Asiantuntija kertoo, miten jouluna uhkaavaa turvotusta ja närästystä voi lievittää - Hyvinvointi - Satakunnan Kansa

Rosolli ja pähkinät aiheuttavat monille ikäviä vatsa­oireita – Asian­tuntija kertoo, miten jouluna uhkaavaa turvotusta ja närästystä voi lievittää

Arjesta poikkeavat ruokatottumukset voivat aiheuttaa odottamattomia vatsavaivoja.

Ruokatottumusten lisäksi myös juomatottumuksilla on merkitystä joulunajan vatsavaivoissa.

23.12.2021 11:00

Joulu on yksi ruokavuoden kohokohdista, jolloin pöytään katetaan kutsuva valikoima juhlakauden odotetuimpia makuja. Sesongin suosikkiruokien äärellä tekee mieli maistaa ihan jokaista sorttia.

Arjesta poikkeavat ruokatottumukset voivat kuitenkin aiheuttaa myös odottamattomia vatsavaivoja. Eletään sitä aikaa vuodesta, jolloin moni kärsii harmillisesta vatsan turvottelusta ja muista ruoansulatusoireista.

Vastaava ravitsemusterapeutti Reija Männikkö Terveystalosta sanoo, että monet jouluajan vatsavaivat selittyvät syömiskäyttäytymiseen liittyvillä syillä. Kun pöytä on katettu koreasti ja tarjolla on sen seitsemää sorttia, annoskoko kasvaa herkästi isoksi. Ruokailurytmikin voi muuttua epäsäännölliseksi.

”Voi olla sekä jatkuvaa syömistä että pitkäksi venyviä ateriavälejä. Ja sitten kun syödään, syödään isoja annoksia. Se voi aiheuttaa kaikenlaisia vatsavaivoja, niin turvottelua kuin närästystäkin”, Männikkö kuvailee.

Vatsavaivojen aiheuttajia löytyy myös tuttujen jouluruokien joukosta. Monet joulunajan ruoat sisältävät huonosti sulavia hiilihydraattiyhdisteitä, joiden runsas saanti voi aiheuttaa ilmavaivoja ja vatsan turvottelua. Esimerkiksi rosolli voi olla herkkävatsaiselle hankala jouluruoka.

”Rosollin raaka-aineista punajuuri, sipuli ja omena sisältävät paljon oireita aiheuttavia fodmap-yhdisteitä”, Männikkö kertoo.

Myös sienisalaatti, rusinat, kuivatut luumut ja muut kuivatut hedelmät sekä pähkinät ja mantelit lukeutuvat ruokiin, joissa on paljon huonosti sulavia hiilihydraatteja. Pähkinöistä ongelmallisimpia ovat pistaasi ja cashew. Mantelit voivat aiheuttaa vatsaoireita runsain määrin nautittuna.

Monet joulunajan ruoat sisältävät huonosti sulavia hiilihydraattiyhdisteitä, joiden runsas saanti voi aiheuttaa ilmavaivoja ja vatsan turvottelua.

Monissa joulunajan ruoissa ja leivonnaisissa on melko paljon rasvaa. Arkisia ruokatottumuksia runsaampi rasva saanti voi Männikön mukaan johtaa sekä vatsan turvotteluun että närästysoireiluun. Rasvan saantia voivat kasvattaa esimerkiksi graavilohi, kinkku, joulutortut ja muut joulun leivonnaiset sekä jouluruokiin ja leivonnaisiin lisätty kerma.

”Suklaa on tyypillinen närästysoireilun aiheuttaja. Varsinkin minttusuklaa voi pahentaa närästysoireilua.”

Ruokatottumusten lisäksi myös juomatottumuksilla on merkitystä joulunajan vatsavaivoissa. Hiilihapotetut juomat, kuten kivennäisvedet ja virvoitusjuomat, voivat runsaasti käytettynä aiheuttaa sekä vatsan turvotusta että närästysoireita. Myös alkoholi voi provosoida erilaisia vatsavaivoja, kuten turvottelua, närästystä ja ärtyvän suolen oireilua.

”Jos alkoholia tulee joulun aikaan nautittua säännöllisesti, se voi ilman muuta olla vatsaoireita aiheuttamassa”, Männikkö sanoo.

Osa ihmisistä saattaa reagoida vatsallaan myös runsaaseen glögin juontiin. Männikön mukaan yksi selittäjä on glögin sisältämä sokeri, jonka runsas saanti voi osalla ihmisistä johtaa vatsan turvotukseen, ilmavaivoihin ja jopa ripuliin. Glögin joukkoon lisätyt rusinat ja mantelit voivat nekin selittää oireilua.

”1–2 lasillista glögiä tuskin haittaa, mutta jos glögiä alkaa käyttää janojuoman tapaan, se voi aiheuttaa oireilua”, Männikkö sanoo.

Joulunajan kyläilyreissut voivat lisätä kahvin kulutusta. Runsas kahvin juonti voi aiheuttaa vatsavaivoja. Monille ihmisille tummapaahtoinen kahvi sopii vaaleapaahtoista paremmin. Sukulaisten ja ystävien luona vieraillessa tarjotun kahvin laatuun ei välttämättä voi itse vaikuttaa.

”Se voi olla yksi joulunajan vatsaoireiden mahdollistaja”, Männikkö arvelee.

Mitä runsaammin syö ja juo, sitä todennäköisemmin seurauksena voi olla harmillisia vatsavaivoja.

Koska joulu on vain kerran vuodessa, sen odotetusta ruoka- ja juomatarjonnasta olisi mukava nauttia ilman harmillisia vatsavaivoja. Miten joulunajan vatsaoireita voisi parhaiten ehkäistä tai ainakin vähentää?

”Lähtisin liikkeelle säännöllisestä ateriarytmistä. Vaikka on joulunpyhät, pyrkisin siitä huolimatta suht säännölliseen ateriarytmiin.”

Männikön mukaan syötävän ja juotavan määrä on usein kytköksissä vatsaoireisiin. Mitä runsaammin syö ja juo, sitä todennäköisemmin seurauksena voi olla harmillisia vatsavaivoja.

”Jouluna saa nauttia, mutta ei kannata syödä ähkyyn asti. Joulupöytään voisi tuoda tietoisen syömisen ajatusta: kun pyrkii nauttimaan ruoasta kaikin aistein, pienempikin määrä saattaa riittää.”

Annoskokojen kohtuullistamisessa saattaa auttaa sekin, ettei yritä nauttia kaikista joulunajan suosikkiruoista samalla kertaa, vaan jakaa niitä juhlapyhinä eri aterioille.

Jouluruokien reseptien tuunaaminen voi olla hyvä keino silloin, kun vatsavaivoja aiheuttavat vain tietyt ongelmalliset ruoka-aineet.

Esimerkiksi rosollissa voi korostaa perunan ja porkkanan määrää ja jättää punajuuren osuuden pienemmäksi. Sipulin ja omenan voi tarvittaessa tarjota erikseen tai jättää kokonaan poiskin.

Männikkö mainitsee, että joulunaikaan kannattaa huolehtia riittävästi kuidun saannista, sillä se auttaa ehkäisemään vatsavaivoja. Runsaskuituinen ruis- tai kauraleipä ja kuitupitoinen aamupuuro ovat suositeltavia valintoja myös juhlapyhinä.

Vatsavaivat useimmiten rauhoittuvat luonnostaan, kun juhlapyhien jälkeen palataan takaisin arkisiin ruokatottumuksiin.

Liike on lääkettä monenlaisiin vatsavaivoihin. Joulunajan pyhäpäiviin kannattaa varata aikaa ulkoiluun ja kiireettömiin kävelyretkiin. Kiireetön ja stressitön joulu auttaa vatsaakin rauhoittumaan. Vatsaoireisiin nimittäin vaikuttavat myös stressitekijät.

Jos vatsavaivat ovat kovin hankalia, apu niihin voi löytyä apteekin käsikauppavalmisteista. Vatsan turvotukseen saattavat tepsiä piparminttuöljykapselit tai kaasukuplia suolistossa pilkkovat simetikonivalmisteet. Tilapäisiä närästysoireita voi lievittää närästyslääkkeillä.

Markkinoilla on myös ruoansulatusentsyymivalmisteita, jotka auttavat vatsaa sietämään paremmin muun muassa palkokasveja ja sipulia.

”Jos tietää, että aterialla on mahdollisia oireiden aiheuttajia, valmisteen voi ottaa aterian yhteydessä vähentämään oireita. Osa näistä hyötyy, osa ei, mutta ne ovat turvallisia kokeilla.”

Männikön mukaan vatsavaivat useimmiten rauhoittuvat luonnostaan, kun juhlapyhien jälkeen palataan takaisin arkisiin ruokatottumuksiin. Ravitsemusterapeutti toivoo, ettei joulunajan ruokailusta tulisi kenellekään kohtuutonta stressin ja huolen aihetta.

”Toivon, että joulunajan ruokailusta voisi vapaasti nauttia. Jouluna ei tarvitse laskea kaloreita eikä miettiä ravintoaineiden saantia. Ruoan yksi tärkeä tarkoitus on tuoda mielihyvää ja nautintoa elämään.”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut