Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Kaikki seniorineuvolan terveystarkastukset ovat merkityksellisiä

Satakunnan Kansa kirjoitti 20. toukokuuta Porin perusturvan suunnitelmasta koskien 75-vuotiaiden terveystarkastuksia. Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa) alueella on järjestetty seniorineuvolan toimesta ikääntyvien ennaltaehkäiseviä terveystarkastuksia ja kotikäyntejä jo vuodesta 2009 eli seniorineuvolan perustamisesta saakka. Terveystarkastukset on suunnattu 70-, 75- ja 80-vuotiaille vuosittain. 80-vuotiaille hyvinvointitarkastus tarjotaan kotikäyntinä asiakkaan niin halutessa. Terveystarkastuksia järjestetään Kankaanpään lisäksi kaikissa PoSan kunnissa: Siikaisissa, Honkajoella, Karviassa, Jämijärvellä ja Pomarkussa. Seniorineuvolan terveydenhoitaja lähettää hyvinvointikyselyn kohderyhmille, jotka eivät ole säännöllisen terveyspalvelun piirissä. Hyvinvointikyselyn perusteella tehdään riskiarvio, jonka pohjalta asiakas kutsutaan vastaanotolle. Asiakkaalla on mahdollisuus tulla terveystarkastukseen niin halutessaan, vaikka riskiarvio ei sitä edellyttäisi. Hyvinvointikyselyssä ja terveystarkastuksessa kartoitetaan laajasti asiakkaan toimintakykyä ottaen huomioon asiakkaan fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen toimintakyky. Terveystarkastuksessa keskustellaan muun muassa ravitsemuksesta, unen laadusta ja liikunnasta. Samalla arvioidaan asiakkaan muistitoimintoja, mielialaa, alkoholin käyttöä sekä tupakointia. Käynnillä otetaan puheeksi suun hygienia ja tarvittaessa tehdään lähete suuhygienistille. Vastaanotolla selvitetään sairaushistoria ja asiakkaan nykyinen lääkitys. Tarvittaessa asiakas ohjataan laboratoriokokeisiin sekä varataan aika lääkärille. Tarkastuksen yhteydessä mitataan verenpaine, paino, verensokeri ja tarvittaessa hemoglobiini. Käynnin yhteydessä arvioidaan myös kaatumisen riskejä, mikäli alkukyselyssä niitä on tullut esille. Hyvinvointikyselyä lähetettäessä tarkastetaan asiakkaan rokotussuoja ja rokotteet tehostetaan käynnillä tarvittaessa. Terveystarkastus etenee asiakaslähtöisesti asiakkaan ehdoilla ja hänen tärkeäksi kokemillaan asioilla. Palveluohjaus sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuuteen on tärkeä osa tarkastusta. Asiakas ohjataan oikean palvelun piiriin ja tarvittaessa varataan jatkoseuranta-aika seniorineuvolaan. Terveystarkastukseen on varattu aikaa 90 minuuttia ja tarkastukset ovat asiakkaalle maksuttomia. Terveystarkastuksista saatu asiakaspalaute on hyvää ja sitä kerätään systemaattisesti. Palautteissa asiakkaat kokevat tulleensa kuulluiksi ja kokevat itsensä osallisiksi omaan hoitoonsa. Kaikki tarkastukset ovat olleet merkityksellisiä. Terveydentilan ollessa hyvä asiakkaat saavat tietoa palveluista, joita on saatavilla kokonaistilanteen muuttuessa. Se lisää hyvinvoinnin kokemusta ja luo osaltaan turvaa. Myös yksinäisyyteen liittyviin haasteisiin pyritään puuttumaan. Me posalaiset seniorineuvolaa tekevät terveydenhoitajat koemme olevamme tiennäyttäjiä ja mielellämme jaamme kokemuksia hyvistä ja toimivista käytänteistä muiden kanssa. Marjo Olander on terveydenhoitaja, seniorineuvola, Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä. Katri Rajala on terveyspalvelupäällikkö, Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä.