Nuorille kuljettajille asenne on parempi turva kuin yöajan ajokielto

Poliisin työmäärää lisäävät ja hankalasti valvottavat rajoitukset eivät ole riittävä ratkaisu lieventämään riskiä, joka ajokorttilain uudistukseen väistämättä sisältyy.

15.6. 3:00

Nuoria täynnä oleva auto lähti luisuun kaarteessa ja törmäsi vastaan tulleen rekan keulaan viikko sitten Turussa. Takapenkillä istunut nuori nainen ja tavaratilassa matkustanut nuori mies kuolivat. He olivat alaikäisiä.

Viime vuoden kesäkuussa Ylöjärvellä sattui onnettomuus, jossa kuljettaja ajoi päin lyhtypylvästä ja auto suistui katolleen metsään. Onnettomuudessa kuoli 17-vuotias nuori.

Nokialla Porintiellä sattui vuoden 2020 elokuussa kolmen nuoren hengen vaatinut kolari, jossa auto ajautui ulos tieltä ja törmäsi puuhun. Vain 17-vuotias kuljettaja selvisi.

Vastaavia esimerkkejä nuorten hengen vaatineista kuolonkolareista on valitettavasti muitakin. Nuoret kuljettajat ovat Suomessa yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa ja törkeissä ylinopeuksissa.

Liikenneturvan mukaan 17-vuotiaiden kuljettajien henkilövahingot ovat moninkertaistuneet vuodesta 2018, jolloin ikäpoikkeusluvan ehtoja kevennettiin ja alaikäisten kuljettajien määrä lisääntyi.

Tilastojen valossa tuntuu irvokkaalta hallituksen esitys, jonka mukaan 17-vuotias voisi jatkossa hankkia henkilöauton ajamiseen oikeuttavan B-kortin vain huoltajan suostumuksella.

17-vuotiaan ajoluvassa olisi muutamia rajoituksia, kuten ajokielto yöaikaan ja lupa kyyditä vain yhtä matkustajaa. Lisäksi nuoren tulisi käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta.

Jos hallituksen esitys menee läpi, autoilevien alaikäisten määrä voisi kasvaa vuosittain kymmenillätuhansilla. Poliisin työmäärää lisäävät ja hankalasti valvottavat rajoitukset eivät ole riittävä ratkaisu lieventämään riskiä, joka ajokorttilain uudistukseen väistämättä sisältyy.

Valitettavasti vanha sanonta, porukassa tyhmyys tiivistyy, pitää liian usein paikkansa nuorten onnettomuuksissa. Taustalla on usein riskinottoa: ylinopeutta, alkoholia, puhelimen näpräämistä, kuljettajan painostusta ja turvavöiden käyttämättä jättämistä. Vaikka valtaosa nuorista ajaa sääntöjen mukaan, joukossa on aina riskikuljettajia, jotka eivät ole riittävän kypsiä auton rattiin.

Suurin muutos tarvitaan nuorten kuljettajien ja kyytiläisten asenteisiin. Kunpa porukassa myös fiksuus tiivistyisi ja nuoret pitäisivät yhdessä huolta siitä, ettei päihtyneenä ajamista ja vaarallisia ylinopeuksia suvaita.

Kaikki lähtee liikennekasvatuksesta. Myös aikuisten on syytä kiinnittää huomiota käyttäytymiseensä ratissa ja miettiä, millaista mallia annamme tuleville kuljettajille. Jollain tavalla pitäisi myös voida arvioida nuoren kykyä ymmärtää riskejä ja kantaa vastuuta, ennen kuin ajokortti lyödään käteen.

Nuoren kuljettajan tekemä huono valinta voi seurata mukana loppuelämän. Kukaan tuskin haluaa omalletunnolleen sitä, että hölmöily ratissa johti ystävän kuolemaan.

Kirjoittaja on uutispäällikkö.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut