Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Requiemissa kuljettiin kohti ikuista valoa

Musiikki Pääsiäiskonsertti. Mozart Requiem 17.4. Keski-Porin kirkossa. Pori Sinfonietta, kapellimestari Tibor Bogányi. Solistit Katja Vaahtera, sopraano, Lúcia Megyesi Schwartz, altto, Alessandro Codeluppi, tenori ja Aapo Kilpelä, basso. Porin Filharmoninen kuoro, valm. Ognian Vassilev. Mozartin Requiemin Introitus (johdanto) syttyy vaivihkaa tutulla fagotin ja käyrätorven soololla, taustalla soolosellon iskut, viulujen leikkaavien iskuttomien sävelten hehkuttamana. Porin Filharmoninen kuoro laulaa kuolinmessun ensisävelet painokkaasti bassoista alkaen ”Herra, anna heille ikuinen lepo, ja ainainen valkeus loistakoon heille”. Kuoron sointi kasvaa neliääniseksi hymniksi ja solisti Katja Vaahtera jatkaa sopraanollaan heleästi ”Sinulle, Herra, kuuluu kiitosvirsi Siionissa”. Kaksoisfuuga Kyrie etenee jäntevästi Pori Sinfoniettan ja kapellimestari Tibor Bogányin selkeästi viitoittamana. Sekvensseistä (liturgiset laulut) loisteliaimpana kuorolla soi Rex tremendae majestatis (vapisuttavan kaikkivallan kuningas). Osa toimi ylväänä johdantona solistikvartetin, Vaahtera, Lúcia Megyesi Schwartz , altto, Alessandro Codeluppi , tenori ja Aapo Kilpelä , basso, täyteläisen puhuttelevalle laululle Recordare -sekvenssissä. Tuba mirum -sekvenssissä Kilpelän basso ja Codeluppin tenori säihkyivät kilpaa trumpetin kanssa. Tibor Bogányi johti teoksen jäntevällä imulla. Lacrimosassa rytminen kehikko kohotti sekvenssin taivaalliseen loistoon. Kuoronjohtaja Ognian Vasslev oli harjoittanut Porin Filharmonisen kuoron iskevään valmiuteen. Loppuallegro Hoosianna korkeuksissa ylisti Jumalan kunniaa vahvasti. Benedictus -osassa Lúcia Megyesi Schwartzin altto soi tummana. Katja Vaahteran kimmeltävän soolon myötä solistikvartetti päätti osan yhteiseen ylistykseen. Soinnin tasapaino kuoron ja orkesterin välillä toimi. Kirkon takaosassa, parvella miesten laulu kuului, vaikka heitä oli lukumääräisesti vähemmän. Toisaalta kuoron sopraanot ihastuttivat voimallaan ja kirkkaudellaan kerta kerran jälkeen, joita altot myötäeläen ja välillä solistisestikin tukivat.