Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat elinkaarensa päässä - Kotimaa - Satakunnan Kansa

Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat elinkaarensa päässä, ja nyt 25 vuotta palvelleille koneille pitäisi löytää seuraaja – Dornier 228 on pelastanut ihmisiä Välimereltä ja estänyt öljytuhoja

Rajavartiolaitos pyrkii uusimaan valvontalentokoneensa vuoteen 2025 mennessä. Rajavartiolaitos kertoi mediatilaisuudessa perjantaina, kuinka koneet aiotaan korvata.

Dornier 228 -valvontakoneiden uusiminen maksaisi kokonaisuudessaan noin 60 miljoonaa euroa, prikaatinkenraali Jari Tolppanen kertoo.

14.8.2020 19:00

Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet vanhenevat kovaa vauhtia. Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käynnissä hanke, jonka tavoitteena on korvata kaksi Dornier 228 -valvontalentokonetta vuoteen 2025 mennessä.

– Nykyiset valvontakoneet ovat tulleet elinkaarensa päähän. Tämä tarkoittaa, että niiden käytön keskeytysajat kasvavat ja niiden ylläpitokustannukset kasvavat. Koneiden peruskorjaaminen ei ole enää järkevää, sillä valvontakoneiden tehtävien nykyiset painotukset asettavat teknisiä tarpeita, joita ei näihin koneisiin ole enää mahdollista rakentaa, hankejohtajana toimiva prikaatinkenraali Jari Tolppanen kertoo Rajavartiolaitoksen tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Valvontakoneiden uudistamisen MVX-hanke käynnistettiin vuonna 2019. Koneiden uusiminen on Sanna Marinin hallitusohjelman mukainen hanke. Rajavartiolaitokselle ei ole osoitettu vielä valtion talousarviossa tilausvaltuutta koneiden hankintaan.

– Rajavartiolaitos on esittänyt, että koneiden uusimiseen kohdistettaisiin vuoden 2021 lisätalousarviossa 60 miljoonaa euroa, Tolppanen kertoo.

Summa tulee Tolppasen mukaan jakautumaan useammalle vuodelle.

Vastaava operaattori Kristian Johansson kertoo, että talviaikaan Itämerellä joudutaan pilvien vuoksi lentämään usein hyvin matalalla. "Talvimyrskyssä lentäessä saa kestää turbulenssia", Johansson sanoo.

Öljyvahinkojen torjuntaa ja meripelastustehtäviä Välimerellä

Dornier 228 -valvontalentokoneiden tehtäväkenttä on monipuolinen. Jo 25 vuotta käytössä olleiden valvontalentokoneiden tärkeimpiä tehtäviä ovat Itämerellä liikkuvien alusten tunnistaminen, merihätään joutuneiden pelastaminen sekä merellisten ympäristövahinkojen havaitseminen ja niiden torjuntaoperaatioissa tukeminen.

– Millään ei pystytä valvomaan merellisiä öljyvahinkoja yhtä tehokkaasti, hankepäällikkö Ari Laaksonen kertoo.

Dornieria käytettiin esimerkiksi kesäkuussa 2019, jolloin Suomen Leijonan majakan edustalla mereen pääsi valumaan merkittävä määrä öljyä. Valvontakoneilla vahvistetaan vahinkojen laatu sekä arvioidaan öljyn määrä ja vuodon pinta-ala.

Dorniereita on käytetty myös meripelastus- ja rajavalvontatehtävissä Välimerellä osana Frontexin operaatioita.

Lisäksi valvontakoneilla seurataan levä- ja jäätilannetta ja hylkeiden pesintää.

Dornier 228 on kaksimoottorinen turbiinikone.

Myös seuraavat valvontakoneet ovat miehitettyjä

Uusien koneiden minimivaatimus on se, että niillä korvataan Dorniereiden suorituskyky nykyisissä tehtävissä. Valvontakoneita on oltava kaksi, jotta käytössä olisi aina vähintään yksi kone toisen ollessa huollossa.

Dornier 228 on kaksimoottorinen turbiinikone. Sen nelijäseniseen miehistöön kuuluu kaksi lentäjää ja kaksi operaattoria.

Uusilta koneilta toivotaan apulaishankepäällikkönä toimivan majuri Kenneth Rosenqvistin mukaan Dorniereiden nykyisten ominaisuuksien lisäksi pidempää toiminta-aikaa. Nykyisillä koneilla lennetään kerrallaan kolmesta viiteen tuntia. Myös kuljetuskapasiteettia halutaan parantaa, sillä nykyisillä koneille ei ole kapasiteettia kuljettaa rahtia tai ylimääräistä henkilöstöä. Lisäksi nykyinen satelliittijärjestelmä ei mahdollista reaaliaikaisia salattuja tietoliikenneyhteyksiä.

– Emme halua tyytyä vain siihen, että suorituskyky uusissa koneissa on sama kuin edellisissä, Rosenqvist sanoo.

Myös seuraavat koneet ovat miehitettyjä. Tolppasen mukaan miehittämättömässä valvontakoneessa olisi miehitettyihin verrattuna rajoitteita.

– Miehittämättömän koneen radioyhteys on esimerkiksi alttiimpi kyberhäirinnälle, Tolppanen sanoo.

Rajavartiolaitoksen valvontakoneen miehistö koostuu kahdesta lentäjästä ja kahdesta operaattorista. Myös uudet koneet tulevat olemaan miehitettyjä.

Runsaasti tarjontaa

Käynnissä on parhaillaan tietopyyntövaihe, jonka aikana Rajavartiolaitos neuvottelee noin 20 potentiaalisen toimittajan kanssa. Osa näistä toimittaa vain järjestelmiä ja sensoreita.

– Tavoitteena löytää toimittaja, joka kykenee kokoamaan useilta toimittajilta meitä palvelevan kokonaisuuden, Laaksonen kertoo.

Laaksosen mukaan vaatimusten täyttämää tarjontaa lentokonevaihtoehdoissa on runsaasti.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: