Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rakastajat-teatteri on mukana teatterien yhteistyössä, jossa syntyy kolme näytelmää tulevaisuuden ihmisestä

Tältä saattaa näyttää teatterin tulevaisuus. Kolme teatteria on yhdistänyt voimansa esitykseen 3 kuvaa huomisesta , jota harjoiteltiin tällä viikolla Porissa. Mukana ovat porilainen Rakastajat-teatteri, Teatteri Quo Vadis ja Espoon Kaupunginteatteri. Kolmen teatterin yhteistyö on lajissaan ensimmäinen. – Mulla on sellainen olo, että me todellakin yhdistämme voimamme. Ryhmässä on uusia ihmisiä ja uusia ohjaajia, ja uusi veri tekee aina hyvää, kommentoi näyttelijä Minerva Kautto (Teatteri Quo Vadis). Hän lisää, että kustannusten jakaminen teatterien kesken mahdollistaa sen, että lavalla on kolmen sijaan kuusi näyttelijää. Näytelmää esitetään Espoon Kaupunginteatterissa ja Porin Kulttuuritehdas Kehräämössä. Tarkoituksena on kiertää näytelmän kanssa lisäksi ainakin Helsingissä ja Tampereella. Esitys koostuu kolmesta pienoisnäytelmästä, joita on harjoiteltu niin Espoossa kuin Porissa. Rakastajat-teatterista näytelmissä ovat mukana näyttelijät Angelika Meusel ja Kai Tanner . Vastaavantyyppistä esitystaiteen ryhmien yhteistyötä nähtiin Porissa myös viime vuoden lopulla. Porin teatteri, Rakastajat ja Pori Dance Company loivat silloin teatteria ja tanssitaidetta yhdistäneen esityksen Kun maa keinuu . Todennäköisesti teatterin vapaat ammattiryhmät ja valtionosuuslaitokset tekevät tulevaisuudessa entistä enemmän tämänkaltaista yhteistyötä. Meusel kommentoi, että näyttelijän näkökulmasta on inspiroivaa työskennellä suuressa työryhmässä ja uusien ihmisten kanssa. Oman hienon lisänsä projektiin on tuonut se, että ohjaajia on mukana kolme. 3 kuvaa huomisesta koostuu kolmesta pienoisnäytelmästä, joista jokaisella on eri kirjoittaja ja ohjaaja. Jokainen näytelmistä kuvaa omanlaistaan tulevaisuutta. Kaikissa niissä tekniikka ja tiede muokkaavat ihmisiä toisenlaisiksi. Perhescifi on nimitys, jolla kirjoittajat Marko Järvikallas, Okko Leo ja Harri Virtanen kutsuvat tyylilajiaan. Vaikka näytelmät sijoittuvat tulevaisuuteen, niissä tarkastellaan ennen muuta ihmistä ja ihmissuhteita. Porissa harjoiteltiin tällä viikolla Okko Leon kirjoittamaa pienoisnäytelmää Data Error . Siinä mies on valmis menemään äärimmäisyyksiin muokatakseen itsestään parhaan mahdollisen version. Näytelmässä on humoristisia piirteitä, joita lisää hahmon samaistuttavuus. – Riittämättömyyden tunne tulee siitä, kun koittaa jatkuvasti suodattaa esimerkiksi sosiaalisen median kautta tulevaa datatulvaa. Joku kertoo koko ajan, mitä pitäisi ajatella tai millainen pitäisi olla, toteaa näyttelijä Mika Piispa . Piispa tuli näytelmän toiseen päärooliin lyhyellä varoitusajalla. Hän sijaistaa Kai Tanneria , joka joutui sairauslomalle umpilisäkkeen leikkauksen takia, eikä siksi päässyt tämän näytelmän harjoituksiin. Tanner on kuitenkin mukana esityksen toisessa, aiemmin harjoitellussa pienoisnäytelmässä. Kun Piispaa pyydettiin mukaan, hän harkitsi vain kymmenen minuuttia. – Ei ollut suuri kynnys tulla mukaan, kun tiesin, mihin porukkaan olen tulossa. Roolin omaksuminen tapahtuu varmaan tässä prosessin aikana. Onneksi teksti menee nopeasti päähän, eikä tuota suurempaa vaikeutta, Piispa kommentoi äkkikiinnitystään. Pienoisnäytelmiä on harjoiteltu osin Espoossa ja osin Porissa. Tulikoe odottaa vielä ensi-illan alla, sillä ryhmä pääsee paikan päälle Espoon Kaupunginteatteriin viimeistelemään pienoisnäytelmien valoja ja muuta tekniikkaa vasta pari päivää ennen ensi-iltaa. Ohjaaja Maarit Pyökärille näytelmän aihepiiri toi mieleen Mihail Bulgakovin romaanin Saatana saapuu Moskovaan . – Siinä tavoitellaan ikuista onnea ja ikuista elämää. Kun sitä alkaa oikein miettiä, eikö ajatus ikuisesta onnesta ole järkyttävän tylsä, suorastaan kuolettava? Näytelmä käsittelee ihmisen muokkaukseen liittyviä fantasioita ja pelkoja. – Eettiset kysymykset eivät pysy perässä tekniikan etenemisessä. Yhtäkkiä saattaa tulla tällaisia luxury-malleja synnyttämään ihmisen uudelleen. Kun koko ajan nytkin pitää olla paras versio itsestään, voi kuvitella, että tulevaisuudessa sellaisen voisi yhtäkkiä ostaa, Minerva Kautto kommentoi. Hän kertoo näytelleensä harvoin ihmistä, jonka ongelmat ovat niin tavallisia kuin hänen roolissaan tässä perhescifi-näytelmässä: Nainen on luopunut elämässään paljosta, haluaa rakkautta ja läheisyyttä sekä kokee menetyksen. Piispa puhuu samasta asiasta. Näytelmän aiheet ovat arkipäiväisiä, vaikka tapahtumaympäristö ei sitä ole. – Tätä kautta lähestyn rooliani. Ei mulla ole aavistustakaan, miltä tuntuisi, jos aivoihini iskettäisiin siru. Mutta se, että ihminen haluaa rakkautta ja huomiota, on aika universaalia. 3 kuvaa huomisesta kantaesitys Espoon Kaupunginteatterissa 27.2. Porin ensi-ilta Kulttuuritehdas Kehräämössä 12.3. klo 19.