Ajattelitko syödä hampurilaisen? Katso tästä ateriasi valtava kalorimäärä ja kevennysvinkit

Hampurilaisateriassa voi olla jopa puolet aikuisen ihmisen vuorokaudessa tarvitsemasta energiasta.

Anssi Jokiranta
Ajattelitko syödä hampurilaisen? Katso tästä ateriasi valtava kalorimäärä ja kevennysvinkit
Riku Lavia

Grillillä, hampurilaisravintolassa tai pizzeriassa nautittu ateria on energiapommi, jossa riittää sulateltavaa.

Hampurilaisaterian eli purilaisen, ranskalaiset ja virvoitusjuoman nauttinut syöjä nousee pöydästä jopa toista tuhatta kilokaloria rikkaampana. Pizzeriasta lähdetään samoissa lukemissa.

Yli tuhat kilokaloria on valtava luku, sillä aikuisen naisen vuorokauden energiantarve on liikunnan määrästä riippuen yleensä 1 800–2 000 kilokaloria ja miehen 2 300–3 000 kilokaloria, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Yhdellä istumalla voi siis syödä jopa yli puolet vuorokaudessa tarvittavasta ravinnosta. Se on liikaa elimistölle. Tällaisen aterian käsittelyssä elimistö joutuu tekemään tosissaan töitä. Valtava ateria on myös riski pidemmän ajan painonnousulle.

Fogelhomin mukaan syömisen voi periaatteessa keskittää kolmeen tai jopa kahteen kertaan päivässä, mutta hyvin harva tekee niin.

–Silloinkin aterian tulisi olla järkevä. Se ei saisi sisältää limsaa ja ranskalaisia.

Ison aterian jälkeen olo on raskas eikä liikunnan harrastaminen heti houkuttele. Niinpä elimistö kuluttaa aluksi vain pienen osan tuhannen kilokalorin ateriasta.

Suurin osa hiilihydraateista menee maksaan, joka joko varastoi ne glukoosiksi tai muuttaa hiilihydraatit rasvaksi. Rasva puolestaan kiertelee veren mukana ja varastoituu pikkuhiljaa elimistöön.

Kun tämä prosessi toistetaan riittävän usein, ihminen lihoo, ellei hän kuluta ylimääräistä energiaa liikkumalla.

Lihomista edesauttaa, että hampurilaisateriassa on vain vähän kuituja eikä juuri lainkaan vesipitoisia vihanneksia. Jotta saa saman energiamäärän kuitupitoisemmasta ravinnosta, pitää syödä isompi ateria. Tällöin kylläisyyden tunne kestää pidempään.

Toisin sanoen hampurilaisen jälkeen tulee nopeammin uudestaan nälkä kuin jos olisi syönyt yhtä paljon energiaa sisältävää, mutta parempilaatuista ruokaa.

Vähän kuitua, mutta paljon energiaa sisältävä ateria pistää haiman koville. Haima tuottaa insuliinia, jolla on keskeinen rooli siinä, että lihasten pääasiallinen ravinnonlähde glukoosi pääsee lihaksiin.

Toistuvasti syödyt epäterveelliset ateriat heikentävät lihasten kykyä reagoida insuliiniin, etenkin jos paino samalla nousee. Elimistö koettaa kompensoida tilannetta tuottamalla enemmän insuliinia.

Fogelholm vertaa lihassolun insuliinireseptoria lukkoon ja insuliinia avaimeen, joka avaa glukoosille oven.

–Kun lukko on rikki, ei sitä saa auki, vaikka yrittäisi kuinka monella avaimella.

Insuliini ei enää pysty hallitsemaan veren glukoosipitoisuutta. Kansankielellä ilmaistuna verensokeri heilahtelee. Lopulta tullaan tilanteeseen, jossa haima väsähtää ylenpalttiseen insuliinin tuottamiseen, ja ihminen sairastuu kakkostyypin diabetekseen.

Fogelholmin mukaan lihavuus on ylivoimaisesti suurin syy kakkostyypin diabetekseen.

–Itse ateriallakin on toki vaikutusta insuliinireseptorien tuotantoon, mutta epäterveellisen syömisen huonoista vaikutuksista kaksi kolmasosaa tulee lihomisesta. Jos onnistuu välttämään ylipainoa, epäterveellisistä elämäntavoista on suhteessa vähemmän haittaa.

Artikkeli jatkuu kuvan alla

Anssi Jokiranta

Professori Fogelholm suosittelee, että hampurilaisella tai pizzalla ei käydä edes joka toinen päivä, vaan korkeintaan kerran viikossa. Ja tämäkin sillä edellytyksellä, että syö muulloin terveellisesti.

Fogelholmilla on kuitenkin hyviä uutisia hampurilaisten ystäville. Burger-ateriasta saa tuunattua terveellisemmän version.

Huonoja hiilihydraatteja sisältävä vaalea sämpylä korvataan ruisleivällä, ranskalaisten tilalle otetaan salaatti ja virvoitusjuoman sijaan juodaan vettä tai maitoa.

Fogelholm kehottaa myös korvaamaan lihan kalalla tai kasviksilla mahdollisimman usein.

Hieman yllättäen ranskalaiset saavat ainakin osittaisen synninpäästön. Uppopaistettujen ranskanperunoiden suurin ongelma on paistoöljy, jota käytetään moneen kertaan. Tämä synnyttää transrasvoja, jotka ovat erittäin epäterveellisiä.

Viime vuosina hampurilaisketjut ovat kuitenkin kehittäneet ruuanlaittoprosessejaan, ja transrasvojen määrä on merkittävästi vähentynyt.

–Todennäköisesti tavallisessa hampurilaisravintolassa ranskalaiset ovat vähemmän rasvaisia kuin gourmetravintolassa. En silti pidä niitä terveellisinä. Salaattiannos on paljon parempi vaihtoehto.

Fogelholm toivoo, että terveellisemmän vaihtoehdon valitseminen tehtäisiin helpommaksi ravintoloissa. Nyt oletusateria tarjoillaan ranskalaisilla ja virvoitusjuomalla. Asiakas joutuu tekemään töitä terveellisemmän aterian eteen.

–Tämä johtaa siihen, että riskit kasvavat entisestään niillä ihmisillä, joilla on ennestään paljon terveysriskejä. Terveellisesti ajattelevat ihmiset osaavat valita paremman vaihtoehdon. Heille vierailu hampurilaisravintolassa on suhteessa pienempi pulma.

Esimerkkiateria:

Kerroshampurilainen 787 kilokaloria (kcal), 44 grammaa hiilihydraatteja, 42 grammaa rasvaa.

Juoma Pepsi 0,4 l 164 kcal, hiilihydraatteja 44 grammaa, josta sokeria 44 grammaa.

Ranskalaiset 614 kcal. Kuvan aterian ranskalaiset painavat 209 grammaa.

Aterian kokonaisenergiamäärä on 1 565 kilokaloria.

Ateria ostettiin Scanburgerista. Ranskalaiset punnittiin erikseen. Energiasisältö perustuu verkkosivujen scanburger.fi tietoon.

Näin kevennät

1111 kcal

Hesburgerin kerrosateriaan kuuluu kerroshampurilainen (677 kcal), neljän desin virvoitusjuoma (Coca-Cola 168 kcal) ja normaalikokoiset ranskalaiset (266 kcal). Ateriassa on yhteensä 1 111 kilokaloria energiaa.

761 kcal

Jos korvaa Hesburgerissa ranskalaiset salaatilla (18 kcal) ja valitsee juomaksi esimerkiksi kahden desin rasvattoman maidon (66 kcal), aterian energiamääräksi tulee 761 kilokaloria. Se on lähes kolmanneksen vähemmän kuin ranskalaiset ja virvoitusjuoman sisältävässä ateriassa.

Lisäksi Coca-Colan korvaaminen maidolla vähentää ateriasta 32,6 grammaa sokeria. Aterian muokkaaminen on mahdollista myös ainakin McDonald'silla.

Koolla on väliä

McDonald'sin Big Mac -hampurilaisessa on 509 kilokaloria. Lapsille tarkoitettuun Happy Meal -ateriaan voi valita tavallisen hampurilaisen tai juustohampurilaisen. Niissä on 254 ja 304 kilokaloria.

Vertailun vuoksi

Subwayn 15 sentin patongeissa on 247-456 kilokaloria ja 30 sentin patongeissa 494–912 kilokaloria. Luku ei sisällä kastiketta, juustoa eikä juomaa. Myös Subway myy salaattivaihtoehtoja.

Kotipizzan Special Opera -pizzassa on 1 100 kilokaloria ja Americanassa 990 kilokaloria.

Lähteet: hesburger.fi, mcdonalds.fi, subway.fi ja kotipizza.fi


Kommentit (2)

  • Veijo Puustinen

    ”Suurin osa hiilihydraateista menee maksaan, joka joko varastoi ne glukoosiksi tai muuttaa hiilihydraatit rasvaksi. Rasva puolestaan kiertelee veren mukana ja varastoituu pikkuhiljaa elimistöön”

    ylläoleva professorilta joka on jo vuosikausia sotkenut ravintokeskustelua Suomessa ja niin tekee nytkin sotkemalla asiaa ja luuloja.

    Seuraava tavalliseltlta puuliiaiselta perustuen asiantuntijoilta (ei THL:n juoksupojilta) tulevaan tietoon.

    ”Suurin syy lihomiseen on kehon korkeat insuliinitasot. Sen aiheuttavat liika hiilihydraatti /sokeri joka nostaa verensokeria. Koskee myös täysjyvätuotteita.” Liikalihavuus puolestaan taas johtaa sitten muihin mukaviin sairauksiin kuten diabetekseen.

    Asiantuntijat: Kolesterooli- ja kaloriuskomukset yhteishautaan.

    Onko kolesterolihypoteesi kuollut? Uusi raportti kyseenalaistaa kolesterolin ja sydänsairauksien yhteyden ja on kriittinen LDL-kolesterooliin tuijottamiseen ja statiineihin.

    Kaloreihin keskittyminen elämäntavanmuutoksen yhteydessä ei auta. On parempi keskittyä ruoan laatuun ja suositella välimerenruokavaliota, runsaasti rasvaa ja matala glykemiininen rasitus.
    Raportin ovat kirjoittaneet dr Malhotra, professori Lustig ja tutkiva lääkintäjournalisti Maryanne Demasi. Todella lukemisen arvoinen.

    “On täysin selvää että näin valittu elämäntavanmuutos johtaa todella vaikuttaviin tuloksiin verrattuna nykyiseen lääkitykseen ja ilman sivuvaikutuksia. Myös kustannukset ovat huomattavasti pienemmät.” – Dr Aseem Malhotra

    http://terveydeksesi.fix4you.se/#post820

  • Nimetön

    Kannattaa muistaa, että niitä kaloreita tarvitaan kuitenkin tuo jutussa mainittu päivittäin. Harva hampurilaisateria on yli 1000 Kcal, jutussakin esitettu hieman reilu 700Kcal. Aikuinen mies voisi energiantarpeen täyttääkseen syödä noita aterioita 3-4 päivässä. On siis aivan turha sanoa, että jopa puolet päivän kaloritarpeesta yhdellä aterialla on liikaa ja samalla annetaan ymmärtää, että puhutaan esimerkin hampurilaisateriasta. Toisaalta ei ihmiselle ole mikään paha asia edes syödä puolia päivän kaloreista yhdellä aterialla. Tuo tarkoittaa vain sitä, ettei silloin päivän mittaan syödä juuri muuta , tai toki syödään, mutta ei muuta kuin se toinen puoli päivän kaloritarpeesta.

    Painon tarkkailun kannalta on vaikeampaa pilkkoa päivän kaloritarve moneen pieneen ateriaan. Tuolloin 50Kcal vaikutus on jo todella merkittävä ja tuo on taas määrä, jonka voi lisätä tai jättää pois lautaselta aivan huomaamatta asiaa. Nokare voita ruuassa tai rasvaisempi liha, sinulla voi olla jo 100Kcal enemmän lautasella. Jos teet tuon saman virheen 5 kertaa päivässä, niin saatkin sitten 500Kcal päivässä liikaa. Jos taas syöt kerran päivässä kunnolla ja teet tuon saman virheen kerran iin saat 100Kcal verran liikaa energiaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös