Pääaiheet 100 tuoreinta Verokone Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Sarana tai silta – NDT-tarkastus tehdään aina yhtä huolellisesti: Porilaisen Q-Testin 200 vuoden rautainen kokemus koituu asiakkaan eduksi

Karjarannan entisessä Rauma-Repolan pyöreässä pääkonttorissa neuvottelupöydän ääressä istuu noin 200 vuoden työkokemus, jota edustaa alan dream team: Seppo Jokimäki, Ari Numminen, Maria Lammentausta, Sulevi Alenius, Hannu Tammelin ja Jaana-Marjut Seppälä. Pöydällä on uunituore teos Rannan rautakourat, jonka sivuilta miesnelikko tunnistaa yhteiset projektit. Vankka, vuosikymmenien kokemus telakalta ja metallialan vahva tuntemus ovat jalostuneet palveluyrityksessä. Q-Testissä kaikilla on omat erikoisosaamisalueensa: liiketoiminnan kehittäminen, hitsausasiantuntemus, NDT-tarkastus ja -koulutus sekä laadunhallintajärjestelmät. Puhutaan yrityksen omaa kieltä Q-Testin kuusikon mukaan yritysten laadunhallinta on entistä tärkeämpi tekijä toiminnassa, sillä vaatimukset maailmalla kasvavat. Jotta yritys ja sen tuotteet pysyvät kilpailussa mukana, laadun pitää kestää tarkastelua. Laatujärjestelmä on investointi, ei kuluerä. –  Seuraamme alan vaatimuksia ja kouluttaudumme jatkuvasti. Tärkeä onnistumisen edellytys on kaikkia meitä yhdistävä halu oppia ja pysyä ajan tasalla. Näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme aina vähän etuajassa, avaa liiketoiminnan kehittäjä, kouluttaja Jaana-Marjut Seppälä. – Onnistumisen edellytys on, että ymmärrämme asiakkaan tarpeet, tunnemme heidän liiketoimintansa vaatimukset ja puhumme samaa kieltä, hän jatkaa. Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus arvossaan Q-Testin työyhteisö kokoontuu saman pöydän ääreen vain harvoin: jokainen tekee työtään itsenäisesti ja yhteyksissä ollaan pääasiassa puhelimen ja skypen kautta. Työkavereiden osaaminen ja apu ovat kuitenkin aina käytettävissä. Kollegat auttavat toinen toisiaan ja sparraavat haastavissa tilanteissa. Vastuuntuntoisuus ja oma-aloitteisuus ovat ammattiosaamisen ohella Q-Testin tiimiin palkkaamisen tärkeimmät vaatimukset. Sarana tai silta – tärkeitä molemmat Q-Testin asiakkaina on hyvin laaja kirjo yrityksiä: pienin on yksinyrittäjä ja suurimmalla on palkkalistoillaan lähes 100.000 henkilöä. Yksin NDT-puolella on hallittava kymmeniä standardeja. –  Palvelemme kaikkia asiakkaita samalla tavalla. Emme segmentoi niitä koon mukaan, vaan kaikki saavat eurolleen yhtäläisen vastineen. Toimimme tismalleen samalla huolellisuudella, on kyseessä sitten sarana tai silta. Laitteen kaikkia komponentteja tarvitaan ja niiden tulee toimia yhtä hyvin, vakuuttaa NDT-kouluttaja, hitsausasiantuntija Seppo Jokimäki. Laatu lähtee lattiatasolta Nykyään asiakasyrityksissä korostetaan jokaisen työntekijän omaa vastuuta työnsä laadusta entistä enemmän. Q-Testin asiantuntijat heittävät pallon myös alkulähteille: jo koulutuksessa tulisi nostaa entistä enemmän yksilön omaa vastuuta ja velvollisuutta. Opiskelijat olivat ennen alusta lähtien alansa kesätöissä ja harjoitteluissa. Nykyään suuntaus on, että koulu luo perustan ja yritys täydentää osaamista tarpeidensa mukaan. Myös suunnittelijoiden tulisi entistä paremmin tuntea alan laatuvaatimukset ja sitoutua niihin. Näin työt sujuvat verstaalla kustannustehokkaasti ja mahdollisimman virheettömästi. – 70–80 prosenttia tuotteen kustannuksista lyödään lukkoon suunnitteluvaiheessa. Jotta suunnittelu ja toteutus sujuisivat mahdollisimman kitkatta, laatuvaatimukset tulisi tuntea perinpohjaisesti jo suunnitteluvaiheessa, Seppo jatkaa. Satakuntalaisyritys kilpailee isojen kanssa Satakuntalaisomistuksessa oleva yritys myöntää, että kilpailu on kovaa. Q-Testin isoin vahvuus on perinpohjainen palvelu ja joustavuus. Henkilökunta puhuu asiakkaan kanssa samaa kieltä ja tekee asiat kerralla selväksi. Q-Testin asiantuntijat ovat omimmillaan verstaan puolella. – Emme tee asioista liian vaikeata. Henkilökemiat pelaavat, puhumme ymmärrettävää kieltä ja käytämme asiakkaan aikaa niin vähän kuin mahdollista, Jaana-Marjut Seppälä kertoo. Puskaradion positiiviset viestit ja onnistumistarinat kertovat omaa kieltään toimivasta palvelusta. Asiakkaan etu on, että kaikki palvelut tulevat samasta paikasta eikä kiireisen yrittäjän tarvitse soitella useisiin eri instansseihin ja selittää samoja perusasioita moneen kertaan. Yritys hakee hallittua kasvua. Jo nyt kotimaisten asiakkaiden lisäksi tiimi tekee ulkomaan toimeksiantoja. Kielitaito onkin ensiarvoisen tärkeää. Englannin kielen lisäksi tarvetta on saksan ja venäjän kielen osaajista. Rekrytointi on jatkuvassa käynnissä, mutta päteviä, sertifioituja osaajia ei ihan jatkuvasti ovelle koputtele.