Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Kaupallinen yhteistyö: Satasairaala - Kadunkulkijat kirjasivat huolensa, Satasairaala vastaa ja panostaa potilasturvallisuuteen entistä enemmän – Muista, että voit itse vaikuttaa hoidon parhaaseen lopputulokseen jo helpolla pikkuasialla

Satasairaala kyseli viime kesänä tavallisilta kadunkulkijoilta potilasturvallisuudesta. Kyselyssä nousi vahvasti esille vanhusten hoitoon ja hoivaan liittyvä huoli – jo paljon ennen julkisuuteen räjähtänyttä ongelmaa. – Kuntien rooli on tässä aivan merkittävässä osassa, mutta toki myös Satasairaalan tarjoama erikoissairaanhoito on osa ikäihmisten hyvinvointia. Emme ole erillinen saareke, vaan hoidon tavoitteena on turvallinen paluu arkeen. Kokonaisvaltainen ihmisen huomioon ottaminen onkin tärkeä toiminta-ajatuksemme. Kuunteleminen on yksi tärkeä potilasturvallisuutta lisäävä seikka, Ermo   Haavisto kiteyttää. Lotta Nikki korostaa yhteistyön voimaa. – Teemme jatkuvasti monipuolista yhteistyötä kuntien kanssa, järjestämme esimerkiksi yhteisiä potilasturvallisuuskoulutuksia. Kysely tehtiin ohikulkijoille viime kesän Suomi-Areenassa, mutta palautteen kerääminen Satasairaalassa on jatkuvaa. Asiakas- ja potilaspalautteen perusteella tehdään parannuksia ja lisätään potilasturvallisuutta entisestään. Satasairaala hoitaa työnsä kunnialla Työntekijöiden kiire ja jaksaminen pohdituttivat vastaajia, osa pelkäsi ylikuormituksen haittaavan jopa osaamista. Ennakkoluulojakin on ilmassa: moni on varmasti kuullut kahvipöytäkeskusteluissa ruodittavan siskonserkunkaiman kehnoja kokemuksia. Että kyllä meillä on hoito retuperällä, mutta Turussa osataan… Haavisto katkaisee huhuilta siivet heti alkuunsa. – Suomen sairaalat on jaettu, ainakin ihmisten mielikuvissa, kolmeen sarjaan: yliopistolliset sairaalat, keskussairaalat ja pienet sairaalat. Lainsäädäntö ohjaa nykyään vahvasti sairaaloiden työnjakoa. Meillä Satasairaalassa hoidamme keskussairaalan tehtävät vähintään samalla tasolla kuin yliopistollisissa sairaaloissa. Hoidamme roolimme tinkimättä ja laadukkaasti. Onnistumistamme seurataan ja tilastoidaan tarkasti. Myös aito, päivittäin kerättävä asiakaspalaute antaa meille hyvät arvosanat, Ermo Haavisto vakuuttaa. Satasairaalan viimeisimmän asiakastyytyväisyyskyselyn tulos oli 4,4/5. Lääkäripula ei näy hoidon tasossa Ajoittainen pula ammattilaisista on yksi huolen aihe. Vajaus ei kuitenkaan saa näkyä potilaan hoidossa. Haavisto ottaa esimerkiksi sydänlääkäritilanteen. – Vielä vuosi sitten kardiologien virkoja oli täyttämättä. Meidän kaltaisemme laajan päivystyksen sairaalassa hoito kuitenkin järjestetään aina riippumatta omista resursseistamme. Hätätapauksessa paikalle kutsutaan ammattilaiset muualta tai potilas kuljetetaan Turkuun tai Tampereelle. Laadukkaasta hoidosta ei tingitä missään tilanteessa. Asiakasta kuunnellaan aidosti joka tasolla Haavisto ja Nikki kertovat, että potilasturvallisuus on parantunut huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Kulttuuri on muuttunut huimasti ja asiakasta kuunnellaan herkällä korvalla. – Omassa toimintakulttuurissamme on tapahtunut selvä muutos. Toimintaamme ohjaa entistä vahvemmin potilaan oma sana, häntä kuunnellaan aidosti, Nikki vakuuttaa. – Rohkaisemme potilasta kertomaan aktiivisesti tuntemuksistaan, ja hänen mielipiteensä otetaan huomioon koko hoitoketjun ajan. Oikeutta tietää ja päättää omasta hoidosta korostetaan jatkuvasti, Haavisto jatkaa. Tunnistaminen tärkeä osa turvallisuutta Yksi tärkeä potilasturvallisuuteen vaikuttava seikka on, että potilas tunnistetaan oikein. – Jokaisella työntekijällä on vastuu varmistaa, että kyseessä oikea potilas. Tunnistaminen on tehtävä aina, vaikka potilas olisi ennestään tuttu. Henkilötiedot varmistetaan oman turvallisuutesi takia, siitä ei siis kannata loukkaantua. Sinulla on oikeus tulla tunnistetuksi oikein, Nikki muistuttaa. Viestiä tehostetaan julisteella, jossa hymyilee tismalleen yhdennäköinen kaksospari. Satasairaalassa potilasturvallisuutta vahvistetaan myös esimerkiksi rakentamalla entistä toimivampia prosesseja ja selkiyttämällä vastuita. Työkaluja muokataan palvelemaan hoitotilannetta, esimerkkinä vaikkapa kätevä lääkkeenannon tarkistuslista. – Potilasturvallisuuden parantaminen on koko Satasairaalan henkilökunnan vastuulla. Myös johdon. Meillä on käytössä johdon turvallisuuskävelyt, joilla kannustetaan havainnoimaan potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijäitä ja kehittämään omaa työtä niiden pohjalta, Haavisto kertoo. Kanna vastuusi – tunne lääkkeesi Haavisto muistuttaa, että potilaalla on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia. Tärkein niistä on omasta lääkehuollosta huolehtiminen. – Noin 40 prosenttia haittatapahtumista liittyy lääkehoitoon prosessien eri vaiheissa. Yksi merkittävimmistä ongelmista on, ettei hoitohenkilökunta tiedä, mitä lääkkeitä ja millaisia annoksia potilas on ottanut. Yksi helppo ja konkreettinen tapa vaikuttaa omaan potilasturvallisuuteen on olla perillä omasta lääkityksestä. Toisin kuin moni kuvittelee, sairaala ei saa tietokonetta näppäilemällä selville, millainen lääkitys potilaalla on. – Kaikki tietojärjestelmät eivät valitettavasti tue toisiaan eikä Omakanta-järjestelmästäkään näy koko totuus. Siksi perään jokaisen kansalaisen omaa aktiivisuutta. Selvittäkää apteekissa, mitä lääkkeitä, mihin vaivaan ja kuinka paljon teille on määrätty. Pitäkää sitten lääkityslista aina mukananne. Näin vältytään monelta murheelta, kun hoitohenkilökunta saa heti tiedon lääkkeistä ja annostuksesta, Haavisto vinkkaa. Haavisto ja Nikki toivovat, varmasti kaikkien hoitoalan ammattilaisten suulla, kansallista lääketietokantaa. – Ehdottomasti kansallisesti tuettavan hankkeen paikka.       Suomi-Areenan ajankohtainen keskustelu käydään Porin kaupungintalon sisäpihalla torstaina 18. heinäkuuta kello 17.30–18.30. Tilaisuuden avaa Satasairaalan asiakasraadin jäsen, lehtori Tuija Kiviaho ja keskustelua johtaa toimittaja Tiina Merikanto . Mukana paneelissa ovat Ermo Haavisto , Satakunnan sairaanhoitopiirin johtaja Eero Hirvensalo , ylilääkäri, Potilasvakuutuskeskus Marina Kinnunen , asiantuntijat-jaoksen pj, Suomen potilasturvayhdistys, Vaasan sairaanhoitopiirin johtaja Salla Seppänen , koulutusvastuujohtaja, Savonia ammattikorkeakoulu, kunniapuheenjohtaja, Suomen Haavanhoitoyhdistys Osmo Soininvaara , tietokirjailija Keskustelun järjestävät Potilasvakuutuskeskus, Satakunnan sairaanhoitopiiri, Suomen Haavanhoitoyhdistys, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja Suomen Potilasturvallisuusyhdistys.