Jouduin miettimään otsikon kysymystä viime viikolla Tukholmassa baaritiskillä. Kun drinkin hinta oli valmiiksi nostettu taivaisiin, jouduin kysymään itseltäni, kumpaa maksupäätelaitteen tippikysymys hävettää enemmän, asiakasta vai baarimikkoa.
Minua ainakin ärsytti, mutta vastaavasti baarimikkonakin minua olisi varmasti vähän kuumottanut. Kallis drinkki ja vielä anellaan tippiä perään.
Tippaaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta se alkaa tuntua jo enemmänkin velvollisuudelta siinä kohtaa, kun baarimikko pyytää asiakasta naputtelemaan maksupäätteelle summan, jonka hän haluaa antaa hyvästä palvelusta. Nollan laittaminen nolottaa.
Mutta toisaalta, kuka baaritiskillä asioidessaan normaalistikaan jättää tippiä ostaessaan yhden juoman?
Poskille nousi puna, kun en tiennyt, miten maksupäätteen kysymykseen pitäisi suhtautua. Ainakin se sai aikaan epämiellyttävän olon. Ennemmin jätän kolikoita tiskille taskustani kuin näppäilen kortilta tippiä, oli kyse sitten juomasta tai ruuasta. Siksi painoin nollat tauluun.
Arlandan lentokentällä tarjoilija sentään sai huokaisemaan helpotuksesta, kun hän oma-aloitteisesti pyysi näpyttelemään laitteeseen saman summan kuin kuitissa luki alimmalla rivillä. Sillä hyvä.
Ehkä en vain ole vielä valmis tälle uudelle maksupäätetippauskulttuurille, mutta toivon hartaasti, ettei se jalkaudu tukevammin Suomeen ja Satakuntaan. Summien naputtelu maksupäätteelle ei kuulu asiakkaalle.
Kirjoittaja on toimituspäällikkö.