Kolumni yhteiskäyttöautoista - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Vieläkö sinä oikeasti omistat auton?

28.4. 7:59

Onko enää mitään järkeä omistaa autoa?

En ole koskaan omistanut, joskus olen harkinnut.

Muutin muutama kuukausi sitten, ja nyt olen vakuuttunut: omalla autolla ei tee yhtään mitään.

En vastusta autoilua, joka päinvastoin on oikein miellyttävää. Muuton jälkeen olen alkanut autoilla muulloinkin kuin töissä. Parkkihallista löytyy tuliterä sähköauto. Se vain ei ole minun, vaan se on kymmenien muidenkin samassa taloyhtiössä asuvien käytössä.

Ikean lipastoja ei tarvitse enää kanniskella naama punaisena täydessä bussissa. Viikonloppukahveille voi lähteä sellaisiinkin paikkoihin, joihin eivät julkiset vie.

Elämään on tullut luksusta ilman auton omistamisen huolia ja kustannuksia vastapainona. Lysti maksaa tasan vitosen tunnilta.

Ei paha.

Olen jahkailija eli kuulun yhteiskäyttöautomarkkinoiden ydinryhmään. Kyselyjen mukaan valtaosa suomalaisista ei voisi kuvitellakaan vaihtavansa omaa autoa yhteiseen. Sen sijaan ne ovat täydellisiä minun kaltaisilleni: julkisilla hoituu suurin osa matkoista eikä omaa autoa tarvitsisi kuin harvakseltaan.

Suurissa kaupungeissa hyvien liikenneyhteyksien varrella asuu koko ajan enemmän ihmisiä. He ovat myös niitä, joille yhteiskäyttöautojen luulisi sopivan osaksi arkea. Silti tämä markkina ei ota tulta alleen.

Suomi köröttelee yhteiskäyttöautoissakin pahasti jälkijunassa. Palveluntarjoajia ei ole ruuhkaksi asti, ne ovat tuntemattomia ja moni tekee tappiota. Itsekään en ollut kuullut taloyhtiömme käyttämästä firmasta aiemmin mitään.

Yhteiskäyttöautot voivat parhaimmillaan olla mainio osa kaupunkilaisten liikkumista. Ne vähentävät päästöjä ja pysäköintipaikkojen tarvetta, mikä lisää viihtyvyyttä ja säästää rahaa. Näin on Tampereen kaupunkikin todennut.

Tampereen keskusta kehittyy hurjaa vauhtia. Liikkumista on suunniteltava tarkasti koko ajan. Kaikki eivät mahdu paikalle omalla autolla.

Autoilun mallimaa Saksassa yhteiskäyttöautoilla on jo miljoonia käyttäjiä. Suurkaupunkien autoletkat pienenevät edes hieman. Yhteiskäyttöauto syrjäyttää tutkimusten mukaan jopa 15 yksityisautoa.

Markkinoilla on monta erilaista toimintamallia, mutta Suomeen voisivat sopia juuri taloyhtiöiden yhteiskäyttöautot, jotka palautetaan noutopisteeseen. Tämä round trip -malli nimenomaan vähentää auton omistushaluja, ajettuja kilometrejä ja päästöjä.

Lennosta napattavat ja minne vaan palautettavat autot voivat aiheuttaa päinvastaisen tuloksen: turha autoilu lisääntyy. Myös tämä ilmiö on nähty Saksassa, jossa kuka tahansa voi ajaa tovin komealla Bemarilla.

Siksi omalla pihalla odottava yhteinen auto on kokonaisuudenkin kannalta paras.

Kunhan vain naapurin Pena oppisi parkkeeraamaan.

Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?