Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Onko yrityksellä moraali?

Osakeyhtiölain mukaan yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa, ellei yhtiöjärjestyksessä muuta määrätä. Sivulause koskee käytännössä vain julkisen palvelun yhtymiä. Voiko siis yhtiö unohtaa moraalin? Aika harva voi. Ehkä Facebook. Sen johtaja Mark Zuckerberg ilmoitti sitä boikotoivien mainostajien kyllä palaavan, vaikka yhtiö ei poistakaan rasistia kirjoituksia alustaltaan. Jää nähtäväksi. Muiden yritysten ohella moni urheiluliiketoimintaa harjoittava yritys on päättänyt toisin. Joukkueet ovat muuttaneet logojaan ja pohtivat nimiään, kun niitä syytetään kulttuurisesta omimisesta. Moraalitonta tai ei, ostin Eskimo-jäätelöä. Suomesta sitä vielä saa. Ostaisin kyllä toisellakin nimellä. Brunbergin suukkojakin olen ostanut. Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi pohti, onko kulttuurista omimista sekin, että australialaisyhtiö myy olutta suomenkielisellä Kalsarikännit-nimellä. Hämmentävän hyvä kysymys. Yleistetäänkö? Joku voi pahastua, joku on ylpeä. Vihreät valheet ovat yritysmaailmassa tuttuja. Ikea ja vaatejätit pelastavat maailman. Fortum kehuu keskittyvänsä uusiutuvaan energiaan samaan aikaan, kun ostaa hiilivoimaloita. Olkiluodon ydinvoimalan portilla omaatuntoa parantamassa on pieni tuulivoimala. Toki mittakaavaerolla on helppo hämätä myös itseään. Näytiksi itselle(?) syömme välillä tofua, mutta arjessa satakertaisen hiilijalanjäljen tuottanutta jauhelihaa. Tofun eli soijajuuston alta hakatun sademetsän unohdamme – samoin sen, että marketissa kävimme autolla. Yöunemme takaa luomupuuvillainen ostoskassi, jota käytämme 2400 kertaa, jolloin se peittoaa ekologisuudessa muovipussin. Yrityksen ydintehtävä ei ole edes työllistää. Ei se ole kyllä myöskään työvoiman riisto – saati orjuuteen tai ihmiskauppaan verrattava toiminta. Helsingin sanomien paljastukset siivousalalta olivat paljastuksia vain siinä mielessä, että viranomaisia ei näytä kiinnostaneen. Konsernijohtaja Björn Wahlroos on todennut, että yrityksellä ei ole moraalia, omistajilla on. Etiikka ja moraali ovat yksilöiden henkilökohtaisia ratkaisuja. Olen puoliksi eri mieltä. Yrityksellä pitää olla eettiset ja moraaliset arvot koskien esimerkiksi työvoimaa, ympäristöä ja yhdenvertaisuutta. Siitä olen samaa mieltä, että avaimet ovat yksilöiden käsissä. Loppupeleissä yrityksen voitto ja arvo määräytyvät sen perusteella, mitä me kuluttajat, asiakasomistajat ja sijoittajat päätämme. Sampsa Kataja Kirjoittaja on porilainen asianajaja ja varatuomari.