Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Uskallammeko investoida aineettomiin tuotantovälineisiin?

Tutkijoiden mukaan Suomen koulut valmistavat maailmaan, jota ei enää ole olemassa. Nopeasti muuttuvat osaamistarpeet vaativat uuden oppimisjärjestelmän, joka antaa kaikille yleissivistyksen, elämänhallinnan perustaidot ja valmiudet osaamisen jatkuvaan uudistamiseen. Koulutusjärjestelmä nähdään nykyisin talouden ja tuotannon osasysteeminä, jonka tehtävänä on tuottaa työvoimaa elinkeinoelämälle. Jos koulutus ymmärretään ensisijaisesti investoinniksi aineettomaan tuotantoon, myös ihmisen ajattelu ja osaaminen voidaan nähdä tuotantovälineenä. Näin ollen luulisi olevan itsestään selvää, että on järkevää investoida koulutukseen niin, että se tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa kestävään kehitykseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on toiminut viisaasti ja avannut (17.1.) verkkokyselyn koulutuspoliittisen selonteon valmistelun tueksi. Avoimella kyselyn avulla kaikilla on nyt mahdollisuus kertoa oma näkemyksensä ja siten vaikuttaa selonteossa esiin nostettaviin asioihin. Myös väestökehityksellä on merkittävä vaikutus koulutuksen järjestämiseen. Nuorten määrä vähenee niin paljon, että eri koulutustasojen ja -muotojen on löydettävä paremmin toisensa. Erityisesti lukion ja ammatillisen koulutuksen opintoja pitäisi pystyä yhdistämään ja suorittamaan entistä joustavammin. Ydintavoitteena voisi olla Sitran esittämä ideaalimalli, jossa oppijat saavat aidosti riittävää tukea ja ohjausta läpi elinikäisen koulutuspolun ja joka antaa koko ikäluokalle yhtä hyvät valmiudet elinikäiseen oppimiseen lähtötasosta riippumatta. Toivottavasti Suomen menestymisestä vastaavilta päättäjiltä löytyy rohkeutta ja sivistystä investoida tulevaisuuteen ja käynnistää Suomen oppimisjärjestelmän uudistustyö varhaiskasvatuksesta työelämään. Jukka Söderdahl Pori