Luksusautokaupan kallein auto maksaa yli 544 000 euroa – tyypillinen asiakas voi yllättää - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Luksusautokaupan kallein auto maksaa yli 544 000 euroa – tyypillinen asiakas voi yllättää

Tämä Ferrari maksaa 544 800 euroa. Luxury Collection -autotalon johtaja Esa Shcroderus kertoo, että Ferrarin erikoismalleja ei voi ostaa uutena, vaan ne saa ostaa, kun aika on sopiva. Ferrari tekee tarjouksen eikä jonossa pääse rahallakaan ohi.

22.4.2017 11:45

Kun astumme Ferrareiden ja Lamborghinien keskelle uudenuutukaiseen luksusautojen myymälään, kuvaaja lausahtaa:

– Tulipa alipukeutunut olo.

Luxury Collection -autotalon johtaja Esa Schroderus korjaa heti:

– Täällä ei voi olla ali- tai ylipukeutunut. Osa asiakkaista on pukeutunut hienoihin merkkivaatteisiin, monet sinnikkäällä yrittämisellä vaurastuneet tulevat ostoksille suorittavan työn vaatteissa. Ihmistä ei voi luokitella vaatteiden perusteella. Asiakkaat ovat omia aitoja itsejään.

Schroderus muistaa tapauksen, jossa huoltoon vuoroaan odottaneen asiakkaan mielestä edellä oleva nuori asiakas oli mitääntekemätön juippi. Tosiasiassa tämä ”mitääntekemätön juippi” osti autoonsa 25 000 euron virityssarjan.

Luxury Collection -autotalon johtaja Esa Schroderus arvostaa luksusautoja, mutta toteaa, että hänen egonsa mahtuu vaikka mopoautoon.

Tällainen on tyypillinen asiakas

Ferrari. Lamborghini. Maserati. Porsche. Joukkoon on kelpuutettu myös muutama Mercedes-Benzin, Audin ja BMW:n erikoismalli.

Luxury Collection -autotalossa Lempäälän Realparkissa halvin auto on 22 000 euron käytetty Audi A8. Kallein on Ferrari 488 Spider: 544 800 euroa.

Luulisi, että kalliista autosta hierottaisiin kauppaa pitkään, mutta Schroderus kertoo, että tavallisesti kaupat tehdään tunnissa, sillä ostopäätös on usein tehty jo aiemmin.

Ferrarin alkuperäinen väri ei suinkaan ole punainen, vaan keltainen, kuten logokin kertoo. Ferrareista punaisia on 36 prosenttia.

Luulisi myös, että näitä autoja myydään yksi kuukaudessa, mutta Schroderus korjaa jälleen. Tavoite on myydä useita autoja kuukaudessa. Asiakkaat ovat julkkiksia musiikin ja urheilun maailmasta, joskus nuoria perijöitä ja lottovoittajia, mutta kaikkein useimmin yrittäjyydellä vaurastuneita – yleensä miehiä.

– Useimmin asiakas on yrittäjä, joka on tehnyt paljon töitä ja joka olisi jo vuosia voinut hankkia kivoja asioita, mutta rahat ovat maanneet tilillä ja naapurille on näytetty vaatimatonta. Kun hän täyttää 50 vuotta ja hänen muutama kaverinsa on lähtenyt pilvenreunalle, hän alkaa miettiä, olisiko aika nauttia elämästä. Luksusauto ei ole hänelle pelkkä auto, vaan lifestyleä, unelmien toteuttamista, Schroderus kuvaa.

Hänen mielestään Suomessa ei enää sanottavasti kadehdita.

– Tavallisten autojen kalleimmat mallit herättävät negaatioita helpommin, mutta erikoisauton nähdessään ihmiset peukuttavat. Bemarille näytetään enemmän keskisormea kuin Ferrarille.

Ferrarin arvo nousee kymppitonnin kuussa

Esa Schroderus katseli kerran Ferrarin tehtaalla Italian Maranellossa, kun asiakas ajoi F12 Tour de France´n tehtaasta ulos.

– Hän tienasi juuri 200 000 euroa, tehtaan edustaja lausahti.

On näet niin, että kun auto on tarpeeksi kallis, sen tehdashinta on pienempi kuin sen markkina-arvo. Kaikkien Ferrari-mallien hinnat ovat olleet nousussa pari viime vuotta.

– Esimerkiksi Vesa Keskisen Ferrarin arvo on noussut 10 000 euroa kuukaudessa 2,5 vuoden ajan.

Ostamalla Ferrarin tulee osaksi Ferrari-perhettä, La Familiaa. Esa Schroderus toteaa, että Ferrarin omistaville järjestetään yhteisiä ajotapahtumia, koulutuksia ja matkoja esimerkiksi Ferrarin tehtaalle Italiaan.

Erikoismallia ei osteta – se saadaan ostaa

Niin sanotun tavallisen Ferrarin voi ostaa uutena kuka tahansa, mutta erikoismalleja ei osteta, vaan niitä saadaan ostaa. Jos omistaa yhden Ferrarin ennestään, saa ehkä ostaa erikoismallin, mutta vain ehkä. Vasta kun omistaa 5–10 Ferraria, pääsee ostoksille. Silloinkin Ferrari tarjoaa, milloin on mahdollisuus ostaa.

– Se on jono, josta ei voi mennä rahalla ohi.

Vuosia Ferrari oli maailman arvostetuin brändi, mutta nyt tanskalainen muovi eli Lego on mennyt sen ohi.

Ferrarinkin yläpuolella ovat vielä hyperautot, joita valmistetaan 10–20 kappaletta vuodessa.

– Italialainen Pagani ja ruotsalainen Koenigsegg, ne ovat ihan omassa luokassaan.

”Se oli uskomatonta”

Mitä tarvitaan, jotta auto on luksus? Milloin premium-auto vaihtuu luksukseksi, sen rajan Schroderus toteaa olevan leveänharmaan, mutta luksusautossa on äärimmäisen hyvä varustelutaso, parasta nahkaa ja muita laatumateriaaleja, tehokas moottori ja persoonallinen sisustus.

Schroderus on ajanut yli 20 vuotta kilpaa muun muassa Ferrarilla, joten hän on nähnyt ja kokenut paljon. On kuitenkin yksi tilanne, joka teki häneenkin vaikutuksen.

Hän oli menossa tilataksilla Ferrarin vieraaksi testiradalle ja kummasteli ryhmän muiden jäsenten kanssa, miksi sinne johtaa niin röykkyinen tie. Perillä ilmeni, että koeajettavan Ferrarin iskunvaimentajien öljyssä on magneettihilettä. Tietokone laskee öljylle juuri oikean vaimennustehon auton kiihtyvyyden ja nopeuden mukaan.

– Kun painoi Bumpy Road -nappia, auto kulki sitä röykkyistä tietä aivan tasaisesti. Se oli uskomatonta. Kiihdytin nollasta 120:een ja takaisin nollaan ja pidin vain sormella ratista kiinni, mutta auto pysyi suorassa.

– Ihmisillä on se mielikuva, että urheiluauto on raaka ja epämiellyttävä, mutta kun urheiluautossa on comfort-asetukset päällä, sillä ajaa Tampereen Hämeenkatua aivan pehmeästi.

Kun auto kiihtyy kovaa ja kulkee lujaa, sen pitää myös pysähtyä nopeasti. Hiilikuitujarrut pitävät siitä huolen. Ferrarin ostaja voi itse valita jarrusatulan värin.

Yksi muisto ylitse muiden

Esa Schroderuksella on Ferrareista yksi muisto ylitse muiden. Se on vuodelta 2005. Hän oli tuonut Ferrarin kilpasarjan Suomeen ja Alastarolla oli ensimmäinen kisa.

Kisan jälkeen Schroderus jutteli erään norjalaisen kanssa. Hänen pieni poikansa nyhti häntä hihasta ja kinusi jäätelöä. Norjalainen halusi tietää mitä poika halusi ja ehdotti, että Schroderus hakisi jäätelöä hänen autollaan. Auto oli Ferrari Enzo FXX, arvo 3,5 miljoonaa. Siinä oli 860 hevosvoimaa ja moottori F1:stä.

– Jäätelökioski sijaitsi aukiolla, jolla soitti eräs bändi. Katsomossa istui 2 000 ihmistä. Kun ajoimme paikalle, bändin rumpali jäi tuijottamaan. Katsomossa istunut tuttavani kertoi, että Ferrarin jyly oli noussut bändin soiton yli. Hän kertoi näyttäneen epätodelliselta, kun me olimme kurvanneet Ferrarilla paikalle vain ostaaksemme kioskista kolme Eskimoa, Schroderus nauraa.

Ferrarilla on tunnusomainen ääni, jota voi parhaiten luonnehtia sanalla ulina.

Tänä vuonna myydään 40 miljoonalla

Luxury Collection –luksusautoyhtiöllä on kaksi liikettä: toinen Vantaalla, toinen muuttaa 22. huhtikuuta Tampereen Hatanpäältä Lempäälän Realparkiin. Myymälöiden yhteistavoite on myydä tänä vuonna autoja 40 miljoonalla eurolla.

Markkinat on jaettu niin, että Luxury Collection saa myydä luksusmerkkejä Suomessa asuville ja Suomen kansalaisille. Moni asiakas näet asuu Välimeren maissa, Ranskassa tai Sveitsissä.

Schroderus uskoo myynnin kasvavan kovaa, sillä tämän vuoden alussa Suomessa astui voimaan uusi leasing-laki, jonka mukaan autoveroa peritään vain leasing-kaudelta. Tämän jälkeen auton jäännösarvo on arvonlisäverollinen, mutta autoveroton eli sen kuukausimaksu putoaa tuntuvasti.

Minna Ala-HeikkiläTekniset tiedot kertovat yksiselitteistä kieltä: tehoa 670 hevosvoimaa. 3,9-litrainen V8-tuplaturbomoottori. Kiihtyvyys nollasta sataan 2,9 sekuntia, nollasta kahteensataan 8,4 sekuntia. Huippunopeus yli 325 kilometriä. Kaksoiskytkinvaihteisto ja hiilikuitujarrut.

Muotoilu on harkittu viimeistä yksityiskohtaa myöten. Kaarevien linjojen kauneuden kruunaa korallinsininen väri.

Kun moottorissa piilevät voimat pääsevät irti, auto ampaisee liikkeelle niin väkevästi, että niska jäykistyy. Potku on niin tanakka, että uskon renkaiden purevan asfalttiin niin että se kiertyy rullalle. Haukon ällistyksestä henkeä.

Kokemuksen fyysisyyttä ei voi sanoin välittää. Kuvittele kiivain lähtö jonka pystyt, ja kerro se kolmella.

Tällainen on Ideaparkin viereen avaavan luksusautoliikkeen kallein auto: Ferrari 488 Spider vuosimallia 2017.

Hinta vaatimattomat 544 800 euroa. Liisattuna lystin saa käyttöönsä kuukausimaksulla, joka lähtee 3 800 eurosta.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: