Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Kaupallinen yhteistyö: Porikorttelit - Tiedätkö sen tunteen, kun heräät keskellä yötä ja mieleesi nousee mieltä painava asia? Apu voi löytyä joogasta

Laji on päivittynyt nykyajan elämäntyylin tarpeita vastaavaksi, vaikka joogan perimmäinen ajatus on pysynyt samana. Lajissa tavoitellaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. – Joogaa voi harrastaa minkä ikäinen tahansa ja sen voi aloittaa koska vaan, Hyvinvointicenterin joogaopettaja Mirja Lamberg sanoo. Joogan aloittaminen vaatii ainoastaan päätöksen lähteä mukaan. – Avoimin ja malttavin mielin kannattaa ensimmäisiin joogakertoihin suhtautua. Ihmeitä ei heti lähde tapahtumaan, mutta säännöllisellä harrastamisella on isoja vaikutuksia hyvinvointiin. Lamberg tietää, mistä puhuu. 25 vuotta sitten hän lähti ystävänsä mukana joogatunnille, mutta alku tuntui vähän tylsältä. Melko pian harrastus jäi kokonaan. – Puolisen vuotta myöhemmin elämässä tuli murheita eteen ja aloin muistelemaan, että joogasta taisi oikeastaan tullakin aika kiva olo. Niinpä annoin lajille vielä uuden mahdollisuuden. Siitä minun joogataipaleeni sitten toden teolla alkoi, Lamberg muistelee. Nykyään joogaaminen on minulle elämäntapa ja toimii maadoittajana, joskus melkoisen hektisessä arjessa. – Olen monesti miettinyt, missähän sitä olisikaan, jos en olisi joogaa löytänyt, Lamberg hymyilee. Joogatunnilla harjoitusta tehdään ainoastaan itseä varten Ensimmäinen asia, joihin jooga monien harrastajien mukaan vaikuttaa, on uni. – Tiedätkö sen tunteen, kun heräät yöllä kolmen – neljän aikaan ja mieleesi nousee mieltä painava asia, Lamberg kysyy. – Asiat saavat yöllä valtavat mittasuhteet ja tuntuu, että maailma kaatuu päälle. Joogan myötä moni on päässyt juuri liiallisesta yöllisestä murehtimisesta. Syynä lienee muun muassa unen syvyyden paraneminen. – Joogassa joudut keskittymään liikkeeseen ja hengitykseen, millä on hyvin rentouttava vaikutus. Hyvinvointicenterin kaksi joogasalia täyttyvät eri-ikäisistä harrastajista. Mukana saattaa olla sekä murkkuikäisiä että 80-vuotiaita. Siinä missä yksi kaipaa rauhoittumista ja mielen tyhjentämistä, voi joku hakea tunnilta apua selkävaivoihin. Aktiivinen urheilija saattaa puolestaan tavoitella ensisijaisesti kehonhuollollista hyötyä. Perinteisen joogan lisäksi tarjolla on tunteja erilaisiin tarpeisiin. Suosittu joogamuoto etenkin talvella on lämpöjooga. Lämpö voitelee kropan ja mielen vastaanottavaiseksi tehtäville harjoituksille. astangajooga eli voimajooga taas tarjoaa fyysisesti vaativan tunnin. Naurujooga, toisinaan tunneilla vieraileva äänimaljan soittaja tai joogaaminen ulkona antavat mahdollisuuden kokea joogan eri ulottuvuuksia. – Joogaamisen perusajatuksen omaksuttuaan on hyvä lähteä kokeilemaan ja etsimään sitä itselleen mieluisinta joogamuotoa.   Katso lisää :  hyvinvointicenter.fi     . Joogassa hengitys johtaa liikettä Laji sopii kaikille iästä ja kuntotasosta riippumatta Joogasta voi löytyä apu parempaan uneen, selkävaivoihin sekä stressiin Joogatyylejä on erilaisia, joista itselleen mieluisimman löytää kokeilemalla