Tarjouksia on vaikea sivuuttaa, kun hintojen nousu ahdistaa – Black friday saa miettimään, kenellä on varaa olla kuluttamatta

Vanha sananlasku ”köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa” kääntyy muotoon ”köyhällä ei ole varaa olla ostamatta alepäivinä”.

23.11. 10:30

Marraskuun loppu lähestyy, ja koittaa vuoden iloisin aika. Niin lapset kuin aikuisetkin pääsevät jännittämään, mitä kaikkea uutta ja kiiltävää itselle on mahdollista saada.

Enkä nyt tarkoita joulua. Se, että metsästää joulukuussa lahjoja pukinkonttiin, näyttää rentouttavalta ilmastoteolta, jos vertaa black fridayn aiheuttamaan kulutushysteriaan.

Alennuskarkeloita vietetään koko viikon ajan, eikä loppua näy ennen kuunvaihdetta. Ostosjuhlan huipentuma on perjantaina 25. marraskuuta, kun yhä useampi yritys tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan poikkeusedullisesti.

Tai ainakin väittää tarjoavansa. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tekemän tutkimuksen mukaan joka kymmenennen tuotteen hintaa nostettiin viime vuonna juuri ennen black fridayta ja laskettiin alennuksilla takaisin aiemmalle tasolle.

Hinnan veivaaminen edestakaisin suuremman alennusprosentin toivossa on laitonta. Huijausalennusten huomaaminen on kuitenkin hankalaa, jos ei ole sattunut seuraamaan kyseisen tuotteen hinnankehitystä jo kuukausien ajan.

Samaan aikaan black fridayn kanssa vietetään Älä osta mitään -päivää. Kulutuskriittisyyteen kannustavan teemapäivän järjestäminen yhtä aikaa vuoden suurimman kulutusjuhlan kanssa on perusteltua, mutta osallistuminen ei välttämättä ole helppoa. Kaikilla ei ole varaa olla kuluttamatta.

Vaikka moni black fridayn aikaan voimassa oleva alennus on huuhaata, kyseessä on silti vuoden edullisin ostospäivä. Viime vuonna tuotteiden hinnat laskivat black fridayn ajaksi keskimäärin viisi prosenttia siitä, mitä ne olivat marraskuun alussa. Esimerkiksi joulun välipäivinä hinnat laskivat vain noin kolme prosenttia.

Maailmantilanteen ja kallistuneiden hintojen myötä yhä useampi tekee ostopäätöksensä hinta edellä. Alennusmyynnit ovat siksi entistä houkuttelevampia. Jos tarvitsee uudet talvikengät ja sellaisten mainostetaan olevan hyvässä tarjouksessa vain perjantaina, ostamisen siirtäminen viikkoa myöhemmäksi ei ole helppoa.

Ekologisten, vastuullisten kulutusratkaisujen tekeminen vaatii taloudellista itsevarmuutta ja puskuria, joka monella palaa nyt sähkölaskuihin ja lämmitykseen. Vanha sananlasku ”köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa” kääntyy muotoon ”köyhällä ei ole varaa olla ostamatta alepäivinä”.

Se tosin pätee paremmin kuin koskaan, että köyhällä ei ole varaa ostaa tarpeetonta. Jos rahaa ja todellisia tarpeita on, mikään ei estä osallistumasta loppukuun ostomaniaan. Vaikka alennusprosentti olisi mikä, kannattaa silti pysähtyä kysymään itseltään: Tarvitsenko oikeasti? Ostaisinko normaalihintaisena? Onko kyseessä oikeasti hyvä diili, vai haluanko vain ostaa, koska arki ahdistaa?

Kolumnin taustamateriaalina on käytetty hintavertailupalvelu Hintaoppaan Black Friday 2022 -raporttia.

Kirjoittaja on toimittaja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut