Suon mielenosoituksen oikeuden vaikka torvelle, mutta äänimerkin väärinkäyttöä en suvaitse – torviprotestoijat pitäisi saada vastuuseen pelleilystään - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Suon mielenosoituksen oikeuden vaikka torvelle, mutta äänimerkin väärinkäyttöä en suvaitse – torviprotestoijat pitäisi saada vastuuseen pelleilystään

Ihmisten häiriköiminen kaduilla ei vaikuta sen enempää bensan hintaan kuin maapallon keskilämpötilaankaan, väittää Teemu Lähde kolumnissaan.

14.8. 3:00

Viikko sitten pääkaupunkimme keskustassa järjestettiin Torviprotesti, jossa sadat tööttäilevät autoilijat tukkivat koslillaan Mannerheimintien muun muassa autoilun hinnasta valittaakseen.

Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että suon toki demokratiassa mielenosoituksen oikeuden vaikka torvelle, mutta torven väärinkäyttöä en suvaitse.

Tieliikennelaista käy selvästi ilmi, että äänimerkkiä saa käyttää, milloin se on tarpeen vaaran välttämiseksi. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa.

Kertokaa minullekin, jos löydätte lakikirjasta pykälän, jossa lukee, että äänimerkkiä saa käyttää myös silloin, kun raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan nousu ja polttoaineen veronkorotukset harmittavat.

Arvatenkin laista löytyy joku porsaanreikä, jonka ansiosta näitä sunnuntai-schumachereja ei saada vastuuseen pelleilystään. Niinhän tässä maassa tuntuu ikävä kyllä usein käyvän.

Mielenosoittajien vaatimus Suomen liikenteen hiilineutraaliustavoitteen myöhäistämisestä vuoteen 2050 taas on niin posketon, että en oikein tiedä, mitä siitä pitäisi sanoa. Että ympäristön tuhoamista liikenteellä pitäisi jatkaa vielä 25 vuotta suunniteltua enemmän?

Tuhoutuneessa maailmassa ei paljoa veekasilla kruisailla. Mad Max ei ole dokumentti.

Entä jos protestissa olisi tarvittu äänimerkkiä vaaratilanteen estämiseen, mutta se olisi peittynyt hupitööttäilyiden alle ja joku olisi loukkaantunut vakavasti tai jopa kuollut? Olisivatko melusaasteeseen kannustaneet protestin järjestäjät ottaneet syyt niskoilleen?

Eivät torviprotestoijat toki sitä toista kaduntukkijapoppoota, eli Elokapinaa, fiksumpia ole. Kerron nyt teille pienen salaisuuden: ihmisten häiriköiminen kaduilla ei vaikuta sen enempää bensan hintaan kuin maapallon keskilämpötilaankaan.

Eräänä aurinkoisena päivänä viime keväänä kävimme opiskelija-asuntolani naapurin kanssa parkkipaikalla läpi, kuinka autoilu maksaa meille. Puhuimme iäkkään pikkuautoni ja hänen uuden Daciansa käyttökustannuksista.

Tulimme siihen tulokseen, että puhe autoilun kalleudesta on propagandaa, kun kaksi kaltaistamme tavan opiskelijaa ajelee kuin viimeistä päivää vailla taloudellisia huolia.

Tietysti autoiluun saa upotettua vaikka miten paljon, jos on pakko pikkusieluisesti nokitella naapureille ja tutuille uudenkarhealla menopelillä, jonka vakuutukset, verot ja huollot maksavat mansikoita.

Itse olen pelannut korttini oikein, ja pitäytynyt nimellisarvoltaan pienessä, mutta käyttöarvoltaan jopa erinomaisessa autossa niin, ettei lompakkoon ole koskaan sattunut. Enkä todellakaan ole mikään porho tai rikkaasta perheestä.

Kirjoittaja on Satakunnan Kansan kesätoimittaja, jolla on bensaa suonissa ja puolittain huvikseen hankittu kuorma-autokuljettajan ammattipätevyys.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: