Auto ja liikenne

14 kysymystä talviautoilusta: Kannattaako pakkasella ajaa pienellä vai isolla vaihteella ja millaisissa pakkaslukemissa oma auto on syytä jättää kotiin?

Voiko auton pestä pakkasella? Miksi auto ei kiihdy -30 asteessa? Uskaltaako radiota pitää päällä? Kokosimme tietopaketin talviautoilusta.

Janne Ruotsalainen
14 kysymystä talviautoilusta: Kannattaako pakkasella ajaa pienellä vai isolla vaihteella ja millaisissa pakkaslukemissa oma auto on syytä jättää kotiin?

Kovalla pakkasella autokin on kovilla.

Riina Nevalainen

Talviautoilu on taitolaji. Oikein kireässä pakkasessa kannata välttämättä lähteä omalla autolla lainkaan liikenteeseen. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa talviautoilijoita askarruttaviin kysymyksiin.

1. Kannattaako ajaa pienellä vai isolla vaihteella?

– Sen jälkeen, kun päässyt liikkeelle, kannattaa ajaa samalla tavalla kuin normaalisti. Moottoria ei pidä huudattaa, kun kone on kylmä. Esimerkiksi moottorin laakerit voivat vaurioitua, jos öljy ei ole lämminnyt kunnolla ja autoa käyttää isoilla kierroksilla. Ennen lähtöä autoa kannattaa tyhjäkäyttää lain sallimat neljä minuuttia, että öljyt notkistuvat. Kun pakkasta on -15 tai enemmän, autoa saa tyhjäkäyttää 4 minuuttia. Muuten raja on kaksi minuuttia.

2. Rasittaako penkinlämmittimen käyttö autoa?

– Jos mahdollista, kannattaa välttää penkin-, peilien- ja takalasinlämmittimen käyttöä, sillä ne rasittavat akkua ja akun tyhjeneminen on autojen tavallisin ongelma pakkasella.

– Jos penkinlämmitintä käyttää, se kannattaa laittaa päälle heti, kun autolla lähtee liikkeelle ja laittaa pois välittömästi sen jälkeen, kun istuin alkaa tuntua lämpimältä. Näin voi säästää akkua.

Jukka Ritola / Aamulehden arkisto
Jos oikein huonosti käy, auto saattaa hyytyä pakkasessa. Yksi heikoista kohdista on akku.

Jos oikein huonosti käy, auto saattaa hyytyä pakkasessa. Yksi heikoista kohdista on akku.

3. Entä radio? Syökö se virtaa akusta?

– Se riippuu autosta ja radiojärjestelmästä. Jos autossa on tehokkaat äänentoistolaitteet, ne voivat lisätä virrankulutusta huomattavasti.

– Kovimmilla pakkasilla kannattaa sammuttaa autosta kaikki ylimääräiset sähkölaitteet. Vain ajovalot, vilkut ja puhallin ovat välttämättömät. Puhaltimella varmistetaan, etteivät ikkunat huurru.

4. Voiko auton moottoria esilämmittää liikaa lohkolämmittimellä?

– Kansa puhuu yleensä aina lohkolämmittimestä, kun puhutaan moottorin verkkovirtaan kytkettävistä esilämmityslaitteista.Nykyautoissa on kuitenkin usein lohkolämmittimen sijaan säteilylämmitin tai letkulämmitin. Säteilylämmitin on yleensä kaikkein tehottomin, mutta harva autoilija tietää, minkälainen lämmitin autossa on.

– Yleissuositus on, että kovimmilla pakkasilla autoa lämmitetään enintään 2–3 tuntia. Autolle ei ole haittaa pidemmästä lämmitysajasta, mutta se kuluttaa sähköä ja lisäksi myös lämmittimen vastus kuluu turhaan. Jokainen ylimääräinen käyttötunti on pois lämmittimen kokonaiskestoajasta.

5. Osa autoilijoista suosii polttoainekäyttöistä lämmitintä. Mitä silloin pitää muistaa?

– Polttoainekäyttöiset lämmittimet ovat todella tehokkaita. Puoli tuntia riittää hyvin näillä pakkasilla. Pidempään lämmitintä ei kannata pitää päällä ja leudommalla säällä lyhyempikin aika riittää.

– Polttoainekäyttöisen lämmittimen kanssa on syytä muistaa, että autolla pitää aina ajaa pidempään, kuin mitä sitä on lämmitetty. Muuten ei tarvitse ajaa kovin monta päivää, kun akku on tyhjä.

Kari Pitkänen / Aamulehden arkisto
Varusteiden on syytä olla talvella kunnossa.

Varusteiden on syytä olla talvella kunnossa.

6. Mitä jos työmatka on lyhyt, kuinka voi parantaa akun kestoa?

– Nyt kun on kova pakkasjakso, kannattaa ajaa pari kertaa viikossa vähintään tunnin ajan.

– Kun auton käynnistää, akku on jääkylmä, vaikka moottoria olisi lämmitetty. Voi mennä yli 10 kilometrin matka ennen kuin auton akku alkaa jälleen ottaa laturin tuottamaa virtaa vastaan.

7. Kumpi kestää paremmin pakkasta, bensiini- vai dieselmoottori?

– Ennen vanhaan, eli joskus 30 vuotta sitten, oli niin että dieseleitä hyytyi enemmän. Sen jälkeen tekniikka on kehittynyt, eikä toimintavarmuudessa ole isoa eroa. Diesel-moottorin kanssa pitää kuitenkin olla vähän tarkempi kuin bensiinimoottorin kanssa. Esimerkiksi alkutalvesta huoltoasemilla saattaa olla dieselin kesälaatua myynnissä talvilaadun sijaan. Lisäksi jos ajaa eteläisestä Suomesta Lappiin, auto kannattaa tankata lähellä määränpäätä. Etelässä myydään harvoin samaa yli -40 asteen pakkasta kestävää arktista diesellaatua kuin pohjoisessa. Dieselmoottoria pitää myös hehkuttaa ennen moottorin käynnistämistä. Nykyautoilijat eivät aina tiedä sitä.

8. Jos auton voi vaikka kauppareissulla ajaa hetkeksi lämpimään halliin, kannattaako se?

– Äkilliset lämpötilanvaihtelut eivät tee autolle hyvää. Lisäksi polttoainejärjestelmään voi tulla jäätymisongelmia ja myös moottorin osat, erityisesti laakerit, rasittuvat kylmäkäynnistyksessä todella paljon.

– Poikkeus on kuitenkin sellainen tilanne, että jokin osa autosta, kuten kiinni jäätynyt polttoaineen täyttöluukun kansi, vaatii sulattamista. Silloin paras tapa on ajaa auto lämpimään halliin.

Ilkka Laitinen

9. Mitkä auton osat kärsivät eniten pakkasesta?

– Akku ylivoimaisesti eniten. Lisäksi polttoainejärjestelmään voi tulla jäätymisongelmia ja myös moottori kuluu kylmäkäynnistyksessä todella paljon.

– Jos autossa on hydraulinen ohjaustehostin, niin rattiin ei saa hipaistakaan, jos auton käynnistää -25 asteen pakkasessa. Ensin pitää antaa auton käydä sallitut 4 minuuttia tyhjäkäynnillä ja vasta sen jälkeen kannattaa voi kääntää rattia. Syynä tähän on se, että ohjaustehostimen öljy on pakkasella todella kohmeessa. Jos rattia silloin kääntää, kumitiivisteet voivat vaurioitua ja öljyt tulla ulos.

10. Auto ei kiihdy pakkasella kuin 60 km/h nopeuteen. Mistä se voi johtua?

– Vaihtoehtoja on monia. Pakkanen voi häiritä esimerkiksi moottorin tunnistimia ja moottori alkaa suojella itse itseään, eikä anna kuljettajan lisätä kierroksia. On myös mahdollista, että polttoaineen syötössä on ongelmia.

– Molemmissa tilanteissa kannattaa pysäyttää auto turvalliseen paikkaan ja kysyä ohjeita esimerkiksi huollosta tai Autoliiton Tiepalvelulta.

11. Onko jotain helppoa keinoa parantaa auton lämpenemistä talvella?

– Maskipeitteen käyttäminen auton etusäleikössä on kannatettavaa. Niitä on automerkki- ja mallikohtaisia. Maskipeite estää ajoviiman pääsyn moottoritilaan ja nopeuttaa moottorin ja auton sisätilan lämpenemistä. Lisäksi moottori ei myöskään jäähdy sammuttamisen jälkeen, esimerkiksi kaupan pysäköintipaikalla, yhtä nopeasti kuin ilman maskipeitettä. Silloin voi päästä kotimatkallekin vielä haaleahkolla moottorilla. Maskipeite on helppo asentaa ja ottaa pois. Itse käytän maskipeittoa koko talvirengaskauden.

– Sen sijaan omia pahvista tehtyjä viritelmiä moottoritilan suojaksi en suosittele. Pahvinpalat saattavat peittää esimerkiksi tärkeitä moottorin ja turvalaitteiden tunnistimia.

12. Miten matkustajien pitää varautua pakkaseen?

– Matkustajilla pitää olla lämmintä vaatetta, pipo ja hanskat. Avuntarvitsijoita on nyt paljon ja avun saapuminen kestää tavallista pidempään. Lisäksi kaikille autossa oleville on syytä varata heijastinliivit.

13. Milloin auto kannattaa jättää kotiin?

– Kun pakkanen lähenee -30 astetta, kannattaa miettiä, onko syytä lähteä omalla autolla liikenteeseen. Pahimmillaan voi käydä niin, että auto hyytyy tienvarteen ja osa työpäivästä menee ongelmien selvittelyyn. Kannattaa suosia julkista liikennettä tai pitää mahdollisuuksien mukaan etätyöpäivä.

14. Voiko auton viedä pesulaan pakkasella?

– Periaatteessa auton pesettämiseen ei ole pakkasrajaa ja se tavallaan kannattaakin tehdä pakkasella, koska silloin auto pysyy pidempään puhtaana. Myös puhdistettaessa ikkunoita jäästä on tärkeää, että lasipinnat ovat puhtaita. Kuraisen ikkunan skrapaaminen naarmuttaa laseja.

– Ennen pesua auto on syytä sulattaa niin, ettei sen päällä ole lunta tai jäätä. Tämä onnistuu esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa.

– Pakkasella pestessä on tärkeää, että kaikki auton lukkopesät öljytään ase- tai lukkoöljyllä ennen pesua ja auto kuivataan erittäin huolellisesti pesun jälkeen. Erityisen tarkkana kannattaa olla ovien tiivisteiden kuivaamisessa. Muista kuivata myös ovien ne kohdat, jotka ovat kosketuksissa tiivisteiden kanssa. Jos haluat käsitellä ovien tiivisteet silikonilla tai vastaavalla, pitää aineen soveltuvuus varmistaa oman auton merkkikorjaamolta tai maahantuojalta. Nykyautojen tiivisteet eivät välttämättä kestä mitään ylimääräisiä aineita.

–Muista kuivata pesun jälkeen myös polttoainetankin täyttöluukku ja öljytä luukussa tai korkissa mahdollisesti oleva lukko jo ennen pesua.

– Pesun jälkeen auto kannattaa pysäköidä tasaisella alustalle ja jättää se vaihteen varaan (1. vaihde tai automaattivaihteisto P-asentoon), ilman seisontajarrua. Seisontajarrua voi ja pitääkin käyttää jo pesua seuraavana päivänä normaalisti.


Kommentit (7)

  • autosähköasentaja

    Lohkolämmitin myös kuluttaa eniten sitä sylinteriä, jossa kyseinen vastus on. myös pitemmällä ajanjaksolla (päällä ollessa ”lämmitys”) kyseisen sylinteriseinämän öljykerros heikkenee, kunnes saa uudelleen voitelua. Säteily lämmitin on aika usein öljypohjassa kiinni, joten melkein 4h alkaen ovat perus lämmitykset kyseisellä lämmittimellä. Letkulämmitin on noista se tehokkain, joka lämmittää nesteet valmiiksi, joka vaikuttaa kiertäessään moottorin metallisosiinkin.

  • Nimetön

    13. Milloin auto kannattaa jättää kotiin?

    Jos aikoo asioida Tampereella
    Pikku ruuhkaa ratikan takia

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio