Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Osallistuminen Suomi-radan suunnitteluun on tahdonilmaus

Porin kaupunki on lähdössä mukaan perustamaan Suomi-ratahankeyhtiötä miljoonapanostuksella. Valtuuston päätöksen vaativa ratahankeyhtiön osakkuus on perusteltu, sillä ratalinjaus Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle tai nykyisen pääradan kehittäminen Riihimäen ja Tampereen välillä vaikuttavat myös Porin tavoitettavuuteen. Pori olisi mukana hankkeiden suunnittelussa, mutta ei sitoutuisi rakentamisvaiheen rahoitukseen. Tampere–Riihimäki-välin oikorata lyhentäisi matka-aikaa Tampereelta Helsinkiin nykyisestä 1 tunnista ja 33 minuutista noin tuntiin. Lentorata puolestaan matka-aikaa Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 45 minuuttia. Matka-aikojen lyhennykset koskisivat luonnollisesti myös Porista Helsinkiin tai Porista Helsinki-Vantaan lentoasemalle matkustavia. Se, että Pori on mukana Suomi-ratahankkeen suunnittelussa, on tärkeää monelta kantilta. Matka-aikojen lyheneminen nostaa raideliikenteen kilpailukykyä ja on ilmastopoliittisesti tärkeä ratkaisu. Nopeampi rata vähentää henkilöautoliikennettä Porin ja Helsingin välillä ja tuo radalle lisäkapasiteettia. Ratahanketta ei nähdäkään alueellisena ratkaisuna, vaan tärkeänä koko maan joukkoliikenteen kehittämisessä. Päärata liitettäisiin myös osaksi eurooppalaista liikenteen ydinverkkoa (TEN-T), joka mahdollistaa EU-tuen saamisen Suomirataan tehtäville investoinneille. Osallistuminen ratahankeyhtiöön antaa myös selkeän poliittisen viestin siihen, että Porilla on aitoa hakua ja valmiutta raideliikenteensä kehittämiseen. Tämä nähdään symbolisesti tärkeänä myös silloin, kun pohdittavaksi tulee Pori-Tampere -välin kehittäminen kaksiraiteiseksi, jolloin toinen raide olisi henkilöliikennettä ja toinen tavaraliikennettä varten. Valtio panostaa jo nyt Porin suunnan raideliikenteeseen 60 miljoonalla eurolla. Tasoristeyksiä poistetaan ja Pori-Mäntyluoto -väliä perusparannetaan. Porin ja Tampereen välinen henkilöliikenne on nopeutumassa noin kymmenellä minuutilla. Koko maakunnan kannattaa pitää katse tiukasti pallossa Pori-Helsinki -välin kehittämisessä. Se on Satakunnan edunvalvonnan ehdoton ykkönen, joka saa vastakaikua myös valtiolta toisin kuin haavekuvissa väikkynyt Pori-Parkano-Haapamäki -yhteyden uudelleen avaaminen.