Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kiinalaismatkailijat palaavat Suomeen aikaisintaan talvella – koronaromahdus oli totaalinen, sillä lentomatkustus putosi yli 80 prosenttia

Suomen matkailuyrityksillä on pitkä odotus ennen kuin Kiinasta tulevien matkailijoiden määrä palaa koronaviruksen puhkeamista edeltävälle tasolle. – Vaikea ennustaa, mutta parhaassa tapauksessa loppuvuonna, huonoimmassa vasta vuoden kuluttua, sanoo Visit Finlandin Kiinan johtaja David Wu. Wu puhui webseminaarissa keskiviikkona suomalaisille matkailuyrittäjille. Kun Kiina asetti ryhmämatkustuskiellon tammikuun lopulla, kiinalaismatkailun romahdus oli totaalinen. Teemu Ahola Visit Finlandista sanoo, että lentomatkustus Kiinasta putosi 80 prosenttia. – Se oli totaalinen pudotus, kun ryhmämatkailu loppui, sanoo Kiinan ja Aasian markkinoista vastaava Ahola. Kiinalaiset olivat viime vuoden yöpymistilastojen mukaan Venäjän, Saksan, Britannian ja Ruotsin kansalaisten jälkeen suurin ulkomaalaisten matkailijoiden ryhmä. Kiinalaisturismi kasvoi ylivoimaisesti nopeimmin, 17 prosenttia. Helsinki ja Lappi ottivat viime vuonna yli 80 prosenttia kiinalaisten yöpymisvuorokausista Suomessa. Kiinalaismatkailun toipuminen ei tapahdu nopeasti, vaan asteittain David Wu sanoo, että kiinalaisten halu matkustaa ulkomaille ei lopu koronaepidemiaan, mutta epidemia on iskenyt voimakkaasti myös kiinalaisten omaan talouteen. – Toipuminen tapahtuu hitaasti ja asteittain. Tämä vuosi on ulkomaan matkailun osalta todennäköisesti menetetty. Suomen matkailun ulkomaan markkinoinnista vastaava Visit Finland on vetänyt tilanteesta johtopäätökset, ja kaikki markkinointi Kiinaan on pantu jäihin kesään asti. Teemu Ahola arvelee, että markkinointitoimet voivat siirtyä loppuvuoteen, koska syksy ei edes ole kiinalaisille erityinen matkailusesonki. – Matkailuyritysten ei kuitenkaan kannata lopettaa yhteydenpitoa Kiinassa oleviin yhteistyökumppaneihin. Kun talous Kiinassa elpyy, matkailu elpyy myös, sanoo Ahola. Matkailun osuus Kiinan bruttokansantuotteesta oli viime vuonna 11 prosenttia ja kasvu yli 3 prosenttia. Ahola sanoo, että matkailu Suomeen on Kiinan johdon suosiossa. Suomea pidetään ystävällismielisenä maana. – Entisenlaisena ryhmämatkailuna se ei tule jatkumaan, vaan yksilömatkailun osuus tulee kasvamaan, Ahola arvelee.