Riittääkö notkeus peräpukamien kuvaamiseen ja sanavarasto robotin kanssa keskusteluun – pohdintoja potilaan silmin

”Liian usein systeemi asettaa muurin hoitajan ja hoidettavan väliin”, toteaa Teija Saarenmaa kolumnissaan.

4.1. 3:00

Polvia oli juilinut kuukausia, ja kotikonstit alkoivat olla vähissä. Turvauduin työterveydenhuoltoon. Yrityksen kotisivuilla rasteja ruutuun laitellessani osasin ohittaa kohdat akuutti sairaus ja onnettomuus. Missään ei ollut rastia, jolla olisin voinut tilata aikaa vastaanotolle, joten ruksitin kohdan ”haluan olla yhteydessä työterveystiimiini”. Olin jonossa sijalla 86. Luovutin.

Oli vielä yksi mahdollisuus eli chat-yhteys. Piti siis ruveta tekstailemaan hoitajan kanssa. Niin luulin. Kerroin hetuni ja yhteystietoni. Kun kaveri oli pyytänyt varsinaisen asiani ilmoittamista kolme kertaa ymmärrettävämmin, hän ilmoitti olevansa robotti ja pyysi minun odottamaan soittoa oikealta ihmiseltä.

Oikea ihminen kysyi hetuni ja yhteystietoni. Kuunneltuaan huoleni hän ilmoitti, että on puhelinkeskus, ei hoitaja ollenkaan. Hän yhdistäisi numeroon, johon oikea hoitaja vastaisi. Ja vastasihan tuo noin 40 minuutin jonottamisen jälkeen. Tässä vaiheessa en aikonut enää antaa periksi.

Oikea hoitaja kysyi hetuni ja yhteystietoni ja kertoi, että minulla olisi mahdollisuus tavata fysioterapeutti ilman lääkärin määräystä.

”Haluatko ajan etänä?”

Tässä vaiheessa epäilin hetken, että kanssani pilailtiin. Lausuin hyvin painokkaasti: ”Aloitin runsas tunti sitten robotin kanssa. Lopetanko tämän rupeaman jumppaamalla ruudun ääressä? En.”

Vastaanotolla pääsin syväkyykkyyn ja pysyinkin siellä vaaditut 20 sekuntia. Ei siis hätää. Paitsi, että polvet pysyivät kipeinä.

Seuraavaksi olin yhteydessä perusterveydenhuoltoon, josta pitkän jonon vuoksi sain palvelusetelin. Se kädessäni kävelin yksityisen yrityksen lääkärin vastaanotolle. Sain lähetteen kuvauksiin ja sieltä pääsin varsin pikaisesti perusterveydenhuollon lääkärin pakeille. Kun lähes kaikki muu oli suljettu pois, minulla oli molemmissa polvissa tulehdus, joka hoidettiin pois ilman asiaa pahentavia syväkyykkyjä.

Sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta kuulee vastaavanlaisia hyviä ja huonoja kokemuksia. Liian usein systeemi asettaa muurin hoitajan ja hoidettavan väliin.

Tämän muurin murtajaksi toivon uutta sotea. Toivon sitä, vaikka kuulin huhun, jonka mukaan uudessa järjestelmässä vain alle puolet potilaista otettaisiin samaan huoneeseen lääkärin tai hoitajan kanssa. Loput hoidettaisiin etänä.

Se ei vain voi olla totta. Avuksi tarvittaisiin hyvää ja tarkasti tuntemuksia kuvailevaa kirjoitus- ja puhetaitoa sekä tietysti taitoa ottaa hyviä kuvia.

Näen jo sieluni silmin lääkärien ja hoitajien perjantai-iltapäivän väsyneen rupattelun kahvihuoneessa viikon parhaita kuvalähetyksiä makustellen. Kuka on tällä viikolla nähnyt kaameimman peräpukamaotoksen?

Se ei vain voi toimia näin.

Kirjoittaja on toimittaja, joka uskoo ihmisten välisen rauhanomaisen kanssakäymisen tervehdyttävään voimaan joka sektorilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut