Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Uudistunut passintarkastus hämmästyttää Porin lentokentällä – miksi tarkastusjonossa voi kulua nyt jopa kaksi tuntia?

Tiukentunut passintarkastus-käytäntö Porin lentoasemalla on herättänyt keskustelua Satakunnan Kansan mielipidepalstalla ja verkkokeskusteluissa. Muun muassa Pertti Mäkeläinen ihmetteli asiaa mielipidekirjoituksessaan (SK 20.10.). Missä tapauksissa matkustusasiakirja tarkastetaan laitteistolla, Porin lentoaseman apulaispäällikkö Kai Ilkka? – Rajatarkastukset toteutetaan vain Schengen-maiden ulkopuolelle matkustaville ja sieltä palaaville matkustajille. Ennen samat tarkastukset on tehty manuaalisesti käsin, mutta uudistuneen käytännön myötä jokainen matkustusasiakirja joudutaan ajamaan laitteiston läpi. Aikaa kuluu 10–30 sekuntia per asiakirja. Tilanne on joka lentokentällä sama. – Kun esimerkiksi tyypillinen noin 180 ihmisen lomalento saapuu Suomeen, on selvää, että rajatarkastuksiin kuluu aikaa, valitettavasti. Esimerkiksi 7. lokakuuta Kroatiasta Poriin palanneen lomalennon rajatarkastus vei kaikkiaan noin kaksi tuntia. Onko käytäntöä mahdollista nopeuttaa? – Olen käynyt aiheesta keskustelua Rajavartiolaitoksen kanssa ja heidän käytäntönsä on, että tarkastukset tehdään kahdella eri laitteella samanaikaisesti. Tämä on tärkeää, jotta jonotusaika saadaan puolitettua. Rajavartiolaitos pyrkii varmistamaan, että laitteistoa on riittävästi, jotta odotusaika ei olisi kohtuuton. Rajatarkastusupseeri Timo Anttonen Länsi-Suomen merivartioston esikunnasta kertoo, että rajatarkastusten ajallisen keston lisääntymiseen on oleellisesti vaikuttanut vuonna 2017 voimaan tullut Euroopan Yhteisön asetus. Sen johdosta kaikkien, myös Suomen kansalaisten, matkustusasiakirjoille tehdään systemaattinen rekisterikysely ulkorajan yli matkustettaessa. Näin ollen viranomainen saa tiedon vanhentuneesta matkustusasiakirjasta automaattisesti henkilökortti- ja passirekisteristä. – Kyseisen lennon osalta voidaan todeta, että toinen tarkastuksiin käytettävistä laitteistosta oli epäkunnossa. Sen vuoksi jouduimme toteuttamaan rajatarkastukset yhdellä laitekokoonpanolla ja yhdellä linjastolla. Asia on nyttemmin kunnossa, koska olemme saaneet vikaantuneen laitteen tilalle toimivan yksikön. Anttonen toteaa lentoaseman rakenteiden ja toiminnallisuuden osalta, että Finavia ja Rajavartiolaitos ovat allekirjoittaneet vuoden alussa yhteistyöpöytäkirjan, joka sisältää muun muassa rajatarkastustilojen kehittämiseen liittyvän kokonaisuuden. – Toivottavasti tiloja päästään jollain aikavälillä kehittämään myös Porin kentällä. Kaksi tuntia jonottamiseen on liian pitkä aika ja sen vuoksi pahoittelemme aiheutunutta mielipahaa, Anttonen sanoo. Miksi passi tarkistetaan sekä lennon lähtiessä että saapuessa, Kai Ilkka? – Prosessi on aina sama. Kun henkilö saapuu takaisin Suomeen, on velvollisuutemme tarkistaa myös täällä päässä, että henkilö on sama kuin on ilmoitettu. Osa matkustajista on ollut närkästyneitä siitä, että he ovat joutuneet odottamaan passintarkastusta ulkona. Miksi näin? – Yritämme saada matkustajat mahdollisuuksien mukaan sisätiloihin odottamaan. Voimme käyttää lähtevien lentojen aulaa tähän tarkoitukseen. Koko lomalennon matkustajamäärä (180–190 matkustajaa) ei kuitenkaan mahdu sisätiloihin. Mielipidepalstalla kommentoitiin myös wc-tilojen määrää. Onko tähän tulossa muutosta? – Terminaalia remontoidaan parhaillaan ja myös wc-tiloihin on tulossa parannuksia muutostöiden yhteydessä, Ilkka lupaa.