Selvitimme, miten viranomaiset aikovat erotella, mitkä Suomen 10 000 anniskeluravintolasta ovat ruokaravintoloita ja mitkä baareja - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Selvitimme, miten viranomaiset aikovat erotella, mitkä Suomen 10 000 anniskeluravintolasta ovat ruokaravintoloita ja mitkä baareja

Ravintoloiden koronarajoituksille määritellään laissa vasta raamit – tarkempia valtioneuvoston asetuksen sääntöjä ravintolatyypeistä ja aukioloajoista viilaillaan parhaillaan.

Gastropubit ovat yhtä aikaa ruokaravintoloita, pubeja ja jopa viinibaareja. Niiden määrittely voi osoittautua viranomaiselle vaikeaksi- ­

25.10. 21:00

– Pystymme kyllä hoitamaan erottelun ruokaravintoloihin ja muihin, mutta pelkästään alkoholitarkastajien voimin se ei onnistu. Meitä on vain 50 koko maassa, ja anniskeluravintoloita on noin 10 000, arvioi ylitarkastaja Jarmo Castrén Etelä-Suomen aluehallintovirastosta uutta tarkastusurakkaa, joka on edessä 1. marraskuuta lähtien.

Tuolloin voimassa on uusi ravitsemisliikkeitä koskeva tartuntatautilain muutos, jonka mukaan esimerkiksi yökerhojen, anniskelubaarien ja pubien asiakasmääriä voitaisiin rajoittaa enintään puoleen, mikäli se olisi välttämätöntä koronaviruspandemian leviämisen estämiseksi alueella.

Ruokaravintoloissa, kahviloissa ja lounasruokaloissa vastaava rajoitus olisi enintään neljännes.

Aluehallintovirastojen tehtävä olisi valvoa, että eri tyyppisissä ravintoloissa myös noudatettaisiin niitä koskevia asiakasmäärien rajoituksia.

Virasto voisi määrätä valvonnassa havaitsemansa puutteet korjattaviksi ja myös määrätä velvoitteita olennaisesti rikkoneen ravintolan suljettavaksi asiakkailta enintään kuukaudeksi.

Uusi laki voimaan jo 1. marraskuuta

Eduskunta saanee säädettyä uuden lain tällä viikolla, joten se ehtii tulla voimaan 1. marraskuuta ja olisi voimassa näillä näkymin helmikuun loppuun. Nykyisen lainmuutoksen voimassaolo lakkaa tämän kuun lopussa.

Alun perin hallituksen oli määrä jatkaa keväällä säädettyjä ravintoloiden rajoituksia aina helmikuun loppuun asti, mutta perustuslakivaliokunta vaati viime viikolla, että rajoitukset kohdennettaisiin eri alueille ja eri tyyppisiin ravintoloihin tartuntatilanteen ja välttämättömyyden perusteella.

Etenkin ravintoloiden tyypittely osoittautui vaikeaksi, sillä kattavaa ravitsemisliikkeiden määrittelyä ei ole vakiintuneesti käytössä.

Valiokunta määritti vain haarukan

Tarkennetussakin laissa paljon sananvaltaa jäi yhä valtioneuvostolle, joka asetuksella voi vielä tarkemmin määritellä eri ravintolatyyppejä. Myös laissa säädetyistä aukiolo- ja anniskeluajoista voidaan asetuksella säätää tarkemmin eri alueille.

Valiokunta määritti laissa vain haarukan, jonka mukaan aikaisin anniskelun päättymisaika olisi kello 22. Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara toivoo, että valtioneuvosto voisi määrätä aikaisimman ajan tuntia myöhemmäksi eli kello 23:ksi, mikä olisi tärkeää illallista tarjoaville ravintoloille.

– Tosi tarkkaan ja kovasti on nyt tutkittu lakiesityksen uusia pykäliä, että minkälainen asetus niiden perusteella voidaan ensi viikolla antaa, sanoo hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

– Valiokuntahan korosti nyt tiukasti välttämättömyyttä ja alueellisuutta, Tuominen sanoo.

Alueen määrittelyä sosiaali- ja terveysvaliokunta ei rajannut, vaan sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi maakuntaa, sairaanhoitopiiriä tai kuntaa riippuen välttämättömyyspunninnasta. Välttämättömyysarvioinnissa voidaan valiokunnan mukaan ottaa huomioon myös lähialueiden ja koko maan tilanne.

Aluekohtaisen rajoitusten arvioinnissa voidaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan mukaan käyttää apuna esimerkiksi uusien tartuntojen ilmaantuvuutta, positiivisten testitulosten osuutta testatuista, jäljitysten alkuperätietoja sekä yleisvaaralliseen tartuntatautiin liittyvää sairaalahoidon tarvetta alueella.

Luokitteluun kaivataan lisäohjeita

Aluehallintovirastoissa odotellaan kiihkeästi valtioneuvoston asetusta, sillä ravintoloiden luokittelukriteereihin kaivataan lisää ohjeita.

Tarkastusurakkaa helpottaa Castrénin mukaan tosin se, että pääosin ravintolat itse noudattavat jo hyvin koronaviruspandemian takia annettuja hygieniaohjeita ja rajoituksia.

– On vain yksittäistapauksia, jotka eivät niistä välitä.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaan lain sallima tiukempi asiakasmäärän rajoitus kohdistetaan sellaisiin ravitsemisliikkeisiin, joiden pääasiallisena ravitsemistoimintana on tarjota alkoholijuomia, kun taas pääasiassa aterioita tai esimerkiksi kahvilatuotteita myyvät ravintolat pääsevät vähän helpommalla.

Punninta tulee valiokunnan mukaan tehdä ensisijaisesti ravitsemistoiminnan luonteen perusteella. Ratkaisevaa ei siten olisi esimerkiksi alkoholijuomien osuus liikevaihdosta, vaan se, kokoontuvatko asiakkaat ravintolaan pääasiassa aterioimaan omissa pöytäseurueissaan.

Castrénin mukaan perusjaottelu on melko helppo.

– Ruokaravintolassa jokainen yleensä istuu omalla paikallaan pöydän ääressä, kun yökerhossa ollaan baaritiskin äärellä.

Mikroruoka ei tee ruokaravintolaa

Pubit voivat olla rajatapauksia, koska niissäkin istutaan myös pöytien ääressä, ja pientä purtavaakin saattaa olla.

– Yleensä ruokaravintolassa on kyllä keittiö. Eivät mikroruoka tai pähkinät tee paikasta ruokaravintolaa.

Myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan mukaan pelkästään se, että maksusta saatavilla pidetään esimerkiksi vähäisessä määrin ruokaa, ei muuta ravitsemistoimintaa pääasiallisesti ruoan saatavilla pitämiseksi.

Merkityksellistä ei olisi yksin sekään, millä nimikkeellä ravintolaa kutsutaan.

Suurimpia koronaviruspandemian levittäjiä ovat Castrénin mukaan tanssilattiat ja karaokepaikat.

– Niihin tullaan eri puolilta, eikä kukaan tiedä mistä.

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntakin mainitsi mietinnössään, että merkityksellisiä tartuntataudin leviämisriskin todennäköisyyden kannalta voivat olla tanssiminen ja laulaminen.

Miten monitoimiravintoloihin suhtaudutaan

Tulkintaongelmia Castrénin mukaan tulee niin sanottujen monitoimiravintoloiden kohdalla, jotka aamulla ja päivällä ovat ruokaravintoloita ja illalla yökerhoja, jolloin niissä on samana päivänä voimassa kahdet eri säännöt asiakaspaikoista.

Lisäksi on ravintoloita, joiden eri osissa on erilaisia toimintoja pitkin päivää ja iltaa.

Castrén muistuttaa, että tarkastajilla on ollut aiemminkin hankalia tehtäviä.

– Aikaisemman alkoholilain mukainen jatkoaika-asetus vaati jopa arvioimaan, mikä on tasokasta ohjelmaa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?