Ilman rahtia vuoroja olisi vähemmän - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Ilman rahtia vuoroja olisi vähemmän

20.7.2017 7:44

Yhteensä yhdeksän maksavaa asiakasta Kankaanpäästä Poriin ja takaisin ei voi olla kovin kannattavaa liiketoimintaa. Varsinkaan kun se tehdään isolla linja-autolla.

Satakunnan Liikenteen liikennepäällikkö Petteri Hurskaisen mukaan kannattavuutta ei voida laskea pelkästään matkustajamäärissä.

–Osassa vuoroista rahtiliikenne näyttelee merkittävää osaa. Suoraan sanottuna ilman rahtiliikennettä vuoroja olisi vähemmän.

Kankaanpään ja Porin välisellä linja-autoliikenteellä on matkustajamäärillä mitattuna monia kannattavia vuoroja.

Loma-aikojen jälkeen, koulujen jo alettua Kankaanpäästä Poriin menevä aamun ensimmäinen vuoro on aina hiljainen, mutta takaisin mennessä auto on jo lähes täynnä.

–Vaikka Kankaanpäästä tuleva auto on lähes tyhjä, paluumatkalla tilanne on toinen ja linja on matkustajamäärissäkin kannattava. Opiskelijat, koululaiset ja työmatkalaiset muodostavat matkustajien perusrungon.

–Kankaanpäästä puhuttaessa merkittävässä osassa ovat myös Niinisalossa palvelevat varusmiehet. Perjantaisin ja sunnuntaisin lomille lähtevät ja niiltä palaavat varusmiehet käyttävät paljon busseja.

Varusmiehiä liikkuu paljon myös muina päivinä. Meillä on myös pelkästään varusmiehille varattuja bussivuoroja, mitkä liikennöivät suoraan varuskunnasta.

Normaaleihin matkustajamääriin siirrytään viikolla 33, jolloin koulut alkavat.

Lomakuukausina Satakunnan Liikenteellä on Kankaanpään ja Porin välisiä vuoroja yhteensä viisi. Koulujen alettua vuoroja on tuplamäärä.

Matkustajamääristä Petteri Hurskainen ei halua puhua julkisesti.

Kilpailu linja-autoliikenteessä on kovaa, ja uusia yrityksiä ilmestyy liikennöimään Satakunnankin alueelle silloin tällöin.

Hurskaisen mukaan Jari Kaari Oy on lopettamassa liikennöintinsä Kankaanpään ja Porin välillä, joten muutoksia on luvassa. Siksi matkustajamäärien tarkat tiedot pidetään yrityksen omana tietona.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: