Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Sinivalkoinen siipi väpättää – Maakuntalentoja selvittävälle ryhmälle synkkä lähtölaukaus

Työryhmän työ maakuntalentojen pelastamiseksi ei olisi voinut käynnistyä synkempien pilvien alla. Valtion enemmistöomisteinen Finnair pudotti tiistaina yt-pommin, joka uhkaa viedä työpaikan jopa tuhannelta työntekijältä. Lähes kaikki Finnairin työntekijät Suomessa ovat olleet koronan takia lomautettuina jossain vaiheessa kevättä tai kesää, joten sopeutukset eivät tulleet yllätyksenä. Niiden mittaluokka on kuitenkin järisyttävä. Liikenne- ja viestintäministeriön kokoaman työryhmän tehtäväksi on annettu etsiä keinoja, joilla turvattaisiin riittävät yhteydet viidelle maakuntakentälle eli Kokkolaan, Joensuuhun, Kajaaniin, Jyväskylään ja Kemiin. Finnair keskeytti lennot näille kentille aiemmin kesällä koronan takia. Yhteydet ovat olleet heikosti kannattavia ilman tautiakin. Työryhmän lähtökohtana on markkinaehtoinen liikenne. Valtio voi toimia kilpailuttajana, mutta ostoliikennettä se ei ole luvannut hankkia. Hallitus päätti keväällä Finnairin 700 miljoonan euron pääomittamisesta eikä lisärahaa helposti heru. Lentoliikenne on volyymibisnestä , jossa kaluston koon pitäisi täsmätä matkustajien määrään. Johtaja-professori Jorma Mäntynen muun muassa liikennesuunnittelua harjoittavasta WSP Finlandista sanoo, että kotimaan liikennettä operoidaan tarpeeseen nähden keskimäärin liian isolla kalustolla. Kulut nousevat lentoa kohden kohtuuttomiksi tuloihin nähden. Apua voi tulevaisuudessa löytyä pienemmistä hybridi- ja sähkökoneista, mutta nopeaksi lääkkeeksi niistä ei ole. Käyttökustannuksiltaan edullisempia koneita odotellessa Mäntynen kehottaa miettimään rakenteita, kuten sitä, olisiko kiitoteiden ja lentoasemien omistusta järkevää hajauttaa valtion omistamalta osakeyhtiöltä Finavialta muille toimijoille. Alueellinen tai kaupallinen omistus voisi kannustaa kehittämään matkustajamäärältään ylivoimaisen Helsinki-Vantaan lisäksi maakuntakenttiä. Maakuntalentojen jatkoa selvittävälle työryhmälle on annettu aikaa syyskuun loppuun asti. Sen työssä ei ole kyse vain siitä, miten maakunnista jatkossa lennähdetään aurinkolomille tai Etelä-Suomesta pohjoisen lomakohteisiin. Koronapandemia hiipuu aikanaan, ja eri puolilta maata olisi päästävä vientiä edistämään ja kauppoja solmimaan. Finnair on hankalassa välikädessä, koska valtio-omisteisena sen pitäisi palvella kaikkia suomalaisia mutta kannattamatonta liiketoimintaa sekään ei voi harjoittaa. Tiistaisten uutisten jälkeen kotimaan lentoliikenteessä ei ole kyse enää vain kotimaan yhteyksien, vaan koko kansallisen lentoyhtiön tulevaisuudesta. Finnair selviää, mutta millaisena?