Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Liikenne ratkaisee kannatuksen – uudet ja rohkeat ratkaisut ovat huutavan tarpeellisia

Kokoomuksen tuore kansanedustaja Matias Marttinen tekee kolumnissaan 30.9. juuri sitä, mikä on opposition velvollisuuskin eli kyseenalaistaa hallituksen ratkaisuja. Minulla ei ole mitään erityistä tarvetta puolustaa hallitusta, mutta Marttisen perustelut eivät ole kohdallaan. Marttinen syyttää hallitusta siitä, että se panee kaikki autolla liikkuvat maksamaan annetut vaalilupaukset ja että autoilun verottaminen on helppo keino kerätä rahaa. Marttisen mukaan maksamaan joutuvat niin työssä käyvät kuin eläkeläisetkin. Tottahan tämä on, mutta hallitus noudattaa juuri sitä verolinjaa, jota kokoomus on pitkään vaatinut. Verotetaan kulutusta progressiivisen tuloveron sijaan. Sitä paitsi on ollut melkein kiveen hakattu, että fossiilisten polttoaineiden verotus tulee kiristymään. Näin tekisi mikä tahansa hallitus. Muutoin ei uusiutuvien energiamuotojen kannattavuutta saada toivotulle tasolle. Vielä jyrkempi muutos on odotettavissa varsin pian. Vikinä on turhaa. On myös syytä muistaa, että kaikki fossiilinen energia, kuten bensa ja öljy, on tuontitavaraa. Ponnistelu muiden energialähteiden puolesta on lähes täysin kamppailua kotimaisen työn ja tuotannon puolesta. Jos ei bensaveron korotus sovi kokoomukselle, niin nostetaanko sitten tuloveroa? Luulisin, että ainakin vähätuloisempi kansanosa helposti hyväksyisi sen. Parafiinisen dieselin veroetu on yritystuki. Tuki ei ole enää perusteltu, sillä uudet dieselmoottorit ovat lähipäästöjen osalta puhtaampia kuin ennen ja parafiininen öljy vähensi juuri näitä päästöjä. On tosin tuskastuttavaa, ettei hallitus taaskaan keksinyt enempiä kohteita yritystukien vähentämiseksi. Yritystukien määrä on nimittäin yli kaksi kertaa suurempi kuin budjetin alijäämä. Jos meillä ei olisi yritystukia, ei olisi alijäämääkään. Marttinen vetää kuitenkin oikeasta narusta, kun puhuu liikenteestä. Vastaisuudessa hallituksen (ja seuraavankin) on keksittävä jotakin täysin uutta ja rohkeaa turvatakseen kaikille kansalaisille mahdollisuudet liikkumiseen muutenkin kuin jalan tai pyörällä. Suurissa ja keskikokoisissa taajamissa ja kaukoliikenteessä ratkaisu on pitkälti joukkoliikenne, mutta meille haja-asutusalueiden ihmisille sekä esimerkiksi yötyötä tekeville joukkoliikenne ei ole ratkaisu, koska joukkoja ei ole. On vain sinne tänne sinkoilevia yksittäisiä ihmisiä omine tarpeineen ja aikatauluineen. Meille on varmistettava edullinen tapa kulkea yksilöllisesti. Nämä uudet ja rohkeat ratkaisut ovat huutavan tarpeellisia kolmesta syystä. Ensinnä siksi, että liikenteen hiilipäästöistä on päästävä eroon. Vaihtoehtoa ei ole. Toiseksi siksi, että meidän kaikkien on päästävä liikkumaan ja kolmanneksi siksi, että me yksittäin liikkuvatkin olemme äänestäjiä ja meitä on paljon. Jos eivät vallassa olevat puolueet keksi keinoja muutoksen toteuttamiseksi, muut korjaavat potin. Liikenne ratkaisee kannatuksen. Päästöttömän yksityisen liikenteen turvaaminen ratkaisee myös suuren äänestäjäjoukon suhtautumisen ilmastonmuutoksen torjuntaan. Taistelu ilmastonmuutosta vastaan vaatii laajojen joukkojen tuen. Siksi on keksittävä rohkeita, ennakkoluulottomia uusia ratkaisuja. Kirjoittaja on varatuomari, kunnanvaltuutettu (sd) Nakkilasta.