi ammattimaistunut" - Kotimaa - Satakunnan Kansa

YouTubeen videosisältöä lataavia tubettajia luotsaavat nyt "tubetallit" – "Tekeminen on selkeästi ammattimaistunut"

Yleisöjen mieltymyksiä eivät enää valitse esimerkiksi tv- tai radiokanavien ohjelmajohtajat vaan kuluttajat. Sisällöntuottajat yrittävät vain tunnistaa niitä, ja mainostajat ja brändit tulevat perässä.­

12.5.2018 20:53

Suomessa on tällä hetkellä noin 30 ammattimaista tubettajaa, joista parhaimmat ansaitsevat verotietojen perusteella 80 000–100 000 euroa vuodessa. Näiden menestyneiden nuorten ympärille on syntynyt muutamassa vuodessa useampia yrityksiä, jotka tarjoavat heille managerointiapua. Erityisesti tubettajiin keskittyviä verkostoja, "tubetalleja", on tällä hetkellä kolme: Splay Suomi, Troot Network ja United Screens.

Niiden tehtävä on tukea tubettajia hankkimalla heille esimerkiksi mainostajia ja yhteistyökumppaneita. Lisäksi verkostot tarjoavat muun muassa studiotiloja, välineistöä, koulutusta sekä apua verotukseen ja yritystoimintaan.

–Pyrimme siihen, että tubettajan kannattaa olla tallissa. Tuemme kanavan kasvattamisessa, sisällön hiomisessa, analytiikan tutkimisessa ja kanavaprofiilin kehittämisessä. Kaupallistamme sisältöjä sekä tarjoamme mahdollisuuksia yhteistyöhön ja tasaiseen tulovirtaan, kertoo maajohtaja Sami Törmä United Screens -someverkostosta.

Suosio omassa persoonassa

YouTube on maailmanlaajuisesti suosituin nuorten käyttämä sosiaalisen median palvelu. Suomalaistenkin nuorten keskuudessa se on toiseksi suosituin somekanava, jonka tähdet ovat nuorten suurimpia esikuvia.

Sen lisäksi että tubettajat ovat nuorten idoleita, he ovat myös ahkeria yrittäjiä, joiden suosion salaisuus on vahvassa brändissä – eli heidän omassa persoonassaan.

Suosituimmissa sisällöissä pelataan, hullutellaan ja koetaan tavallista arkea. Tehdään kepposia ja haasteita, tai puhutaan meikeistä ja ostoksista. Päiväkirjamaisissa videoissa eli vlogeissa puolestaan katsotaan suoraan kameraan ja kerrotaan avoimesti elämästä.

Yli kolmekymppisten palkkatöissä käyvien aikuisen näkökulmasta tubettaminen voi näyttäytyä nuorison sekoiluna. Fakta kuitenkin on se, että YouTubesta on tullut ammattimaista toimintaa, jonka ympärillä pyörivät isot rahat. Mainostajat ja brändit ovat tämän jo ymmärtäneet.

–Parin viime vuoden aikana tekeminen on selkeästi ammattimaistunut. Suurimmat nimet tekevät YouTubea päätoimisesti, ja vastaavia tulee koko ajan lisää. YouTubesta on tullut yhä useamman ammatti, Törmä sanoo.

"Tubettaja tulee aina ensin"

Tubettajat saavat rahaa niin Googlen ja YouTuben kautta tulevista mainostuloista, kanavamainonnasta, brändiyhteistyöstä kuin livetapahtumistakin. Joillakin tubettajilla on myös omia tuotteita kuten kirjoja ja fanituotteita.

Tulovirrasta 70–95 prosenttia menee Törmän mukaan tekijöille, loput tubetallille. Prosenttiosuudet vaihtelevat sopimusten mukaan.

–Kaikki toiminta perustuu sille, että tubettaja tulee aina ensin. Hän vastaa siitä, kenen tai minkä kanssa haluaa tehdä yhteistyötä. Me tarjoamme kiinnostavia mahdollisuuksia. Vasta toissijainen pyrkimys on kasvattaa tubettajan tulovirtaa niin, että mekin hyödymme siitä, Törmä sanoo.

Viihdebisneksen logiikka kääntynyt

Useimpien kanavien suosio perustuu siihen, että videot ovat autenttisia ja tekijänsä näköisiä. Yleisöjen mieltymyksiä eivät siis enää valitsekaan esimerkiksi tv- tai radiokanavien ohjelmajohtajat vaan kuluttajat, joiden mieltymyksiä sisällöntuottajat yrittävät tunnistaa. Mainostajat ja brändit tulevat perässä.

Tämä muutos on kääntänyt perinteisen viihdebisneksen logiikan päälaelleen.

Miten mainokset ja brändiyhteistyö sitten sopivat sisältöihin, joiden tarkoitus on olla mahdollisimman aitoja?

–Siinä se vaikeus piileekin. Sisältö on kaikki kaikessa, ja sen pitää olla vetävää ja tubettajan kanavalupauksen mukaista. Yhteistyön pitää istua sisältöön erinomaisesti. Harva tubettaja esimerkiksi tekee yhteistyötä tuotteille, joihin he eivät itse usko.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?