Pori on valinnan edessä: Ollakko kriisikunta vai onnellisten vanhusten kotiseutu? - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Pori on valinnan edessä: Ollakko kriisikunta vai onnellisten vanhusten kotiseutu?

9.2. 6:00

Porin tilinpäätöksen tulos pääsi yllättämään, kun pahimmillaan yli 50 miljoonan alijäämäennusteesta päädyttiin yli 5 miljoonan ylijäämään. Merkittävin syy väärään arvioon on positiivinen. Kunnat huokasivat helpotuksesta, kun hallitus teki selkeän linjauksen siitä, että koronan isoimman taloudellisen iskun kantaa valtio. Myös kaupungin omat säästötoimet purivat. Kaupungin henkilöstön venyminen mahdollisti sen, että entistä pienempi porukka hoiti kaupungin lukuisat velvoitteet. Ero pahimman skenaarion ja toteuman välillä on silti niin valtava, ettei voi välttyä ajatukselta tuomiopäivän maalailussa olleen mukana myös ripaus tarkoitushakuisuutta.

“Vain kriisi, joko todellinen tai kuviteltu, johtaa todellisiin muutoksiin. Kriisin puhjetessa riippuu vallalla olevista aatteista, millaisiin toimiin ryhdytään.” Lainaus kuuluisalta uusliberalistiselta taloustieteilijältä Milton Friedmanilta povaa tiukkaa kamppailua hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudesta. Viime kevään talouden kriisikokouksissa on myös Porin päättäjien mieliin maalailtiin kuvia valtiovarainministeriön mustista autoista ja kriisikunnan arviointimenettelystä. Tarjottiin talouden hätäjarrua, jolla olisi lopetettu palveluita, irtisanottu henkilöstöä ja ulkoistettu toimintoja. Keinovalikoimassa oli muun muassa karsiminen perusturvan toiminnan kehittämisestä, opetuksesta leikkaaminen, koulunkäyntiavustajien vähentäminen, kylien palveluiden alasajo ja kulttuuri- ja liikuntapalveluiden näivettäminen.

Nyt leikkauslistalla on Porin joukkoliikenne, josta haetaan miljoonan euron säästöjä. Käytännössä tuloksena olisi iltaliikenteen loppu, eikä haja-asutusalueella tarvitsisi enää haaveilla julkisen liikenteen kyydeistä. Pori haluaa profiloitua edelläkävijänä ilmastoasioissa ja samaan aikaan ajaa alas joukkoliikennettään. Sen sijaan kolminkertainen summa laitetaan vuodessa taivaan tuuliin lentoliikenteen tukena. Tuosta summasta joutaisi osa paikallisliikenteen kehittämiseen ja jäisi vielä kaksi miljoonaa kevyen liikenteen verkoston vahvistamiseen tai vaikkapa alijäämän paikkaamiseen.

Totuuden nimessä ei Porin talouden rakenteellinen alijäämä ole hävinnyt ja ikääntyvien kuntalaisten kasvava palvelutarve ja toisaalta vähenevät veronmaksajat vievät tulevienkin kuntapäättäjien jakovaran. Synkkyyteen tai hätäratkaisuihin ei silti ole aihetta. Kriisitietoisuus voidaan kääntää voimavaraksi ja perusporilainen itseironia ylpeyden aiheeksi. Investointiuutiset kiertotalouden saralla nostava kaupungin imagoa tulevaisuuden tekijänä. Työpaikkoja riittää myös hoiva-alalla, kun teemme töitä sen eteen, että Porissa on maailman onnellisimmat vanhukset. Jos kriisissä on mahdollisuus, on meistä kiinni millaisiin toimiin ryhdytään. Kuntapalveluiden näivettäminen koulutuksesta karsimalla tai joukkoliikenteen alasajolla eivät kuulosta tulevaisuuden menestyjäkunnan reseptiltä.

Kirjoittaja on porilainen kaupunginvaltuutettu ja kuntavaaliehdokas (vas.)

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos