Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Aivotutkija: Välitunnit voivat selittää suomalaislasten koulumenestystä

Jos pikkukoululaisten meno käy kesken tunnin turhan rauhattomaksi, luokanopettaja Hannele Rintatalo komentaa porukkansa ylös. –Hetken leikitään Kapteeni käskee -leikkiä tai jotakin muuta ja sen jälkeen jatketaan taas koulutyötä. Kun lapset liikkuvat välillä, he jaksavat keskittyä tunnilla paremmin. Pian kaksikymmentä vuotta Isossakyrössä luokanopettajana työskennellyt Rintatalo on huomannut liikunnan vaikutuksen koululaisten arkeen selvästi. Opettaja on havainnut myös vapaa-ajan liikuntaharrastusten näkyvän koulunkäynnissä. –Myös ne lapset, jotka eivät ole niin sanotusti kympin oppilaita mutta harrastavat vapaa-ajallaan liikuntaa, jaksavat keskittyä koulussa ja yrittää parhaansa. Aivotutkija Minna Huotilainen uskoo, että suomalaisella välitunnilla on omat ansionsa kansainvälisten vertailujen hyvissä oppimistuloksissa. –Suomalainen välitunti on kansainvälisen kiinnostuksen kohteena. Monissa maissa ihaillaan myös suomalaisten kykyä ulkoilla joka säässä. En yhtään ihmettele, jos nämä ovat osatekijöinä suomalaisen koulun hyvissä oppimistuloksissa. Aivotutkimusten mukaan nopea liikuntatuokio aktivoi aivot otollisiksi oppimiselle juuri noin 45 minuutin eli perinteisen oppitunnin ajaksi. –Sen jälkeen taas happihyppely ja liiketauko ovat tarpeen, lasten fysiologian ja liikuntalääketieteen tutkija Eero Haapala sanoo. Tutkimusten mukaan liikunnalla voidaan kiistatta vaikuttaa lasten koulumenestykseen. Eniten tuloksia nähdään niillä lapsilla, jotka alkujaan liikkuvat vain vähän. –Kun liikkuminen palautetaan niin sanottuun normaalin liikunnan tasoon, aivojen prosessointikyky, työmuisti, tarkkaavaisuus ja keskittymiskyky paranevat, Haapala toteaa. Alle kouluikäisille suositellaan Suomessa vähintään kolme tuntia ja kouluikäisille 1-2 tuntia liikuntaa päivässä. –Tämä suositus perustuu kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, Haapala huomauttaa. –Hollannissa tehdyn kaksivuotisen tutkimuksen mukaan jo 20 minuutin liikuntatuokio kolmesti viikossa yhdistettynä oppitunteihin paransi lasten lukutaitoa ja matematiikan osaamista. Tokikaan tällaisella määrällä ei ole vielä vaikutusta fyysiseen kuntoon.