Automuotoilija Joonas Vartola oli luomassa uutta Teslaa - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Joonas, 36, oli kuusi vuotta yksi Teslan kuudesta automuotoilijasta – "Kauneinta autoa ei ole vielä tehty"

Missä Joonas Vartola liikkuukin, hän tarkkailee autojen muotoja ja muotoilua. –Saan kotoa kuittailuja tästä, Vartola naurahtaa.

20.7.2017 15:46

Tämä haastattelu piti tehdä jo viikko sitten, mutta Joonas Vartolan auto ei lähtenyt käyntiin Juupajoen mökillä. Huvittavaa, sillä Vartola on ammatiltaan automuotoilija ja saanut leipänsä Mazdalta ja viimeksi yhdysvaltalaiselta luksussähköautojen valmistajalta Teslalta.

Pakkohan se on kysyä: oliko tenän tehnyt auto Tesla?

Vartola naurahtaa. Ei ollut. Se oli BMW. Teslan uusin tuotos, massoille suunnattu Model 3 on Vartolalla kyllä varauksessa. Hän saa sen joskus ensi vuoden loppupuolella.

Kalifornian aurinkoa ja luksussähköautoja

Automuotoilija. Tesla. Kalifornia.

Joonas Vartolaan liittyy monta sanaa, joissa on hohdetta. Maailman autovalmistajien palveluksessa työskentelee puoli miljoonaa autoinsinööriä, mutta vain pari tuhatta automuotoilijaa. Vartolan ammatti on niin poikkeuksellinen, että jos välittömät amerikkalaiset eivät muutoin aloittaneet keskustelua, he tekivät sen viimeistään kuultuaan Vartolan ammatin.

Tesla. Perinteisten autojättien haastaja Tesla kiinnostaa ja kerää faneja. Nuori ja ketterä yritys tekee luksussähköautoja ja sen markkina-arvo on ohittanut jo jopa Fordin.

Kalifornia. Aurinkoa, palmuja, rentoa amerikkalaista elämäntapaa ja sitä rataa.

Kuin Nokia vastaan Apple

Joonas Vartola varttui Tampereella, Viinikan Ahlmanintiellä sijaitsevassa somassa puutalossa. Hänen isänsä toimi hallintotieteen professorina Tampereen yliopistossa, äiti oli teatteriohjaaja ja sittemmin luokanopettaja ja rehtori.

Pikkuveli on valmistunut Teatterikorkeakoulusta äänisuunnittelijaksi, isoveli työskentelee Tampereen Teatterissa ääni- ja valosuunnittelijana ja kolmas veli on huonekalumuotoilija ja puuseppä.

Vartola on piirtänyt lapsesta lähtien ja kiinnostui nuorena muotoilusta ja arkkitehtuurista. Opiskellessaan Lahden Muotoiluinstituutissa hän päätti tähdätä automuotoilijaksi – näin siitäkin huolimatta, että ala työllistää vain vähän ihmisiä.

–En miettinyt sellaista yhtään. Automuotoilu kiinnosti, koska se vaikutti vaikealta, Vartola lausahtaa.

Hän jatkoi opintojaan Royal College of Art -taidekoulussa Lontoossa. Valmistuttuaan hän työskenteli Pininfarinalla Italiassa ja Mazdalla Saksassa.

Lilliputti Teslan kuuden hengen muotoilutiimiin hän siirtyi vuonna 2011.

–Asetelma on sama kuin Nokia vastaan Apple takavuosina. Autojätit, jotka vielä muutama vuosi sitten yrittivät tehdä Teslasta naurunalaisen, suhtautuvat siihen nyt vakavasti otettavana kilpailijana.

–Teslan uutuusarvo kiinnostaa. Se haastaa uskottavasti ajoneuvo- ja energiateollisuutta.

Automuotoilija Joonas Vartola asui lapsuutensa Tampereen Viinikassa. Vanha rullakioski herätti muistot. –Täältä kävin ostamassa karkkia.

Tätä on muotoilu: teippirulla käsissä ympäri

Ennen kuin auto on muotoiltu kauniiksi, toimivaksi ja energiatehokkaaksi, tarvitaan ideoita, ideoita, loputtomiin ideoita. Niistä seulotaan parhaita aina uusien ja uusien siivilöiden läpi. Päämuotoilija saattaa tilata kultakin muotoilijalta viisi ideaa auton sisustasta useasta eri kulmasta ensi viikon perjantaiksi. Muotoilija miettii niitä päänsä puhki, toimittaa ne – eikä yksikään niistä pääse jatkoon.

Tarvitaan myös ongelmanratkaisukykyä. Ratkaisu kyllä löytyy, aina, Vartola tietää.

Tarvitaan jatkuvaa vuoropuhelua. Käytännössä se tarkoittaa, että tiimi kävelee teippirullat käsissään kohteen ympärillä ja keskustelee ideoista ja vaihtoehdoista.

Mitäs, jos tehtäisiin näin? Kylkilinjan muutos ja muut ideat näytetään teippaamalla.

Vaatimustaso on korkea, kilpailu kovaa ja henki se, että vitsi, viime viikolla kollega keksi kolme hyvää ideaa ja minun pääni on ihan tyhjä.

–Se on täsmälleen tuollaista, Vartola hymähtää.

Dollarihymyt ovat koomisia

Rohkeimmat ideat harvoin menevät läpi, sillä konservatiivinen kuluttaja ei hyväksy liian erikoista. Tehdastuotannon historia tietää tuotteita, joita ihmiset ovat kyllä pitäneet kiinnostavina, mutta liian outoina.

–Ei Torni-hotellia kannata monistaa 200:ksi rakennukseksi, Vartola vertaa.

Jokaisella muotoilijalla on tyylinsä ja mieltymyksensä. Yksi tykkää viiruista ajovaloista, toinen tyrkyttää tiettyä silhuettia niin, että muut ovat jo ihan että "älä ehdota tuota enää".

Vartola on mieltynyt pelkistettyyn estetiikkaan. Hän tarjoaa vähäeleistä vaihtoehtoa.

–Vain se pannaan, joka tarvitaan. Esimerkiksi Applen tuotteet ovat sellaisia.

Vartola ei kuulu dollarihymyjen ja muiden vanhojen tai uusienkaan amerikkalaisten autojen ihailijoihin, Teslaa lukuunottamatta.

–Vanhempien vuosikymmenten autot alkavat näyttää koomisilta. Kori on iso ja roikkuu renkaiden päällä. Amerikkalaiset panivat aerodynamiikan nimissä autoihin siipiä ja lisäkkeitä, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä aerodynamiikan kanssa. Italialaiset taas luulivat, että auton pitää olla mahdollisimman terävä, jotta se halkoo ilmaa.

Vartolan lempiauto on vanhemman vuosimallin Porsche, puhdaslinjaisuutensa tähden. Kauneinta autoa kohti ollaan kuitenkin vasta menossa.

–Teslan Model 3 on aika lähellä ideaalia.

Automuotoilija Joonas Vartola asui lapsuutensa Tampereen Viinikassa. Vanha rullakioski herätti muistot. –Täältä kävin ostamassa karkkia.

Lexus haastaa, Audi jää jälkeen

Kun autovalmistajat tuovat uuden mallin markkinoille, se voi olla uusi ja raikas, mutta kuitenkin myötäilee muiden autojen muotoilua niin, ettei erotu liiaksi joukosta. Miten tämä tehdään, kun kunkin autovalmistajan muotoilutyö on hyvin salaista?

–On globaaleja trendejä, jotka voidaan havaita autonäyttelyiden konseptiautoista. Kun esimerkiksi BMW uudisti muotoilukielensä ja suosi liekin muotoa, se levisi kuin kulovalkea. Useat valmistajat alkoivat muokata automalliensa pintoja rohkeammin.

Vartola katsoo, että nyt Lexus haastaa totuttua, Audi ja koko VW-ryhmä taas on jäämässä muotoilussa jälkeen.

–Ne ovat tehneet samaa muotoiluteemallista juttua jo muutaman autosukupolven ajan, eikä ole nähtävissä, mikä olisi seuraava raikas askel. Samoin BMW tuntuu olevan vähän umpikujassa.

–Deadline on muotoilijan paras ystävä. Ideoita syntyy ja luovuus herää, kun vain alkaa tehdä ja luottaa prosessiin, Joonas Vartola tietää.

"Polttomoottoriauto on muinainen"

Niistä, jotka haikailevat polttomoottorin perään, Vartola sanoo, etteivät he ole ikinä ajaneet sähköautoa.

–Ajoin Teslan Model S:llä. Se oli lähes uskonnollinen kokemus. Vaikka olisi kuinka hyvä polttomoottoriauto, se tuntuu muinaiselta sähköauton rinnalla, Vartola sanoo ja päivittelee polttomoottorin kyytiä:

–Se tärinä, pörinä ja kaasu. Se miten polttomoottoriauto kiihtyy asteittain, kun sähköauto kiihtyy zap.

Joonas Vartola uskoo, että sähköautossa on tulevaisuus.

–Los Angelesin ruuhkissa on oma ajokaistansa kimppakyydeille ja sähköautoille. Sähköautolla ajava etenee omaa kaistaansa, kun polttomoottoriautot jumittavat paikoillaan.

"En nähnyt lapsiani juuri koskaan"

Joonas Vartola oli saavuttanut Teslalla hyvän aseman ja saanut vastuuta. Teslalla oli hyvä olla.

Sitten tuli aika vanhemman lapsen aloittaa koulu. Jos hän aloittaisi koulun USA:ssa, paluu Suomeen vaikeutuisi vuosi vuodelta.

Vartola irtisanoutui, palasi Suomeen ja perusti yrityksen yhdessä toisen muotoilijan, Miika Heikkisen kanssa. Hän ei kaihda myöntää, että paluupäätös oli vaikea ja aika ajoin hän kaipaa takaisin.

–Tein valinnan perheen vuoksi, sillä en nähnyt lapsia enkä vaimoani juuri koskaan viikolla. Vein lapset aamulla päivähoitoon, mutta illalla he olivat usein nukkumassa, kun palasin töistä. Amerikassa kulttuuri on se, että työpaikalla myös hengaillaan, vaikka ei aina intensiivisesti töitä tehtäisikään.

Vartola tietää Suomessa monen asian olevan hyvin. Suomi on esimerkiksi ketterä ja uudistushaluinen, mutta talvi yllätti.

–Olin ihan unohtanut mitä talvi on. Olin luonut päässäni talvifantasioita ja sitten talvi olikin loskaa. Lasten pukeminen talvella ulos on kauheaa, Vartola hymähtää.

Katso videolta, kun automuotoilija Joonas Vartola arvioi autojen muotoilua ja muotoja tavallisella parkkipaikalla Tampereen Frenckellissä.

Professorin ja ohjaajan poika

Joonas Vartola on 36-vuotias automuotoilija, aviomies ja kahden lapsen isä Helsingistä.

Vartola on kotoisin Tampereen Viinikasta.

Hän opiskeli Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa visuaalista suunnittelua vuoden, kunnes kiinnostui kolmiulotteisesta suunnittelusta ja hakeutui Lahden muotoiluinstituuttiin. Siellä hän päätti tähdätä automuotoilijaksi. Päätökseen vaikuttivat koululla vierailleet automuotoilijat sekä tamperelaisessa Muodonmuutos-toimistossa työkoneiden muotoilun parissa tehty työharjoittelu.

Lahdesta Vartola jatkoi opiskelemaan Royal College of Art -taidekouluun Lontooseen.

Valmistuttuaan hän oli työharjoittelussa Pininfarinalla Italiassa ja töissä Mazdalla Saksassa. Vartola aloitti Teslalla USA:ssa vuonna 2011. Hän on ollut mukana Teslan kolmen mallin muotoilussa: sedan-mallisen S:n, katumaasturi X:n ja uuden kansanauton 3:n.

Vuonna 2016 Vartola palasi perhesyistä Suomeen ja ryhtyi yrittäjäksi.

Vartola tekee automuotoilua, on mukana venemuotoilussa ja on tehnyt jopa valtamerilaivan muotoilua.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: