Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Sähköauton latausmäärät Harjavallassa hurjassa nousussa, taustalla uusi pikalatauspiste: ”Valmistaja suosittelee auton lataamista 80 prosenttiin – Se tulee puolessa tunnissa”

Mikäli sähköauton lataustolpille haluaa lisää käyttäjiä, tulee niiden olla pikalatauspisteitä. Päätelmään on helppo päästä, kun katselee latauspisteiden käyttömääriä Harjavallassa. Paikkakunnalla on ennestään ollut kolme puolinopeaa, 22 kilowatin latauspistettä. Niistä Lammaisten Energia vastaa kahdesta, ja vuosittaiset latausmäärät ovat hyvin pieniä: Energiapäällikkö Jari Puustellin mukaan tolppia käytetään noin kymmenen kertaa vuodessa. Myös Nakkilassa energiayhtiö ylläpitää kahta tolppaa. Sen sijaan kesäkuun lopulla käyttöön otettu 50 kilowatin pikalatauspiste liikunta- ja uimahallin pihassa on ollut verrattain ahkerassa käytössä. Lokakuun ensimmäiseen päivään mennessä sitä on käytetty noin 80 kertaa, eli lähes kerran päivässä. Esimerkiksi tiistaina aamupäivän aikana pikalatauspisteessä ladattiin kaksi autoa. – Pikalatauspisteet muuttavat sähköautojärjestelmän täysin. Hitaiden, puolinopeiden pisteiden käyttö on vähäistä. Silloin ihmiset lataavat autonsa kotona, koska lataus kestää kuusi tuntia. Pääasiassa sähköautoa ladataan puoli tuntia. Pituus vaihtelee 10–30 minuutin välillä, Jari Puustelli kertoo. – Valmistaja suosittelee auton lataamista 80 prosenttiin. Se tulee puolessa tunnissa. Lopussa 20 prosentissa kestää enemmän. Harjavaltaan pikalatauspiste tuotiin Lammaisten Energian ja BASF:n yhteistyönä. Yritykset muistivat sillä 150-vuotiasta Harjavallan kaupunkia. – Harjavallan kaupunki osallistui siihen järjestämällä pikalatauspisteelle paikan sekä piha-alueen kustannuksilla. Hallin pihassa tehtiin pitkä vaakaporaus, ettei asfalttia tarvinnut rikkoa, Jari Puustelli kertaa. Kahden vuoden ajan auton lataaminen on ilmaista. Tämän hetken hintatason mukaan tulevaisuudessa puolen tunnin lataus, eli 20 kilowattituntia tullee maksamaan neljä, viisi euroa. Puustellin mukaan latauksella ajaa noin 200 kilometriä. Latauspisteen saa varattua käyttöönsä etukäteen, vaihtoehtoisesti joko 15 tai 30 minuuttia ennen lataamista, mutta nykyisillä latausmäärillä sitä ei vielä juuri käytetä, Jari Puustelli kertoo. Sen sijaan autoilija useimmiten ajaa monitoimihallin pihaan ja kytkee auton kiinni latauspisteeseen. Tolppaa ovat käyttäneet muun muassa monet Harjavallan läpi Turkuun tai pääkaupunkiseudulle ajaneet. Latauksen ajan autoilija on saattanut esimerkiksi työskennellä tietokoneellaan. Käytännössä latauspisteen käyttö edellyttää Virta.fi -palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä, sekä älypuhelinsovelluksen lataamista. Sen jälkeen auto kytketään pikalatauspisteeseen auton ohjeiden mukaan, ja käynnistetään lataus sovelluksen kautta, Jari Puustelli kertoo. Vaihtoehtona sovellukselle on RFID-latauskortin tilaaminen palveluntarjoajalta. Sen käyttöä voinee verrata kaupan lähimaksuun. – Puhelimen sovelluksessa näkyvät kaikki Virta.fi:n latauspisteet. Verkosto on laajentunut paljon, ja se toimii koko Euroopassa. Puustellin mukaan energiayhtiöön on tullut vähän yhteydenottoja pikalatauspisteestä. – Ne, joilla on täyssähköauto, ovat valveutuneita, ja ovat suoraan yhteydessä Virran tukeen.