Lähtisiks föli? Kaupunkiliikenteelle on rakennettava brändi

15.7. 3:00

Kirjahyllystäni silmiin osuu Heli Laaksosen kirjan nimi, joka on myös ilahduttavan kohtelias kysymys: Lähtisiks föli?

Kesän aikana on useamman kerran maakunnan medioissa uutisoitu Rauman kaupunkiliikennettä odottavista muutoksista, jotka astuisivat voimaan ihmiskunnan kompuroidessa seuraavan vuoden puolelle.

Uusi vuosi, uudistunut joukkoliikenne, joka ei ole mitään ilman tunnelmaa tarjoavia maantieässiä – linja-autoja.

Nykyiset Satakunnan Liikenteen karvalakki-Kabukset eivät varsinaisesti houkuttele nousemaan kyytiin, ja olo on varsin omituinen, kun tyhjänä kulkeva paikallisbussi lipuu omalle pysäkille.

Jokainen linja-auto edustaa kaupunkiliikennettä, joten ensimmäinen kehityskohde on kaupunkiliikenteeseen valittava kalusto. Ehdotan samanlaista ratkaisua kuin Naantalissa. Turun seudun joukkoliikenteellä on Naantalissa linjoja, jotka ajavat vain Naantalin rajojen sisäpuolella.

Naantalin palvelu- ja kutsuliikenteen käyttämät linja-autot ovat usein 16–20-paikkaisia pikkubusseja. Sellaiset sopisivat mainiosti Rauman kaupunkiliikenteeseen.

Ruuhka- ja koulumatka-aikoina voisi käyttää linja-autoja, ja esimerkiksi aamu- ja keskipäivien tai arki-iltojen rauhallisina tunteina pikkubusseja ja kutsuliikennöintiä.

Linja-autojen ikävaatimuksia tulisi myös tiukentaa, sillä uudemmat linja-autot ovat ympäristöystävällisempiä. Kahdeksan vuoden maksimi-ikä tulisi tiukentaa niin, että kaupunkiliikenteessä liikennöivät linja-autot saisivat olla maksimissaan kuusi vuotta vanhoja.

Kaupunkiliikenteelle on rakennettava brändi. Brändäyksen voi aloittaa pienin askelin; jokaisen linja-auton takapuskuriin voisi kirjoittaa raumalaisia sananparsia, kuten “gottippäi”, “reisum bääl” tai “luanikast reissu”.

Kulujen kattamiseksi linjureiden kylkiin voisi myydä mainosteippauksia väriä tuomaan. Tällaisten ajatusten kauppaaminen liikennöitsijäehdokkaille paljastaisi myös, onko liikennöitsijä valmis kehittämään Raumaa.

Joukkoliikenteen solmukohtana säilynee Savilanpuisto, jota on suunniteltu muutettavan niin, että joukkoliikenteen linja-autot voisivat pysähtyä vain toiselle puolen Savilankatua turvallisuuden lisäämiseksi.

Savilankadun kupeessa sijaitsevat joukkoliikennepysäkit tulisi uusia muiden muutosten kyytiäisinä, sillä tyylikkäät, tilavat ja modernit pysäkit toimisivat taatusti vetovoimatekijänä paikallisbussien kyytiin.

Paikallisbussien pysähtyessä toiselle puolelle voisi Savilankadun toisen puolen suunnitella turistibussien pysäkeiksi. Vanhan Rauman lumo olisi vaivatta aivan kulman takana sekä lähi- että kaukomatkaajille.

Kirjoittaja on 19-vuotias tämän kevään ylioppilas Euran Hinnerjoelta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut