Mutta mihin unohtui matkustaja?

Porin ja Tampereen välin bussimatkustajat saivat tasan 13 päivää aikaa sopeutua täydelliseen mullistukseen. Maanantaina tuli tieto, että reittiä hoitaa ensi vuoden alusta halpabussiyhtiöksi itseään kutsuva Onnibus Oy. Satakunnan Liikenteen nykyisiä vuoroja tieosuudella ei tämän hetken tiedon mukaan nähdä. Onnibus tuo reitille vain yhden auton, joka tekee arkisin kolme kierrosta kaupunkien välillä. Vuorot on päätetty sen mukaan, mille kyydeille on eniten kysyntää. Pahimmin uusi järjestelmä rokottaa virastoaikoja noudattelevia työmatkalaisia, jotka kulkevat Porista Tampereen suuntaan, eivätkä asu junareitin varrella. Tampereelle ehtii uusien aikataulujen mukaan arkisin aikaisintaan kello 9:40. Paluukyyti on valittava kello 14.15 ja 19 lähtevien autojen väliltä. Kymmenessä päivässä ei käydä autokoulua. Joulukiireiden keskellä myös kimppakyytien järjestely voi olla haaste. Muutoksen takana on EU-asetus, joka vapauttaa pikavuoroliikenteen koko maassa asteittain vuoteen 2019 mennessä. Porin ja Tampereen väli vapautui ensimmäisenä. Onnibus ei toimitusjohtaja Pekka Mötön mukaan ollut varautunut siihen, että he olisivat ainoa reitistä kiinnostunut yhtiö. Lupaviranomainen Pirkanmaan ely-keskus sen sijaan ei yllättynyt hakemuspulasta. Vapaassa kilpailussa bussi- yhtiöt eivät tämänhetkisen lainsäädännön mukaan voi käyttää tuettuja lippumalleja kuten seutulippuja. Joukkoliikenneasiantuntija Seija Siitosen mukaan tämä saattoi syödä kiinnostusta. Linja-autoliitto puolestaan totesi, että hakuaikaa oli erittäin vähän ja se ajoittui turhan lähelle liikenteen aloittamista. Hankalaa on sekin, että uudistusta valmisteleva ministeriön työryhmä aloitti työnsä vasta nyt ja saa sen valmiiksi helmikuussa. Ennen kuin päätökset on sinetöity ja tuotu käytäntöön, ensi vuotta on eletty pitkälle. Markkinaehtoisen bussiliikenteen ensimetrit otettiin surkuhupaisasti niin, että kuningas, asiakas unohtui. Hengästyttävään tahtiin edenneen uudistuksen kyytiin eivät ole ehtineet bussiyhtiöt sen enempää kuin matkustajatkaan. Lainsäädäntökin laahaa perässä. Linja-autoliiton mielestä Satakunnan Liikenteen nykyistä palvelua olisi voinut jatkaa vuodella, jotta uusi malli olisi voitu ottaa hallitusti käyttöön. Näkemykseen on vaikeaa olla yhtymättä. Vielä viime viikolla Onnibusin Pori-Tampere-reitin käytännön järjestelyt olivat niin pahasti kesken, että esimerkiksi lähtö- ja päätepysäkit Porin ja Tampereen päissä eivät olleet selvillä. Asia saatiin ratkaistua ja bussit lähtevät linja-autoasemilta. Luultavasti yhtiö saa muutenkin koneistonsa riittävään kuntoon ennen vuoden vaihdetta. Matkustajien tilanne on valitettavasti synkempi.


← Arkistoon

Lue myös