Onko töihin keskittyminen vaikeaa, kun Teams ja sähköposti ilmoittelevat itsestään monta kertaa tunnissa? Hukkuvatko kollegoiden kesken sovitut asiat viiteen eri yhteydenpitokanavaan? Joudutko jatkuvasti opettelemaan uusien järjestelmien käyttöä tai etsimään ohjeistuksia asioihin samalla, kun yrität suoriutua ydintehtävistäsi?
Teemme artikkelia aivoergonomisesta työstä ja sen haasteista. Aivotyöllä tarkoitetaan ajatustyötä, joka sisältää esimerkiksi asioiden mieleen painamista, ongelmanratkaisua ja päätöksentekoa. Käytännössä tämä ilmenee usein vaikeutena keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
Aivotyön haasteiden seurauksena varsinaista työtä on tyypillisesti haastavaa tehdä, mikä aiheuttaa turhautumista ja stressiä. Jos aivoergonomiaa työssä ei paranneta, työtehokin alkaa ennemmin tai myöhemmin helposti kärsiä.
Onko sinulla kokemusta aivotyön haasteista? Oletko itse tai onko työpaikallasi kehitetty jokin ratkaisu työrauhan takaamiseksi aivoille?
Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, ja olet valmis kertomaan kokemuksistasi aivotyöstä haastattelussa, vastaa seuraavaan kyselyyn. Etsimme sen pohjalta haastateltavia aiheesta tehtävään artikkeliin.