Itsepalveluyhteiskunta ottaa ihmispolosta mittaa – rutiineista poikkeavien asioiden hoitaminen netissä voi viedä hermot - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Itsepalveluyhteiskunta ottaa ihmispolosta mittaa – rutiineista poikkeavien asioiden hoitaminen netissä voi viedä hermot

Menneessä maailmassa esimerkiksi vaikea pankkiasia saattoi hoitua vartissa tutun pankkineuvojan kanssa. Nyt asiakkaan pitää yrittää selvitä omin neuvoin anonyymissä nettiympäristössä. Se saattaa kestää puoli päivää.

21.11. 3:00

Tapasin kadulla vanhan tutun. Kuulumisten vaihto alkoi normaaliin porilaistyyliin:

”Millai muute?”

”No sillai kai.”

Tuttu kertoi käyneensä vastikään lapsensa puolesta paperisotaa vakuutusyhtiön kanssa – paitsi että näinä aikoina systeemi ei kyykyttä kansalaisia paperien avulla. Netti on anonyymissa aineettomuudessaan vielä armottomampi hermoromahduksen aiheuttaja.

Lapsi oli loukannut itsensä, mistä seurasi monipolvinen prosessi. Osapuolia olivat lapsen ja hänen vanhempiensa ohella koulu, vakuutusyhtiö ja terveyspalvelukonserni sekä sen palveluksessa oleva lääkäri.

Sen paremmin vakuutusyhtiön kuin terveyspalvelukonsernin ihmisiin oli mahdotonta olla yhteydessä suoraan puhelimitse. Kaikki piti yrittää hoitaa netin kautta, mikä osoittautui tutun ja hänen lapsensa tapauksessa hyvin vaikeaksi ellei peräti toivottamaksi. Taistelu kesti pitkään.

”Sinnikkäästä etsinnästä huolimatta en löytänyt omaan pankkiini muuta kontaktia kuin netin chat-robotin.”

Robotti oli ihan pihalla

Tuttua kuunneltuani kerroin oman pikkutarinani lapsen asuntolainan takaamisesta. Sitä varten piti saada nopealla aikataululla sitoumus kiinteistöön kohdistuvien panttikirjojen siirtämisestä pankista toiseen.

Ennen vanhaan Porissa oli henkilökohtainen pankkineuvoja, jolle saattoi soittaa tällaisissa asioissa. Nyt en sinnikkäästä etsinnästä huolimatta löytänyt omaan pankkiini muuta kontaktia kuin netin chat-robotin.

Kirjoittelin robon kanssa muutaman viestin, mutta hän/se joutui pian luovuttamaan. Hän/se ei ymmärtänyt asiaani. Se oli hänelle/sille liian haastava.

Vartin odottelun jälkeen pankin chatiin ilmaantui oikea hän. Hän esittäytyi Ossiksi. Kirjoittelin Ossin kanssa muutaman viestin, mutta koska hänkään ei täysin ymmärtänyt asiaani, hän kysyi lupaa soittaa minulle. Se kuulosti läpimurrolta.

Puhelimessa Ossi alkoi käsittää, mistä on kyse. Hän ei kuitenkaan voinut edistää asiaani, koska siihen tarvittiin asiantuntija. Hän sanoi yhdistävänsä puhelun sellaiselle. Kiitin Ossia, katsoin kelloa ja jäin ”linjoille” odottamaan.

Odottelu kesti 47 minuuttia. Sinä aikana jouduin kuuntelemaan viitisentoista rahisevaa pehmosoul-hittiä. Jopa pan-huilulla tulkittu Abba olisi tuonut tervetullutta vaihtelua imelään potpuriin.

Välillä sain tiedotuksia palvelussa olevasta ruuhkasta ja siitä, että puheluun vastataan mahdollisimman pian, mutta parasta olisi, jos hoitaisin asiani netissä.

Entä kun puoliso kuolee?

Homma alkoi hoitua hitaasti mutta varmasti – ja monen sähköisen tunnistautumisen kautta – kun pankin ystävällinen asiantuntija viimein vastasi puheluun. Kaikkiaan varmistus siirtositoumuksen saamisesta vei kuitenkin puoli työpäivää.

Samankaltaisia ja monin verroin rankempia tarinoita saa kuulla melkein keneltä tahansa aikuiselta suomalaiselta. Palveluyhteiskunnastamme on tullut itsepalveluyhteiskunta, ja vähänkin monimutkaisemmissa asioissa me olemme sen armoilla täysiä tolloja.

Kenties pahin savotta on edessä, kun lähiomainen kuolee. Vihreiden kansanedustaja Satu Hassi kertoi syyskuussa Facebookissa kafkamaisesta painajaisesta, johon hän joutui yrittäessään hoitaa edesmenneen puolisonsa moninaisia asioita.

Kansanedustajana ja entisenä europarlamentaarikkona sekä ministerinä Hassi totesi olevansa kaikista vaikeuksista huolimatta tottunut monimutkaisten asioiden hoitoon.

”Minä pärjään. Kuinka pärjää vuosittain yli 50  000 omaisensa menettänyttä”, Hassi pohti.

Saksalainen taidemaalari Mathias Grünewald kuvasi Pyhän Antoniuksen kiusausta vuonna 1515 valmistuneessa maalauksessaan. Nettipalvelujen kanssa kamppailevalla kansalaisella voi olla nyt, reilut 500 vuotta myöhemmin samanlaisia tuntemuksia.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut