Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalitulos Eurovaalikone Satakunta Urheilu MM-kiekko Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Sellistit huumasivat ja sykähdyttivät Pori Sinfoniettan näyttävässä solistisessa konsertissa

Musiikki Sellon lumoa. Pori Sinfonietta 21.3. Promenadisalissa. Tibor Bogányi, kapellimestari ja sellosolisti. Solisti Tuomas Ylinen, sello. Sellotaiteilija Tuomas Ylinen aloittaa kuuman huumaavasti Antonio Vivaldin Konserton 2 sellolle g-molli RV 531 . Pori Sinfoniettan ylikapellimestari vastaa yhtä railakkaasti sellonsa jousen muhkeilla sahauksilla. Ajatus kiirii välittömästi Venetsiaan, missä teos on sävelletty. Vivaldin 40 konsertosta 2 solistiselle soittimelle tämä kaksoissellokonsertto on ainoa laatuaan. Jousiorkesterin johtamisesta vastasivat kapellimestari Tibor Bogányi , konserttimestari Ion Buinovschi ja hitaassa osassa soolosellisti Béla Banfalvi . Hitaassa osassa soolosellojen kirpaiseva kaiho sai koskettavan kaikupohjan continuo-ryhmästä (Banfálvi ja Anna-Mari Yrjänä cembalossa). Päätösallegro kolmijakoisena rullasi räväkästi solistien synkoopeissa (iskuttomien tahtiosien) korostuksissa ja vauhdikkaissa alastuloissa sekä viulujen suhisevissa solistisissa vastauksissa. Robert Schumannin Sellokonsertto a-molli op. op. 129 soi ”makeaa mahan täydeltä”. Tuomas Ylinen antoi Giovanni Granino -sellonsa (rakennettu v. 1704) laulaa täysipainoisen vahvalla volyymillä. Alun hyppy sellon ”kaula-asemien” ylärajalle sykähdyttää kerta kerran jälkeen. Pori Sinfoniettan näppäilyt antoivat virkistävän alustan Ylisen paatoksellisen surumieliselle satsille hitaassa osassa kapellimestari Tibor Bogányin eläytyessä konserton ”ison kuvan” moninaisiin detaljeihin. Finaali Sehr lebhaft (hyvin eloisasti) kisaili virtuoosisen leikkisänä päättyen taiturilliseen solistin kadenssiin. Argentiinalaisen Alberto Ginasteran Variaciones Concertantes op. 23 (v. 1953, teema, 9 muunnelmaa ja 2 välisoittoa) jatkoi konsertin solistista teemaa. Ginasteran lähtökohta teoksessa on kitaran ”vapaat kielet” (virityksen sävelkorkeudet, ilman vasemman käden sormitusta). Soolosello (Bánfalvi) esitteli unelmoivan teeman harpun ( Katilyne Roels ) näppäilyjen siivittämänä. Teos on kiitollinen soitettava orkesterille. Pori Sinfoniettan lähes kaikki soittimet pääsivät vuorollaan muunnelmissa solisteiksi. Ja kyllä orkesterissa itsessään riittää potentiaalia mitä parhaimpiin taiteellisiin suorituksiin. Bogányi vei teoksen jäntevän rytmikkääseen päätökseen rondossa, joka yleisön vaatimuksesta toistettiin ylimääräisenä.