Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Kaupallinen yhteistyö: Lainsuojattomat - Satakunnan Kansa tarjosi lukijoilleen kurkistuksen ainutlaatuisen teatterielämyksen kulisseihin

Kehräämössä on innostunut ja odottava tunnelma. Keskelle salia on kokoontunut ryhmä näyttelijöitä, käsikirjoittajia, ohjaajia sekä muita teatterialan ammattilaisia. Katsomossa istuu vain kourallinen ihmisiä, mutta kyse ei ole yleisökadosta, sillä nyt ei olla katsomassa näytelmää, vaan seuraamassa ikään kuin pikakelauksena näytelmänluomisen prosessia. Kyseessä on teatterifestivaali Lainsuojattomien The 24 Hour Plays -konsepti, jossa vuorokauden aikana luodaan viisi pienoisnäytelmää ja yksi -musikaali. Kokonaisuus ennen ensiesityksiä ei ole yleisölle avoin, mutta Satakunnan Kansa tarjosi aiemmin keväällä ainutlaatuisen mahdollisuuden lukijoilleen hakea mukaan seuraamaan konseptin toteutusta teatteritiimin ensimmäisestä tapaamisesta aina ensi-iltaan saakka. Yksi valituista lukijoista oli Kaarina Holmberg , joka yhdessä seuralaisensa Kari Perälän kanssa seuraa nyt silmä kovana mitä ympärillä tapahtuu. Paljon ainakin näkyy tuttuja kasvoja television ja teatterin maailmasta. – Tuon oranssipipoisen tunnistan siitä yhdestä sarjasta, Tommi Eronen muistaakseni. Ja hänet tunnistan, hänetkin. Ja tuolla on Eeva Litmanen , Perälä bongailee. Kaksikko on odottavissa tunnelmissa. – Onhan tämä hyvin mielenkiintoinen tilaisuus nähdä, miten ammattilaiset tuovat homman kotiin. Vieras paikka, vieraita ihmisiä ja aikaa vain murto-osa siitä, mitä normaalisti tällaiseen menisi, Holmberg ja Perälä pohtivat. Pari riviä edempänä istuvat Markku Kemppinen ja Eeva Heikkinen-Kemppinen , jotka hekin ovat täällä Satakunnan Kansan ja Lainsuojattomien valitsemina. – Olen käynyt Lainsuojattomat-festivaaleilla ihan alusta saakka, mutta tänä vuonna samaan viikkoon osuu työmatka, enkä pääse osallistumaan tapahtumiin kuin tähän alkuun. Sillä perustelin hakemukseni tänne, Heikkinen-Kemppinen kertoo ja jatkaa: – Koen lehden tilaajana myönteisenä sen, että meille lukijoille tarjotaan myös hieman erilaisia mahdollisuuksia. Joulukalenterista aina odotan, että josko tulisi voitto, mutta ei ole tullut. Hienoa siis, että nyt tärppäsi, hän nauraa. Kello lyö kahdeksan ja on aika pistää pyörät pyörimään. Vuorokausi alkaa sillä, että paikalle saapuneet teatterialan ammattilaiset esittäytyvät toisilleen ja kertovat, millainen näytelmä ja rooli heitä mahdollisesti kiinnostaisi. Kun esittelyt ovat ohitse, festivaalin taiteellinen johtaja Angelika Meusel muistuttaa tulevan vuorokauden kiemuroista. – Rohkaisuna sanottakoon, että prosessin aikana tulette pohtimaan sitä, miksi ihmeessä lupauduitte tähän, mutta kun vuorokausi on ohi, tulette toivomaan, että saisitte tehdä tämän uudelleen. Ja pidemmittä puheitta ryhdytään hommiin. Käsikirjoittajat ja säveltäjät vetäytyvät hotellihuoneisiinsa luomaan kuusi kokonaisuutta. Kahvia kuluu ja silmät pysyvät yön pikkutunnitkin auki samalla, kun näyttelijät ja ohjaajat keräävät punkkien pohjalla voimia aikaiseen herätykseen. Kuudelta kaikki tekstit ja musikaalin sävyllys ovat valmiita. Aamuseitsemältä Kehräämölle saapuvat ohjaajat ja  vähän ennen kahdeksaa näyttelijät, jotka saavat uunituoreet käsikirjoitukset käsiinsä. Ensin vuorossa on yhteiset lukuharjoitukset. Päivän ajan kuusi ryhmää harjoittelee intensiivisesti ympäri Puuvillaa ja kun kello lyö kahdeksan lauantai-iltana, Kehräämön lavan valot syttyvät ja porilainen festivaaliyleisö saa silmiensä eteen kuusi tuotosta, jotka eivät vielä vuorokausi sitten tähän aikaan olleet edes olemassa. Holmberg ja Perälä ovat olleet paikalla jo aamulla ja seuranneet päivän mittaan harjoituksia. – Kyllä pitää olla valtava ammattitaito ja muuntautumiskyky, että pystyy tällaiseen suoritukseen. Arvostus ja myös ymmärrys alaa kohtaan kasvoi. Pidimme kovasti. Myös Meusel on tyytyväinen, kun valot sammuvat ja koitos on ohitse. – Muutama todella käsittämätön voimannäyte koettiin, esimerkiksi kun Miko Kivinen kirjoitti yön yhtä näytelmää ja näytteli toisessa. Säveltäjät Jussi Tuurna ja Anna-Mari Kähärä sävelsivät yöllä ja harjoituttivat näyttelijöiden laulut harjoituksissa päivän aikana ja Tuurna vielä toimi kapellimestarina illan esityksessä. The 24 Hour Plays esitettiin viime viikonloppuna. Lainsuojattomat-festivaali jatkuu 19. toukokuuta saakka. Tutustu festivaalin ohjelmistoon >>