Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

HS ja Hongkong: Onko yhteiskunnallinen mainos sama asia kuin se, mitä ennen sanottiin propagandaksi?

Kiinan kansantasavallan muistopäivänä 1.10. poliisi käytti ensimmäistä kertaa tuliasetta Hongkongin mielenosoittajia vastaan. Oli kulunut vain pari päivää siitä, kun Kiinan kansantasavallan Hongkongin erityisaluehallinto julkaisi Helsingin Sanomissa koko sivun mainoksen. Näin kansantasavallan erityisaluehallinto mainoksessa lupasi: – Irtisanoudumme kuitenkin väkivallan käytöstä tämänhetkisten haasteidemme ratkaisemiseksi. Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi perusteli 1.10 ilmestyneessä lehdessä mainoksen julkaisemista näin: – Tämä lukeutuu yhteiskunnallisen mainonnan piiriin, jota koskee sananvapaus ihan samalla tavalla kuin muutakin mainontaa. Helsingin Sanomia julkaiseva Sanoma Oyj on pörssiyhtiö aivan samoin kuin Satakunnan Kansaa julkaiseva Alma Mediakin . Mainokset ovat osa median ansaintalogiikkaa. Koko sivun mainos HS:ssa maksanee aika lailla. Olisiko ollut reilua kertoa myös mainoksen julkaisemisen taloudellinen syy? Se olisi ollut ehkä helpompi hahmottaa kuin käsite yhteiskunnallinen mainonta. Mitä yhteiskunnallinen mainonta tarkoittaa? Onko se sama asia, jota ennen kutsuttiin propagandaksi? Sen Kiina on aina osannut. Moni meistä aikalaisista muistaa uutistoimisto Xinhuan tiedotteen vuodelta 1966. Uutisen mukaan Mao ui Jangtse-joessa 65 minuutissa 15 kilometrin matkan. 72-vuotias johtaja taisteli aaltoja ja tuulta vastaan, mutta pystyi siitä huolimatta nousemaan jokilautalle ilman väsymyksen merkkejä. Entä Stalinin propagandakoneisto? Sen mukaan Neuvosto-Karjalaa rakentamaan tulleet suomalaiset olivat järjestään vakoojia ja kansanvihollisia. Viime aikoina meilläkin on uutisoitu, kuinka Venäjällä pyritään kirjoittamaan Stalinin ajan historiaa uusiksi. On väitetty, että Sandarmohin joukkohaudoista löytyy suomalaisten ampumia venäläisiä sotavankeja. Mitä tapahtuisi, jos Venäjä haluaisi julkaista suomalaisissa tiedotusvälineissä yhteiskunnallisen mainoksen, joka kertoisi Sandarmohin kaivausten paljastamasta "totuudesta"? Mainoshan voisi alkaa Hongkong-mainoksesta tutulla tavalla: Olet lukenut, nähnyt ja kuullut paljon Sandarmohin tapahtumista... Haisisiko raha tässä tapauksessa?