Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven: Yhdistymisellä haetaan voimaa digitaaliseen kasvuun, Satakunnan Kansan oma ääni säilyy

Pitkä prosessi saavutti tärkeän pisteen tiistaina aamulla, kun Sanoma ja Alma Media allekirjoittivat sopimuksen, jonka perusteella Sanoma ostaa Satakunnan Kansan , Aamulehden ja Alma Median paikallislehdet. Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven vastasi kysymyksiin varhain tiistaina aamulla. Hän sanoi, että tunnelma on hyvä. Takana on kuukausien työ. – Ajatus syntyi noin kaksi vuotta sitten, mutta käytännössä kauppaa on valmisteltu noin 9–12 kuukautta. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, ennen sitä mikään ei muutu. Digitaalinen kehitystyö hyötyy yhteistyöstä Duinhovenin mukaan tärkein syy kaupan takana on kasvun tavoittelu digitaalisessa mediassa. Isosta koosta on siinä hyötyä. – Me näemme, että menestyminen täysin digitaalisella aikakaudella vaatii mittakaavaa. Susan Duinhoven sanoo, että sekä Sanoman lehdet että Satakunnan Kansa ja Aamulehti ovat onnistuneet jo hyvin kääntämään digitaalisen journalismin kasvavaksi liiketoiminnaksi. Hän näkee kuitenkin, että suomalainen media on kuitenkin vasta digitaalisen kasvun alkuvaiheessa. Duinhoven sanoo, että kahden lehtiportfolion yhdistäminen mahdollistaa voimien keskittämisen esimerkiksi teknisten ratkaisujen kehittämisessä. Hollantilainen Duinhoven kertoo, että hänen oma taustansa on alueellisessa sanomalehtiliiketoiminnassa. Oma ääni säilyy Muutos saattaa herättää lukijoissa huolta lehtibrändien omaleimaisuuden puolesta. – Lehdet pysyvät itsenäisinä. Niillä on oma päätoimittaja ja oma, paikallinen ääni, Duinhoven sanoo. Hän vertaa muutosta Alma Median sisällä toissa keväänä toteutettuun ratkaisuun, jossa Satakunnan Kansa , Iltalehti , Aamulehti ja paikallislehdet siirrettiin uuteen Alma Consumer -yksikköön. Muutoksen jälkeenkin kaikilla lehdillä on ollut oma toimituksensa ja omanlaistaan sisältöä. Vastaavasta on kokemusta myös Sanomassa. – H elsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat eivät ole sama lehti. Samalla tavalla Aamulehti ja Satakunnan Kansa säilyttävät oman identiteettinsä. – Olen iso asiakaslähtöisyyden puolestapuhuja. Me aiomme keskittyä asiakkaaseen. Jokaisella alueella on oma identiteettinsä ja siksi myös lehdet tarvitsevat myös oman sisältönsä ja äänensä. Kun yhdistymisprosessi on valmis, Sanomassa työskentelee yhteensä tuhat ihmistä uutisten ja feature-sisältöjen parissa. Painettu lehti on yhä tärkeä Sanoma ostaa myös Sarankulmassa sijaitsevan Alma Manun painon. Miten se sopii puheeseen digitaalisesta kasvusta? – Monet ihmiset pitävät edelleen paljon paperilehdestä. Sen vuoksi meidän pitää myös pystyä painamaan lehtiä, Duinhoven sanoo. Alma Manu on Suomen ja Pohjoismaiden modernein painotalo, jossa painetaan jatkossa myös Alma Median julkaisemia lehtiä. Sanomalla on painotalot myös Vantaalla ja Varkaudessa.