Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Kaupallinen yhteistyö: Satakunnan Yrittäjät - 4 000 kiloa kiuaskiviä, sarjakuva naulasta ja kanankakkapussi Apulannan kanssa – euralaiset mainosgraafikot eivät pelkää haasteita tai suoraa puhetta

Pete-Jukka Rinteelä pääsi Reimalle mainossuunnittelijaksi valmistuttuaan graafikoksi Rovaniemen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta. – Se oli unelmatyö. Sain oman markkinointibudjetinkin, jolla rakennettiin Reima- ja Yoko-brändejä. Matkustimme muiden muassa Lappiin viikoksi toteuttamaan kuvaussuunnitelmat moottoriurheiluasuille. Työmatka Eurasta Kankaanpäähän alkoi painaa. Rinteelä perusti suunnittelutoimiston Euraan , graafisen suunnittelun vaikutusvoimaan uskoen. Mainostoimiston pitkäikäisimmät asiakkuudet eivät pohjustusta kaipaa. Ne ovat tunnettuja satakuntalaisia brändejä, joilla on maailmanlaajuista vientiä. Yhteistyö kiukaita valmistavan Narvin kanssa alkoi toimiston perustamisvuonna. – Näiden vuosien aikana olen täyttänyt, kuvannut ja purkanut sata kiuasta, Rinteelä arvioi. Pieneenkin sähkökiukaaseen mahtuu parikymmentä kiloa kiviä. Graafikko Rinteelä on siis nostellut ammatissaan edestakaisin neljätuhatta kiloa oliviinidiabaasia. Eräänä päivänä toimiston ovesta sisään saapasteli nainen. – Sanoin Petelle, että minä tulin sinulle töihin. Olen pari viikkoa apuna. Täällä sitä ollaan. Viisitoista vuotta myöhemmin, AD Anu Ekman naurahtaa. – Viikossahan Anu jo osoitti kykynsä ja yhteiset ideointihetket nostivat työmme laatua. Omaan sanavarastooni ei aiemmin kuulunut ”olen työnantaja”, mutta muutos kasvatti paljon ja toi mukanaan ammattimaisemman otteen, Rinteelä toteaa ylpeänä. Yrityksen kolmas työntekijä, digitaalinen suunnittelija Antti , työskentelee Turusta käsin. Tiimin suunnittelutyö alkaa poikkeuksetta tutustumalla tarkoin asiakkaan tuotteisiin, palveluihin, tavoitteisiin ja filosofiaan. Asiakkaan luona Rauman Akku Oy:ssä syntyi myös kuvateos ”Tekniikan ihmemies”. Se kuvattiin yhden perjantaipäivän kuluessa. Kuvankäsittely kesti kaksi viikkoa. Asiakas halusi kuvateoksen kaikkiin mainoskanaviinsa kuten vuosikalentereihin, autoihin, nettisivuille, myymälään ja TV-mainokseen. – Opiskeluaikoinani luin mielelläni alan ”raamattua” Graphis-lehteä. Päätin, että jonakin päivänä teokseni on tässä lehdessä, Rinteelä muistelee. ”Tekniikan ihmemies” -juliste sai hopeasijan lehden Posters Annual 2014 -kilpailussa. – Rauman Akun kanssa toteutui myös filosofiani ”Yksi hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat tavallista!” Vaatimattoman oloisille brändinikkareille palkinnot eivät ole kuitenkaan mikään päämäärä vaan asiakkaan arvon nousu ja myynnin edistäminen. Brändi vaikuttaa kaikkeen. Niin asiakasuskollisuuteen kuin uusien työntekijöiden rekrytointiinkin. P-J Graphicsissa matala organisaatio koetaan vahvuutena. Asiakas asioi suoraan ammattilaisen eli PJG:n ”omagraafikon” kanssa. Asiakkaan kanssa puhutaan suoraan ja suomea. Biolanin Pekka Kariniemi teki PJG:lle mieliin painuneen työtilauksen. – Suunnitelkaa Apulanta-yhtyeen kanssa rock-henkinen paskapussi. Niin syntyi Biolanta-säkki. Yhteistyö poiki myös kompostorin, joka on Compos(t)ed by Apulanta. – Tällaisia asiakkaita haluamme lisää. Ajassa eläviä ja uudistuvia. Yrityksiä, joiden kanssa voimme muuttaa maailmaa paremmaksi. – Euralainen – Perustettu vuonna 1999 – Kolme työntekijää – Asiakkaina muiden muassa Narvi, Biolan, Pintos, Auramaa-yhtiöt, Merikarvianjoki ja Neste Pori Tiilimäki   www.pjg.fi