Tulevaisuus on tunnelman luojien - Kolumnit - Satakunnan Kansa

Tulevaisuus on tunnelman luojien – hyvän fiiliksen paikoissa on kiva viettää aikaa, ostaa palveluita tai kohdata ihmisiä

19.4.2018 4:00

Yhtiökumppanini on mestari virittelemään iloisia ja naurun kyllästämiä tapaamisia. Hän kertoo kommelluksistaan ja kokemuksistaan lapsuudesta tähän päivään. Ei sellaista asiaa olekaan, mistä ei löytyisi aasinsiltaa hilpeän äärelle.

Keskustelut ovat Peppi Pitkätossumaisen uskomattomia tarinoita, jotka pitävät otteessaan ja hymyilyttävät vielä aikojenkin kuluttua. En usko, että mikään robotti milloinkaan voi viedä hänen paikkaansa neuvottelupöydissä tai illanistujaisissa.

Juttelin eilen puhelimessa tunnelmanmuotoilijan kanssa. Hän elää, kuten opettaakin ja vastasi minulle ilahtunein ja innostunein äänenpainoin kaikkiin pohdintoihini.

Mietin vielä illallakin, että olipa kiva puhelu ja että pitäisi pystyä tekemään enemmän yhteistyötä hänen ja kaltaisensa kanssa. Hetki oli inspiroiva ja uutta rakentava.

Tunnelma on yrityksille kilpailuetu. Se vetää puoleensa.

Hyvän fiiliksen paikoissa on kiva viettää aikaa, ostaa palveluita tai kohdata ihmisiä – jopa ikävissäkin asioissa.

Tunnelma voi syntyä äänistä, valoista ja tuoksuista. Se voi olla käsin kosketeltavaa.

Se voi syntyä pöhinästä tai rauhasta. Sitä voidaan vahvistaa värein, tekstuurein, symbolein, sloganein ja tarinoin.

Hymy on vahva väline eikä se maksa mitään. Tunnelma muodostuu paljon ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.

Mitä ovat ne tunteet, joita meillä on toisillemme tarjota?

Jokainen nimittäin ansaitsee tulla nähdyksi ja hyväksytyksi. Se joka on saanut osakseen joskus arvostavan katseen, tietää sen arvon. Sellaista yhteyttä haluaa vaalia ikuisesti.

Digitalisaatio-, teknologia- ja robotisaatiohuumassa pääasiaksi nousevat arkipäivän tilanteet.

Sote-muutoksessakin kiinnostavinta on, mitä potilas tai asiakas kokee. Siitä valinnanvapaudessa on viimekädessä kyse. Markkinat tullaan jakamaan nopeasti, mikäli piloteista saatuihin kokemuksiin on uskominen. Parhaan etumatkan saavat ne, joissa asiakas tuntee tulleensa palvelluksi ja kohdatuksi.

Asiakasnäkökulma ei ole yksin substanssissa, tieteessä eikä prosesseissa. Fiilis ja tunnelma ovat ihmisyysasioita.

Valinnanvapaus ei ole mitään markkinapelleilyä.

Asiakkaan asia on tärkein asia.

Kirjoittaja sanoittaa elämyksiä viestintätoimistossa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: