Stoppi bensan ja dieselin veronkorotuksille - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Stoppi bensan ja dieselin veronkorotuksille

2.11.2020 6:00

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Vanha viisaus pätee myös liikennepolitiikkaan.

Ensimmäinen tosiasia on, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Valtaosa meistä tarvitsee autoa päivittäiseen kulkemiseen, vaihtoehtoa ei ole. Pitkät etäisyydet ja maantieteellinen sijainti luovat haasteensa myös elinkeinoelämälle. Logistiikkakustannukset ovat Suomessa keskimäärin 12 prosenttia bruttokansantuotteesta, kun esimerkiksi Saksassa vastaava luku on 7-8 prosenttia. Tämä on iso kilpailukykyhaaste suomalaisille yrityksille verrattuna eurooppalaisiin kilpailijoihinsa.

Toinen tosiasia on se, että liikenteestä kerätään vuosittain merkittävä potti veroeuroja, joilla ylläpidetään hyvinvointiyhteiskuntaa. Eli rahoitetaan tienpitoa, terveydenhoitoa, koulutusta, poliisia, puolustusvoimia ja muita julkisia palveluja. Näin on ollut ennen, näin on nyt ja näin on vastakin. Toisin väittäminen on silmien ummistamista.

Kolmas tosiasia liittyy liikenteen päästövähennyksiin, joihin olemme EU:ssa yhteisesti sitoutuneet. Nekin on hoidettava, mutta järkitoimin. Fiksut keinot löytyvät etätyön edistämisestä ja kotimaisista biopolttoaineista – eivät veronkorotuksista. Etätyö ja biopolttoaineet tuovat samalla uutta työtä, yrittäjyyttä ja elinvoimaa myös meille Satakuntaan.

Neljäs tosiasia on ongelma, joka liittyy liikenteen verotuksen nykymalliin. Jos mitään ei tehdä, autoilu kallistuu kallistumistaan. Tämä johtuu veropohjan kaventumisesta ja verokertymän pienenemisestä, jota on hallituksen väristä riippumatta aina kompensoitu lähettämällä lasku bensa- ja dieselautoilijoille.

Keskusta haluaa tälle kehitykselle stopin. Pitkällä aikavälillä tämä edellyttää liikenteen verotuksen remonttia. Esitämme reilumpaa vaihtoehtoa tavalliselle autoilijalle ja ammattiliikenteelle. Haluamme eroon litrapohjaisesta verosta, jossa autoilijaa verotetaan yhtä ankarasti, riippumatta siitä, ajaako hän Satakunnassa vai Kehä III:n sisäpuolella, moottoritiellä vai soratiellä.

Keskustan vaihtoehto on kilometripohjainen vero nykyisen litrahintaan perustavan veron tilalle. Homma perustuisi paikannukseen, joka toteutettaisiin kansalaisten tietoturva ja yksityisyyden suoja turvaten.

Voittajia olisivat isojen kasvukeskusten ulkopuolella eli vaikkapa eri puolilla Satakuntaa paljon ajavat. Ammattiliikenteelle määriteltäisiin oma veroluokka, mikä parantaisi suomalaisen viennin ja elinkeinoelämän kilpailukykyä. Oikeudenmukaista ja fiksua, ajattelen. Tosiasiat tunnustaen, ratkaisut hakien.

Kirjoittaja on kansanedustaja (kesk.)

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?